نمود شاهنامه در زندگی مردم در چند نمایشگاه

    کد خبر :15955

چند نمایشگاه عکس از نمودهای شاهنامه در زندگی مردم، با عنوان «نخستین جشنواره ملی عکس شاهنامه» در تهران، مشهد و دبی برگزار می‌شود.

کوروش جاویدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره این جشنواره اظهار کرد: کلیت جشنواره عکس ملی شاهنامه، با هدف پاسداری از شاهنامه و کاری است که فردوسی، حکیم بزرگ انجام داده است. در سال‌های اخیر، کارهای بسیاری برای فردوسی و شاهنامه شده که عمده آن، پژوهشی بوده است و چندان با رویکرد تصویری به این موضوع نگاه نشده بود. ما سعی کردیم نگاه متفاوتی نسبت به این موضوع داشته باشیم و عمومی‌تر به آن نگاه کنیم.

دبیر نخستین جشنواره ملی عکس شاهنامه، ادامه داد: فکر کردیم جشنواره عکس می‌تواند یک کار فراگیر و عمومی‌تر باشد، زیرا امروزه ابزارهای الکترونیکی از جمله موبایل و دوربین‌های عکاسی، در دسترس مردم قرار دارند. به همین دلیل سعی کردیم مردم برای نخستین‌بار نمودهای یک اثر ادبی بزرگ مثل شاهنامه را که هزاران سال در جامعه جریان داشته است، ببینند و بتوانند آن را با دوربین خود ثبت کنند.

او بیان کرد: موضوعاتی که ما مطرح کردیم، شامل آرامگاه فردوسی، تندیس فردوسی در سراسر ایران، نقالی، نگاره‌های دیواری و نمود شاهنامه در زندگی و اقوام ایرانیان بوده است. برای مثال ما حمام‌هایی در رشت داریم که روی دیوارهای آن داستان شاهنامه کاشی‌کاری‌ شده است.

جاویدی اظهار کرد: هدف ما این بود که ببینیم این کتاب چه نمودی در جامعه دارد که بتوان آن را با دوربین ثبت کرد. در واقع این کار به نوعی جست‌وجوی تصویری نشانگان شاهنامه در زندگی ایرانیان محسوب می‌شود.

بنیانگذار جشنواره ملی عکس شاهنامه بیان کرد: چون جشنواره کاملا مردمی بود، از طرف سه نهاد «باشگاه شاهنامه پژوهان»، «باشگاه نقالان» و «هفته نامه امرداد» برگزار شد. قرار بود اختتامیه این نمایشگاه در مهر برگزار شود، اما برای آن‌که شرایط بهتری داشته باشیم و بتوانیم کتاب جشنواره را با عنوان «نگارخانه شاهنامه» و با مقدمه سه شاهنامه‌پژوه برجسته، جلال خالقی مطلق، جلال‌الدین کزاری و قدمعلی سرامی، نیز آماده کنیم، تصمیم گرفته شد ۲۵ اردیبهشت همزمان با بزرگداشت فردوسی، نمایشگاه‌ها برگزار شوند.

او ادامه داد: نمایشگاه ما در مشهد در آرامگاه فردوسی با همکاری پایگاه میراث فرهنگی توس و بنیاد فردوسی توس برگزار می‌شود. در دبی هم انجمنی با عنوان «انجمن بانوان شاهنامه‌خوان دبی» داریم که گروهی از بانوان آن را تشکیل دادند و هر هفته، دور هم جمع می‌شوند و مراسم شاهنامه‌خوانی اجرا می‌کنند و محیط خوبی را برای ترویج شاهنامه‌پژوهی فراهم کرده‌اند. بنابراین ما هم تصمیم گرفتیم در دبی با همکاری این بانوان، نمایشگاه را برگزار کنیم.

جاویدی با بیان این‌که قرار است این نمایشگاه در تهران از ۵ تا ۱۲ خردادماه در گالری سیمرغ برگزار شود، گفت: ۵۷ اثر برگزیده داشتیم که اسامی نفرات اول تا سوم را در روزهای نزدیک به برپایی نمایشگاه در تهران اعلام خواهیم کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید