بودجه ما هنوز به نفت وابسته است/ روش بودجه ریزی باید تغییر کند

    کد خبر :159883

پانزدهم آذر ماه، زمانی است که هر ساله باید دولت لایحه بودجه خود را تقدیم مجلس کند؛ بنابراین، با نزدیک شدن به این زمان، واکاوی های بودجه های قبلی توسط کارشناسان صورت می گیرد و بعضاً نتایج شگفت انگیزی از آن به دست می آید.

به گزارش تابناک؛ به تازگی طی مصاحبه ای، محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان به نکاتی پیرامون بودجه مجلس اشاره کرده که جای بسی تأمل دارد.

در این مصاحبه آمده است: بودجه مجلس از سال 83 تاکنون 2300 درصد رشد کرده است. البته این بخشی از بودجه ای است که باید صرف ساخت و ساز کشور می شد و در مقایسه با بودجه کل کشور، به نظر بسیار ناچیز می نماید. هم اکنون بیش از 80 درصد بودجه کشور، صرف هزینه های جاری دولت می شود و به عبارت دیگر، 78 میلیون تن کار می کنند، نفت بفروشند و مالیات دریافت می دهند، تا دولت حقوق دو میلیون کارمند و سایر هزینه های مشابه خود را تأمین کند.

باید گفت، پرداخت حقوق و هزینه کرد این میزان از درآمدها برای پرداخت حقوق به کارکنان دولت باعث شده است تا دولت برای تأمین آن از بودجه سایر منابع، از جمله بودجه های عمرانی ـ که اتفاقا سهم ناچیزی نیز در بودجه کشور دارد ـ به این کار اختصاص و اعتبارات این بخش از بودجه را که موتور محرک اقتصاد کشور است، کاهش دهد.

به همین دلیل، این موضوع با واکنش های بسیاری از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شده است. برخی از نمایندگان بر این اعتقاد هستند که تنها راهکار هزینه کرد صحیح بودجه، تغییر نظام بودجه ریزی است و باید بودجه ریزی به سمت عملیاتی پیش رود و به عبارت دیگر، نهادهای مختلف بر اساس میزان فعالیتی که دارند، بودجه دریافت کنند.

از سوی دیگر، برخی دیگر از نمایندگان بر این باورند که راهکار مناسب برای این کار دیده شده است و اگر دولت ها بر اساس برنامه توسعه عمل نمایند، این مشکل خود به خود رفع خواهد شد.

محمدعلی پورمختار، نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه بهارستان درخصوص بودجه ریزی ۹۷ گفت: بودجه نویسی و اجرای آن باید مبتنی بر احکام برنامه ششم توسعه باشد و طبق برنامه ریزی ها، دولت باید هر ساله ۲۰ درصد از لایحه بودجه را عملیاتی کند تا در پایان برنامه پنج ساله توسعه اهداف برنامه ششم محقق شود.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه، مقولات خوبی مدنظر قرار گرفته و مصوبات مناسبی تدوین شده که باید اجرایی شود. همچنین در حوزه های مختلف اولویت ها مشخص شده و باید بودجه ها به سمت آنها هدایت شود تا پیش بینی های مدنظر تحقق یابد.

وی با اشاره به برخی از مواد برنامه ششم توسعه گفت: در این برنامه، مقولاتی چون کشاورزی و افزایش تولیدات و محصولات و همچنین مدیریت کشت و کاهش مصرف آب مدنظر واقع شده و احکام خوبی در این زمینه به تصویب رسیده است.

این نماینده مجلس افزود: رویکرد بودجه نویسی ما هنوز نفتی است و این قیمت نفت است که قسمت اعظم درآمدهای بودجه ای را تعیین می کند؛ هرچند دولت عنوان کرده که نقش نفت تنها ۳۰ درصد در بودجه پیش بینی شده، وابستگی به نفت همچنان وجود دارد و اگر درآمدهای نفتی با مشکل مواجه شود، دوباره شاهد کاهش بودجه های عمرانی خواهیم بود.

این نماینده مجلس ادامه داد: به جز نفت، بخش دیگری از درآمدها از طریق مالیات تأمین می شود که ما شاهد بودیم این بخش نیز فشار مضاعفی را ایجاد کرده و باید در این خصوص اصلاح صورت گیرد و ما به فعالیت های معاف از مالیات برای رونق اقتصادی نیاز داریم.

وی با انتقاد از روند اجرای قانون هدفمندی یارانه ها گفت: از نظر من، ۱۰ تا ۱۵ میلیون تن واجد شرایط دریافت یارانه نقدی هستند و مابقی باید حذف شود که اگر این اتفاق بیفتد رقمی معادل ۲۰ هزار میلیارد ذخیره خواهد شد که این میزان سرمایه باید در صندوقی ذخیره و صرف امور و پروژه های عمرانی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید