استعفایم شوک مثبتی به لبنان وارد کرد؛ متن استعفا را خودم نوشتم / هرگز خواستار شروع جنگ علیه ایران نیستم؛ ایران باید این موضوع را درک کند

    کد خبر :159782

سعد الحریری با بیان اینکه تصمیم دارد در سمت نخست‌ وزیری لبنان باقی بماند، افزود: آنچه درعربستان سعودی بر من گذشت را بازگو نخواهم کرد.

سعد الحریری عصر روز گذشته (دوشنبه) د رگفت وگو با شبکه سی نیوز(cnews ) فرانسه با بیان اینکه تصمیم دارد در سمت نخست‌ وزیری لبنان باقی بماند، افزود: آنچه درعربستان سعودی بر من گذشت را بازگو نخواهم کرد.

به گزارش انتخاب، نخست وزیر لبنان در این مصاحبه تصریح کرد: با استعفای خود باعث وارد شدن «شوک مثبت» به لبنان شده است و اگر حزب ‌الله با تغییر شرایط کنونی موافقت نکند، استعفا خواهم کرد.

وی درخصوص تلاش خود برای بی طرف بودن حزب الله در بحران های منطقه ای گفت: حزب‌الله باید در جریان درگیری‌ های منطقه‌ای بی‌طرف باشد و اگر حزب‌الله با تغییر شرایط کنونی موافقت نکند، استعفا می‌دهم.

سعد الحریری درعین حال گفت: سخن «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان درباره حضور نداشتن رزمندگان این حزب در یمن صحت دارد.

وی افزود: مساله حزب الله مساله ای نیست که تنها در داخل لبنان حل شود بلکه راه حل سیاسی منطقه ای می خواهد.

الحریری در پاسخ به این پرسش که آیا شنیدن اخبار توافق عربستان با اسرائیل وی را متعجب نساخته است، گفت: شایعات زیادی در این خصوص وجود دارد و من چیزی نمی دانم.

وی در ارتباط با خصومت میان عربستان و ایران افزود: می خواهیم که لبنان بی طرف و خویشتن دار باشد و من هرگز خواستار شروع جنگی علیه ایران نیستم و ایران باید آن را درک کند.

نخست وزیر لبنان در خصوص حزب الله گفت: مواضع مرا نسبت به ایران و حزب الله همه می دانند، حزب الله می داند که من با سیاست های منطقه ای آن موافق نیستم و من هم می دانم که حزب الله با سیاست های منطقه ای من موافق نیست.

وی افزود: «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله گفت که نیروهای مسلح حزب الله در یمن نیستند و من این سخن او را تصدیق می کنم.

الحریری همچنین تصریح کرد: اسرائیل در سال 2006 با این تصور که می تواند حزب الله را نابود کند جنگ را شروع کرد و امروز بعد از یازده سال حزب الله ده ها برابر قوی تر شده و اسرائیلی ها باید این را بدانند.

وی در پاسخ به این پرسش که حزب الله که برخی کشورها به آن نگاهی مثبت ندارند و اسرائیل از آن همواره می ترسد، آیا امروز آنقدر قوی هست که جنگی را شروع و یا در مقابل هر جنگی ایستادگی کند؟ گفت: جنگ ها نفعی برای لبنان ندارد و در حمله سال 2006 اسرائیل، برای ساختن لبنان حدود 10 میلیارد دلار هزینه شد.

نخست وزیر لبنان در پاسخ به این پرسش که آیا می توانید به حزب الله بگویید که تحریک اسرائیل را متوقف کند، تاکید کرد، حزب الله کجا تحریک می کند، آیا می دانید که این جنگنده های اسرائیل هستند که هر روز حریم هوایی لبنان را نقض می کنند؟

الحریری در پاسخ به پرسشی درباره اینکه موشک های حزب الله علیه اسرائیل در لبنان قرار دارد، گفت : لبنان نمی تواند مساله حزب الله را که یک مساله منطقه ای است به تنهایی حل کند، حزب الله در لبنان، سوریه و عراق و جاهای دیگر به دلیل وجود ایران، حضور دارد بنا بر این به راه حل سیاسی منطقه ای نیاز دارد.

وی افزود: در سفر اخیرم به عربستان بن سلمان را یک بار و آن هم قبل از ترک ریاض دیدم، نشستی بسیار خوب بود و در باره چندین مسئله که برای لبنان مفید است، توافق کردیم.

نخست وزیر لبنان در پاسخ به این پرسش که گفته می شود افرادی بن سلمان را احاطه کرده اند که خواستار جنگ هستند، گفت: نمی خواهم وارد این موضوع شوم ما و او مشاورانی داریم، آنجا مشاوران بسیار تندرو در خصوص برخی سیاست ها وجود دارند.

الحریری در باره استعفایش در ریاض تصریح کرد: در باره استعفای من در عربستان سناریوهای مختلفی گفته شده اما من می خواهم آنچه برایم اتفاق افتاد را نزد خود نگه دارم.

وی افزود:برای بهبود روابط با عربستان به ریاض رفتم اما آنجا متوجه مشکلی بسیار بزرگ با کشورهای عرب حوزه خلیج(فارس) شدم و تصمیم گرفتم یک شوک مثبت به لبنانی ها وارد کنم.

الحریری در پاسخ به این سوال که آیا این سخن شما به این معنا است که دچار رنج های شخصی درعربستان شدید؟ گفت: دوست ندارم وارد جزئیات شوم برای من ثبات لبنان و چگونگی دستیابی به آن اهمیت دارد.

وی افزود:من نخست وزیر لبنان هستم و بر اساس اختیاراتم عمل می کنم و می خواهم نخست وزیر باقی بمانم. دوست دارم لبنان با ثبات باشد نه میدان خون ریزی و این اولویت من و همه لبنانی ها است.

الحریری تاکید کرد: نتایج رایزنی ها و گفت وگوهای کنونی در لبنان بسیار مهم است.

وی افزود: معتقدم لبنان به فردی نیاز دارد که بتواند همه لبنانی ها را دورهم جمع کند و در یک سال گذشته که نخست وزیر بودم توانستم لبنانی ها را دور هم جمع کنم.

رئیس کابینه لبنان همچنین گفت: استعفای من شوکی مثبت به لبنان حتی احزاب سیاسی وارد کرد که لبنان نمی تواند بدون توجه به اطرافش به این روش کنونی ادامه دهد، اگر چه همپیمانانی دارد اما کشورهایی هم به آن احترام می گذارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خودت برای اعلام استعفا تصمیم گرفتی یا از تو خواسته شد، پاسخی نداد و گفت: می دانید که ما با برخی کشورها از جمله عربستان مشکلاتی داریم که حقیقت دارد و امیدوارم این شوک مثبت به بهبود رفتار ما با همپیمانان منجر شود و بسیار درباره استعفا صحبت کرده ام و نمی خواهم بگویم که برای استعفا مجبور شدم.

الحریری درباره اینکه آیا خودش متن استعفا را نوشته است، گفت : بله و اضافه کرد ما یک حزب سیاسی داریم به نام حزب الله و به همراه آن ایران که در امور کشورهای عربی دخالت می کند، ما باید بدانیم که نباید خود را در معرض قطع کامل روابط با این کشورها به ویژه در حوزه خلیج (فارس) قرار دهیم.

وی یادآور شد که اتحادیه عرب هفته قبل مصوب کرد که به سازمان ملل پیش نویس قطعنامه ای را بدهد که بر اساس آن حزب الله مسئول هر گونه تجاوز و درگیری در جهان عرب است.

الحریری در ادامه افزود: قبل از اینکه ریاض را به مقصد پاریس ترک کنم با « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی ملاقات کردم و او را یک اصلاح گر بزرگ یافتم که می داند چه چیزی برای کشورش می خواهد، می خواهد جوانان در سراسر عربستان وارد عرصه شوند و اسلام ، دین اعتدال و نه دین تندروی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاحات بن سلمان مانند رانندگی زنان را باور دارید، گفت: بله باور دارم.

نخست وزیر لبنان در پاسخ به پرسشی درباره مفهوم بی طرف بودن، گفت: نمی خواهم در دولت من حزبی سیاسی وجود داشته باشد که در امور کشورهای عربی و علیه کشورهای عربی دیگر دخالت می کند.

وی افزود:از حزب الله انتظار دارم که به سیاست بی طرفی که در باره آن در دولت توافق کرده ایم ، پایبند باشد، ما خواستار تامین منافع همه کشورهای عربی هستیم، نمی توانیم چیزی بگوییم اما برخلاف آن عمل کنیم.

میشل عون رئیس جمهوری همه لبنانی ها است که با حزب الله رابطه دارد همان طور که با من روابط خوبی دارد اما منافع لبنان را می خواهد و من به او اطمینان دارم.

الحریری اظهار داشت: خواستار خروج نیروهای مسلح حزب الله از سوریه و هر کشور دیگری هستم، اجرای سیاست بی طرفی به این معنا است که نمی توانیم بپذیریم یک حزب سیاسی در یمن علیه سعودی اقدام کند.

وی افزود: ما از پناهجویان سوری نمی خواهیم به کشورشان بازگردند و آنها را اخراج نمی کنیم اما اگر خواستند می توانند برگردند.

الحریری همچنین گفت: من هیچ احساس کینه ای نسبت به پادشاهی سعودی ندارم و ممکن است در آینده به عربستان سفر کنم زیرا خانواده ام آنجا هستند، همسرم اکنون در پاریس است و بزودی به عربستان باز می گردد.

وی اضافه کرد: ما از حمایت آمریکائی ها و همه اروپائی ها از جمله حمایت « دونالد ترامپ» و حتی روسیه برخوردار هستیم.

نخست وزیر لبنان عنوان داشت:لبنان کشور تناقض های سیاسی است و ما به رئیس جمهوری مانند میشل عون نیاز داریم که همه دور او جمع شوند و به نخست وزیری که همواره با رئیس جمهوری توافق نظر داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر ایران و حزب الله با تعادل سیاسی جدید در لبنان موافقت کنند در مقام نخست وزیری باقی می مانید، گفت که بله همچنان نخست وزیر خواهم بود.

به گزارش ایرنا، الحریری درباره احتمال مخالفت حزب الله با این تعادل سیاسی جدید نیز گفت: نمی خواهم کنار بروم زیرا فکر می کنم به نفع لبنان باشد، معتقدم که حزب الله بسیار مثبت گفت وگو می کند و نمی خواهد مسیر به سمت امور منفی باشد و ما هم همین طور اقدام می کنیم.

وی افزود: شاید در آینده و با همکاری رئیس جمهوری در ترکیب دولت تغییرات و تعدیل هایی صورت دهیم.

الحریری تاکید کرد: برای برگزاری زودهنگام انتخابات پارلمانی که قرار است ماه مه سال 2018 برگزار شود،‌ مشکلی نمی بینم اما باید موافقت هم احزاب سیاسی را کسب کنیم.

نخست وزیر لبنان درباره که احساس تهدید و توطئه که ممکن است جانش را به خطر اندازد، گفت : این تهدیدها را همیشه دستگاه های امنیتی اعلام می کنند، گروه های تندرو و نظام سوریه من را که نسبت به آنها مواضعی تند دارم، دوست ندارند. تهدید وجود دارد اما به آن فکر نمی کنم و هرگز تسلیم نمی شوم، تیم های امنیتی من کارخودشان را انجام می دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید