ایران باید تا سال ۱۴۰۴ در منطقه اول باشد

    کد خبر :159360

تربیت نیروی جدید در کنار بهسازی نیروی آموزش و پرورش مسیر دوگانه ای است که با همکاری دانشگاه فرهنگیان انجام می شود به شرطی که مسئولان یک باره ۱۲۰ هزار معلم بدون ارزشیابی صلاحیت حرفه ای استخدام نکنند.

به گزارش افکارنیوز، اولین سمپوزیوم تربیت معلم تطبیقی که در اصفهان در حال برگزاری است پژوهشگران داخلی همراه با اندیشمند انی از کشورهای اسپانیا، آفریقای جنوبی، ویتنام ، ایرلند، ویتنام و لیتوانی گردهم آمده اند و روشهای نوین آموزشی تربیت معلم را بررسی و تحلیل می کنند.

محمدرضا کیانی در حاشیه این سمپوزیم اظهار داشت: تربیت معلم تطبیقی یعنی اینکه بررسی شود تجارب دانشگاههای خارجی همسطح کشور در زمینه هایی مانند برنامه درسی، کاروزی، پی سی کی، نظارت، ارزیابی و تحقیق و پژوهش چگونه است.

معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان افزود: بحث تطبیقی یعنی این که روی موضوعات مشابه در دانشگاههای خارج از کشور چه کارهایی انجام می شود، مبادله تجارب انجام شود و با تلفیق از تجارب موجود و تجارب آنها تجارب جدیدی که یک سینرژی برای سازمان ایجاد کنند به دست آید.

مبادله دانشجو

کیانی در نشست خبری به انعقاد تفاهمنامه هایی با دانشگاه تربیت معلم کشورهای مالزی، ژاپن، ترکیه و چین اشاره کرد و گفت: با انعقاد تفاهمنامه با یکی از دانشگاه های مالزی، مبادله دانشجو بین دو کشور صورت گرفته است.

معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این سوال که چه تفاوتهایی در تربیت معلم ایرانی با کشورهای خارجی وجود دارد، اظهار داشت: وجوه افتراق با دانشگاههای تربیت معلم کشورهای دیگر فقط بواسطه فرهنگ خاص اسلامی است که در کشور حاکم است بعنوان مثال دانشجویان دختران و پسران جدا هستند در حالی که در کشورهای دیگر دانشجویان تربیت معلم در کنار همدیگر تربیت می شوند، از این نظر هم مشکلی وجود ندارد و کشورهای خارجی هم به آموزه های فرهنگی ما احترام می گذارند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که این مبادله دانشجو چگونه است، اظهار داشت: باور ما این است که همانطور که در سند چشم انداز آمده است و ایران باید تا سال 1404 در منطقه اول باشد در همه زمینه ها این پتانسیل وجود دارد و علاوه بر این که برای دانشجویان داخلی زمینه لازم وجود دارد براحتی می توان از کشورهای منطقه دانشجوی تربیت معلم جذب و تربیت کرد.

وی افزود: اگر مجوزهای لازم در محافل قانونی صادر شود چه بسا بتوان در کشورهای منطقه حداقل تربیت معلم را مستقر کرد یعنی این که در دانشگاههای آنها خدمات تربیت معلم ارائه شود یا دانشجویان آنها خدمات تربیت معلم را در ایران بگیرند که این خود زمینه ای برای گسترش فرهنگ ایران و هم خدمات آموزشی است.

کیانی ادامه داد: امروز صحبت از شرکتهای دانش بنیان و در واقع تولید سرمایه اقتصادی و اجتماعی از مسیر دانش و دانش اندوزی نقش بسیار مهمی دارد.

علم و فناوری در تربیت معلم تطبیقی چه جایگاهی دارد

معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که علم و فناوری در تربیت معلم تطبیقی چه جایگاهی دارد، گفت: اگر نسلهای پنجگانه ای را که از دهه اول 1990 شروع شده تا حالا مورد توجه قرار گیرد در بردارنده پنج موج عضو هیئت علمی است که آخرین آن این است که یک استاد دانشگاه یک استاد شبکه ساز است و حتما یادگیرنده مادام العمر است در این شبکه سازی نقش موثری به بحث فضای مجازی و فناوری داده شده است.

وی افزود: اگر خودمان را در این زمینه ها به روز نکنیم حتما و حتما عقب هستیم و مهمتر از همه معلمان امروز قرار است برای نسل آینده ای تربیت شوند که به مراتب بچه های کوچک آینده از نسل فعلی در بخش فناوری جلوتر هستند و بنابراین اگر معلمان خودشان را به این تجهیز نکنند ضعف است. خوشبختانه در برنامه تربیت معلم هم چهار درس فناوری هر درس یک واحدی حداقل چهار ساعت ارائه شده است و انتظار می رود که این بخش در معلمان ایجاد شود.

مسیر دوگانه تربیت نیروی جدید در کنار بهسازی نیروی آموزش و پرورش

معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این سوال که برای نیروهای در حال خدمت تربیت معلم تطبیقی چه مفهومی دارد، تصریح کرد: یک سیستمی به نام بهسازی نیروی موجود آموزش و پرورش وجود دارد که الان مسیر سخت و طولانی دارند و البته با دانشگاه هم وارد گفتگو شده اند بخشی از آن را دانشگاه فرهنگان انجام می دهد.

یک باره 120 هزار معلم بدون ارزشیابی صلاحیت حرفه ای استخدام نشوند

کیانی خاطرنشان کرد: مسیر دوگانه تربیت نیروی جدید در کنار بهسازی نیروی آموزش و پرورش می تواند با همکاری آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان انجام شود به شرطی که عزیزان تصمیم گیر و تصمیم گیران در مجلس شورای اسلامی نروند به سمتی که یک باره 120 هزار نیرو بدون ارزشیابی صلاحیت حرفه ای استخدام کنند.

وی ادامه داد: حداقل انتظار کشور در موضوع معلمی این است که اگر هم مسئولان دغدغه اشتغال جوانان را دارند که دغدغه درستی است از مسیر دانشگاه همچنان که در برنامه ششم توسعه بیان شده است بگذرند.

کیانی تاکید کرد: حداقل در یک دوره مهارت آموزی یکساله شرکت کنند و یا اگر این هم مقدور نیست و به هر دلیلی مسئولین و یا مجلس نمی خواهند زیر بارش بروند همه این 120 هزار نفر از مجرای ارزشیابی صلاحیت حرفه ای که در دنیا جا افتاده و خوشبختانه در دانشگاه فرهنگیان هم جا افتاده است و دارد عمل می شود بگذرند.

وی ادامه داد: باید نسل آینده به دست معلمان توانمندی داده شود که در کنار توجه به معیشت آنها و در کنار توجه به استادانی که این معلمان را تربیت کرده اند، برای آنها مسائل استخدام، حقوق و دیگر مشکلات برطرف شود در این صورت معلمانی واقعا فکور و خلاق تحویل جامعه داده می شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید