رادیو آکواریوم پخش می‌کند

بازآفرینی افسانه شیرین در زلزله کرمانشاه

    کد خبر :159603

قسمت بیستم «رادیو آکواریوم» با عنوان «شیرین قصری نداشت که بلرزد» بازآفرینی افسانه نظامی گنجوی با موضوع زلزله خسرو در کرمانشاه است، که در قالب داستانی نو به دو زبان کردی و فارسی، به توصیف روایتی عاشقانه از وضعیت مردم زلزله­‌زده و نقد پیمانکاران رنج و مدیریت نامتمرکز کمک­‌های مردمی پرداخته­ است.

به گزارش ایسنا، در این قسمت که با پیشنهاد و همکاری مخاطبان و اعضای کردزبان کانال رادیو به دو زبان کردی و فارسی تولید و پخش شده، روایتی تازه از مثلث شیرین، خسرو و فرهاد با گونیای نظامی در خسمه می­‌شنویم.

موسیقی این قسمت آهنگ و تصنیف زیبای کردی «واران وارانه» با صدای شهرام ناظری به همراه ارکستر سمفونیک ارمنستان با رهبری لوریس چکناواریان موسیقی است.

می­‌دانم آدم­‌ها بنّاهای اشک­‌اند، پیمانکارانِ رنج

طعنه به خسرو و پیمانکاران فحوای بخشی از رادیو آکواریوم بیست را تشکیل می­‌دهد. در بخش «مرثیه برای میخی که عاشقی سستش کرده بود»، از دو گوینده رادیو، سحر اختر، مجری کرد زبان و مریم خام­دار، مجری فارس­زبان می‌­شنویم:

«شنیده­‌ایم که کوه­ها میخ­های روی زمین هستند، هفته پیش که کرمانشاه لرزید من فقط یاد خسرو افتادم. نه یاد فرهاد و نه شیرین هم. خسرو میخ آن نقطه از زمین را شل کرده بود، حکمی کرده بود به قیمت آنکه کرمانشاه (و بعد از آن اشک توی چشم­های ما بلرزد و هُرّی فرو بریزد. حکم کرده بود و پای حرفش نایستاده بود. یعنی وقتی داشته به فرهاد می‌گفته که تو بیستون را بکَن از جا و من دل از شیرین می‌کَنَم. با همه لباس هایش روی سکّوی حمّام نشسته بود و بخار پر کرده بود حمّام را و فرهاد ایستاده بوده پشت در؟ نمی­دانم. اما می­دانم آدم­ها بنّاهای اشک‌­اند، پیمانکارانِ رنج.»

در ادامه خبر تکان‌دهنده زلزله چنین روایت شده­ است:

«لَخته­ لَخته از حَنجره­‌ها و دلِ گوشی­‌ها بیرون می­‌ریختند، می­‌گفتند قصر شیرین هم لرزیده سخت، حالا یاد شیرین افتاده بودم. یادم است اوّلین ویدئویی که از حادثه دیدم، پیرزنی کرد را نشان می‌داد که پای ویرانه‌­های خانه­‌اش می­مویید، شاید از فراقِ کسانی که زیرِ سقفِ خانه­‌اش مانده بودند زیرِ پتو: پتویی از بِتون. مثل لباس از گُل­میخِ جانش کنده شده­ بودند عزیزهایش؛ یک‌باره افتاده بودند روی زمین مرطوب از اشک، سَربینهٔ خسرو! یک آن با خودم گفتم شاید خود شیرین است پیر زن، گریه­‌ام گرفت. پای بدقولی پیر شده بود شیرین …»

خوفناکم از این بی اعتمادی منتشره از کندوها

«آب نشست می‌­کند روی چادر، آب مثل بی­‌اعتمادی نشت می­‌کند، بی­‌اعتمادی از بدقولی پایین می‌ریزد، از اینکه کسانی بلد تصمیم گرفتن نیستند، نقص دارد و نه محکم است، فرو می ریزد، حالا من هم خوشحالم و هم خوفناکم از این بی‌اعتمادی منتشره از کندوهایی که پس از نخستین حادثه، مردم خودشان ساختند و قطره قطره اثر مهربانی‌شان را به کرمانشاه فرستادند، حتی اگر شیشه‌ها عسلی هدر شد در مدیریتی نامتمرکز.» این جملات بخشی از صحبت‌­های یاسین حجازی، سردبیر رادیو آکواریوم است.

پادکست «رادیو آکواریوم» با نرم‌­افزار پیش‌­فرض ضبط صدای گوشی آیفون ضبط می­‌شود، علاقمندان برای دانلود و شنیدن این پادکست می­‌توانند به کانال https://t.me/radio_aqvarium مراجعه کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید