نقش تعیین کننده مشارکت مردمی/ تمرکز بالا بر اقتصاد/ جهان در انتظار نتیجه انتخابات

    کد خبر :15950

هر چه به زمان برگزاری انتخابات ایران در روز جمعه 29 اردیبهشت نزدیک تر می شویم، رسانه های خارجی تحلیل ها و گزارش های بیشتری از انتخابات ایران ارائه می کنند.

انتخابات ریاست جمهوری ایران جمعه این هفته در حالی برگزار می شود که علاوه بر ایرانیان، جهان در انتظار نتیجه آن است.

اسپوتنیک: رئیسی تهدیدی بسیار جدی برای روحانی

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گزارش داد ایرانیان جمعه پای صندوق های رای می روند تا تصمیم بگیرند که آیا اجازه می دهند رئیس جمهور کنونی برای یک دوره دیگر کار خود را ادامه دهد یا به جای شخصیت اصلاح طلب، یکی از چهره های اصول گرا را انتخاب خواهند کرد.

ایران تقریبا دو جناح های سیاسی دارد – اصلاح طلبان یا «میانه روها» و اصولگراها یا «محافظه کاران». روحانی که با غرب وارد توافق هسته ای شد، در جبهه اول قرار دارد و از «محمود احمدی نژاد» سلف خود، محبوب تر است. در این دوره از انتخابات ایران، «ابراهیم رئیسی» از جناح دوم کاندید شده که جایگاه وی به سرعت در نظر سنجی ها بالا رفته و تهدید بسیار جدی برای راهیابی روحانی به دور دوم محسوب می شود.

برخی از رای دهندگان از نتایج حاصل از توافق هسته ای تاریخی وقت با غرب ناراضی هستند و از اینکه این توافق نتوانسته فشار بین المللی وارده بر ایران را بکاهد، انتقاد دارند. آنها همچنین به افزایش تهدیدات علیه ایران از زمان برگزاری مراسم تحلیف «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اشاره می کنند و معتقدند برای اداره کشور در چهار سال و یا شاید هشت سال دوره ریاست جمهوری ترامپ به یک دولت محافظه کارتر نیاز است. از سوی دیگر حامیان روحانی به مردم یادآوری می کنند که توافق هسته ای در وهله اول که امضا شد چقدر دستاورد تاریخی بود و قول می دهند که در نهایت منافع حاصل از آن ملموس تر شود.

انتخابات ایران از نقطه نظر بین المللی بسیار مهم است. نقش جمهوری اسلامی در سراسر خاورمیانه برجسته است، و تهران برای جذب سرمایه گذاری در پسا تحریم، به چشم انداز مطلوب در خارج از کشور نیاز دارد. اما آنچه که نباید فراموش شود این است که مسائل داخلی معمولا بیش از دیگر مسائل در هر انتخاباتی مهم است، و برنده انتخابات روز جمعه ممکن است کمتر با نگرانی رای دهندگان در مورد آمریکا و عربستان سعودی و بیشتر در مورد جمعیت جوان رو به رشد مواجه شود.

لوبلاگ: تمرکز بالا بر اقتصاد

پایگاه تحلیلی لوبلاگ گزارش داد روز جمعه جمهوری اسلامی ایران شاهد برگزاری انتخابات هایی خواهد بود که نخستین انتخابات پس از توافق هسته ای محسوب می شود. حسن روحانی در مقابل پنج رقیب دیگر قرار گرفته است. رقابت ها به شدت بر سیاست های اقتصادی برای مقابله با نرخ بالای بیکاری و رشد نابرابری ها در کنار بازگرداندن ایران به سکوهای مالی جهانی در پی لغو تحریم های هسته ای متمرکز شده است.

اگر روحانی برای دور دوم برنده این انتخابات شود، ایران همچنان درب های اقتصادی و تعاملات سیاسی خود را با اروپا باز نگاه خواهد داشت. با این حال با پیروزی هر یک از دو کاندیدای محافظه کار یعنی رئیسی یا «محمدباقر قالیباف» شهردار تهران به مسیر انزوای بیشتر منتهی خواهد شد.

رئیسی تلاش دارد رای دهندگان با درآمد پایین را به سمت خود جذب کند. قالیباف نیز روحانی را رئیس جمهور چهار درصدی ها نامیده است. او متعهد به ایجاد 5 میلیون فرصت شغلی شده است؛ طرح هایی که با انتقاد روحانی و «اسحاق جهانگیری» معاون اول وی روبرو شده است.

گرچه روحانی در نظرسنجی ها همچنان پیشتاز است، رای دهندگان مردد (حدود 50 درصد) در هفته پیش رو نتایج انتخابات را تعیین خواهند کرد. رئیسی و قالیباف هنوز هم می توانند از روحانی پیشی بگیرند و یا حتی رای گیری را به دور دوم بکشانند.

بنابراین ستاد روحانی به دنبال جذب مشارکت بیشتر مردمی خواهد بود تا برای اجرای سیاست های اقتصادی و اعتدالگرانه خود، نه تنها حماین اصلاح طلبان بلکه حمایت حمایت محافظه کاران میانه رو را نیز جلب کند.

آسوشیتدپرس: مشارکت مردمی نتیجه انتخابات را تعیین می کند

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد انتخابات ریاست جمهوری ایران به مشارکت مردمی بستگی دارد.

تاریخ نشان داده که هرچه ایرانیان بیشتری پای صندوق های رای بروند، شانس اصلاح طلبان یا میانه روها نظیر روحانی برای پیروزی افزایش خواهد یافت.

روحانی برای پیروزی در انتخابات باید رای تمامی کسانی را که در انتخابات پیشین به وی رای دادند، داشته باشد.

روحانی اکنون پنج رقیب دارد اما در روزهای آتی ممکن است تعدادی از آنها به نفع دیگری کناره گیری کند. اسحاق جهانگیری یکی از گزینه هایی است که احتمال می رود طی روزهای آتی به نفع روحانی کناره گیری کند.

رویترز: رفع تحریم های باقیمانده کار دشواری است

خبرگزاری رویترز گزارش داد منافع برجام با توجه به تحریم های یکجانبه آمریکا که همچنان پابرجا مانده است، به آهستگی خود را نشان می دهد و این مسئله موجب انتقاد بسیاری از مردم شده است.

 روحانی وعده داد که کار را تمام و تحریم های باقی مانده علیه ایران را رفع کند اما توضیحی درباره چگونگی این اقدام ارائه نداد.

خبرگزاری فرانسه: داغ شدن کارزار انتخاباتی در ایران

خبرگزاری فرانسه گزارش داد بر اساس نظرسنجی ها احتمالا انتخابات در این کشور به دور دوم کشیده خواهد شد.

روحانی نیاز به حمایت همه و نه فقط اعتدال گراهایی مانند خود دارد و به همین دلیل در کمیپن های انتخاباتی خود نیز اعلام می کند: وقتی جهان به یک سو می رود ما نمی توانیم به سوی دیگر برویم.

فایننشال تایمز: جهان در انتظار نتیجه انتخابات ایران

روزنامه فایننشال تایمز نوشت: بهار 2017 را قطعا باید فصل انتخابات ها نامید: انتخابات در فرانسه، کره جنوبی، انگلیس، انتخابات ایالتی آلمان و مهمترین آن، انتخابات ایران.

انتخابات ایران بین 6 کاندیدا برگزار می شود ولی رقابت اصلی بین روحانی و رئیسی خواهد بود.

اما برنده هر کسی که باشد نقش تعیین کننده ای در منطقه خواهد داشت و تعیین خواهد کرد که آیا جنگ عربستان برای تخریب یمن ادامه خواهد داشت و اینکه آیا حمایت از سوریه دنبال خواهد شد یا خیر. و در سطح بین المللی، رئیس جمهور بعدی تعیین خواهد کرد که روابط ایران و آمریکا و آینده نظام تحریم ها چگونه خواهد بود.

تحریم های غیر هسته ای آمریکا مانع سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران شده است و این شرکت ها چشم انتظار نتیجه انتخابات ایران هستند.

انتخابات 19 مه (29 اردیبهشت) نتیجه را شکل خواهد داد. این خطر وجود دارد که موضع گیری ها و خصومت ها میان ایران و امریکا که به دهه ها قبل باز می گردد، اوضاع را متشنج کند و سرمایه گذاری ها را تا سال های آتی به تاخیر اندازد.

از سوی دیگر به نظر نمی رسد دولت جدید آمریکا بخواهد در جنگ دیگری در خاورمیانه وارد شود و تمامی نشانه ها حاکی از تمایل شرکت های آمریکایی برای سرمایه گذاری در ایران است.

اگر این اتفاق بیافتد و تحریم ها کنار گذاشته شود، سرمایه ها به سرعت به ایران سرازیر خواهند شد و سریعا در جهت توسعه و تولید مورد استفاده قرار خواهند گرفت. همه کسانی که امیدوارند چرخه بهای نفت به زودی به مسیر بازگردد و این بازار طی دو سال به رونق برسد، باید به دقت نتیجه انتخابات ایران را مشاهده کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید