رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد

هشدار نسبت به ایجاد مشکلات جدی بیمه‌ای معلمان مدارس غیردولتی

    کد خبر :159573

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش ضمن تشریح برنامه کیفیت بخشی آموزشی در مدارس غیردولتی گفت: دستورالعمل ارزیابی و نظارت بر عملکرد مدارس غیردولتی چند روز گذشته ابلاغ شده و مدارس در چهار سطح مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

به گزارش ایسنا، مجتبی زینی وند در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه مهمترین ماموریت ما در اسناد بالادستی عملیاتی کردن سند تحول بنیادین است گفت: مدرسه مهمترین بستر تحقق ماموریت ها و اهداف نظام تعلیم و تربیت است و باید زمینه رشد همه جانبه دانش آموزان را فراهم کند.

وی افزود: با برنامه ریزیهای نظام مند در صدد تحقق اهداف سند تحول هستیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش به برنامه‌های در دست اجرا در این سازمان اشاره و اظهار کرد: برنامه اول ما که از اولویت های اصلی است، توسعه کیفیت مدارس از طریق شفاف کردن عملکرد آموزشی است. باید به مسیر آموزش توجه و آن را مرحله به مرحله مورد سنجش قرار داد بنابراین به کیفیت برآیندی و کیفیت فرآیندی توامان توجه می کنیم.

زینی وند ادامه داد: از ایراداتی که به مدارس غیردولتی می‌گیرند این است که این مدارس بیشتر به نتایج نهایی و ورود به کنکور توجه دارند اما ما تلاش می کنیم در طول مسیر آموزش نیز ارتقای کیفیت را دنبال کنیم. در حال برنامه ریزی مرکزی برای هدایت بهبود کیفیت مسیر هستیم.

صدور کارنامه عملکرد دبیرستانها

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به صدور کارنامه برای مدارس مقطع متوسطه دوم گفت: در این کارنامه عملکرد مدارس در جایگاه منطقه‌ای و استانی و ملی مشخص و میزان رشد آن طی سالهای اخیر بررسی شده است. رتبه اول پیشرفت عملکرد به استان سیستان و بلوچستان با شاخص رشد 19 درصد مربوط است و جالب اینکه مدارسی که پیشرفت کرده اند لزوما مدارسی نبوده اند که شهریه بسیار بالا دریافت می کنند.

وی افزود: برنامه دوم ما تدوین برنامه جامع فعالیت‌های پرورشی مدارس غیردولتی است. حیطه و ساحت تربیت و پرورش از مهمترین رسالت های آموزش و پرورش است و وظیفه داریم زمینه دستیابی به مراحلی از حیات طیبه را برای دانش آموزان فراهم کنیم. یکی دیگر از برنامه ها اجرای دستورالعمل ارزیابی و نظارت بر مدارس غیردولتی است که چند روز گذشته در قالب یک سامانه نرم افزاری به استان ها ابلاغ شد. قطعا نظارت مشخص می کند اقدامات یک سیستم آموزشی تا چه اندازه مطابق اهداف پیش بینی شده است.
ارزیابی مدارس غیردولتی در چهار سطح

راه‌اندازی سامانه یکپارچه مالی مدارس غیرانتفاعی

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس در چهار سطح مورد ارزیابی قرار می گیرند گفت: نخست ارزیابی درونی و خودارزیابی مدیر و موسس مدرسه است. سطح دوم ارزیابی توسط منطقه، سپس توسط استان و مرحله آخر ارزیابی ستادی و ملی است.

زینی وند راه‌اندازی سامانه یکپارچه مالی را یکی دیگر از برنامه های جدید این سازمان دانست و عنوان کرد: بکارگیری هرچه بیشتر سیستم های نرم افزاری و تعاملی و توسعه دولت الکترونیک از ضرورت های کار است.

طراحی سامانه‌ درج اطلاعات نیروهای خرید خدمت

وی درباره انتقادات مطرح پیرامون طرح خرید خدمات آموزشی و عدم پرداخت بموقع و پوشش بیمه‌ای معلمان در این طرح گفت: سامانه‌ای طراحی شده که اطلاعات کلیه نیروهای این مدارس خرید خدمات آموزشی در این سامانه درج می شود و از این طریق تلاش می کنیم مشکلات مطرح شده برطرف شوند. همچنین سامانه جذب منابع مالی در دست اجرا است تا بتوانیم در بخش جذب سهم چهار درصدی آموزشگاه‌ها شاهد بهبود عملکردها باشیم.

انتقاد به دو شیفته شدن برخی مدارس هیات امنایی

وی به افزایش قارچ گونه مدارس هیات امنایی در گذشته و فدا شدن کیفیت به پای کمیت مدارس هیات امنایی اشاره و اظهار کرد: به دنبال ارتقای کیفیت این مدارس هستیم. امسال بنا نداریم مدارس هیات امنایی ایجاد کنیم مگر آنکه طی بررسی ها حائز شرایط لازم باشند.

زینی وند ادامه داد: اخیرا از 260 مدرسه هیات امنایی که بازدید شدند 26 مدرسه عملکرد خلاف آیین نامه داشتند و اگر نتوانند مشکلات را رفع کنند به حالت عادی برمی‌گردند. قابل قبول نیست مدرسه هیات امنایی شیفت دوم دایر کند زیرا به این معناست که هیچ برنامه کیفیت بخشی و فوق برنامه ندارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره نظارت بر شهریه مدارس غیردولتی و تخطی برخی مدارس در دریافت شهریه های غیرمتعارف عنوان کرد: برخی مدارس تخلفاتی از الگوی شهریه داشتند، از مدیران مشارکت ها انتظار داریم در رعایت الگوی شهریه دقت لازم را داشته باشند. چند آیتم در دستورالعمل شهریه، ستاره دار است و تا زمانی که رعایت نشود موسس نمی تواند به مراحل بعدی تعیین شهریه برود و در اختصاص امتیاز کیفیت بخشی دچار مشکل خواهد شد. نهادینه کردن نظارت ها را به جد پیگیر هستیم.

وی افزود: الگوی شهریه باید سالانه بروزرسانی شود و متناسب با اقتضائات استانی تعیین شود. امسال در الگوی جدید شهریه بر اساس ماده 15و 16 قانون کارگروه‌های الگوی شهریه در هر استان تعیین خواهد شد.

زینی وند درباره روند جذب بازماندگان از تحصیل گفت: در بخش آموزش از راه دور هیچ گونه محدودیتی در این خصوص نداریم و هماهنگی هایی با نهادهای برون سازمانی داشتیم و آمادگی داریم تا از این حیث کمک کنیم و بازماندگان را به چرخه تحصیل بازگردانیم.

چشم امیدها به خزانه برای پرداخت حقوق معوق مانده خریدخدمتی‌ها طی هفته آینده
رفع مشکل بیمه‌ای معلمان مدارس غیردولتی منوط به ایجاد صندوق حمایت از توسعه این مدارس

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش درباره معلمانی که در طرح خرید خدمات آموزشی خدمت می کنند اما مدت هاست حقوقی دریافت نکرده اند و بیمه نیستند عنوان کرد: موسسان مدارسی که ممکن است کوتاهی کرده باشند سال آینده تغییر می کنند. درباره حقوق معوقه نیز امید است طی هفته آینده خزانه کمک کند تا معلمانی که از سال قبل حقوق نگرفته‌اند به حق خود برسند.

به گفته وی بسیاری آیین نامه‌های اساسنامه سازمان مدارس غیردولتی در کمیسیون های فرعی و اصلی دولت تصویب شده و امید است هرچه سریعتر در هیات دولت نیز به تصویب برسد.

زینی‌وند ادامه داد: یکی که بندهای قانون تاسیس دائمی شدن مدارس غیردولتی و ایجاد صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی است که قرار است بخشی از بیمه همکاران ما از طریق این صندوق پوشش داده شود و اگر امسال بودجه ای برای آن مشخص نشود، قطعا در بحث بیمه معلمان با مشکل جدی مواجه خواهیم شد. البته تا جایی که مطلع هستم سازمان برنامه و بودجه ردیفی را برای صندوق حمایت و ردیفی برای طرح خرید خدمات آموزشی اختصاص داده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید