رییس جمهوری روسیه چگونه انتخاب می شود؟

    کد خبر :159262

رقابت های انتخابات ریاست جمهوری روسیه از چند روز دیگر (ماه دسامبر) آغاز و با برگزاری انتخابات در اسفندماه امسال، رئیس جمهور شش سال آینده بزرگترین کشور جهان مشخص می شود.

فدراسیون روسیه با بیش از 17 میلیون کیلومتر مربع و گستره ای آسیایی و اروپایی در 22 جمهوری خودمختار و تقسیم بندی های دیگر، انتخابات گوناگونی را به صورت سراسری و محلی برگزار می کند، که اصلی ترین آن انتخابات ریاست جمهوری است.
انتخابات ریاست جمهوری روسیه هر شش سال یک بار برگزار می شود و فردی که نامزد مقام ریاست جمهوری این کشور می شود باید تابعیت روسیه با حداقل سکونت 10 سال در این کشور و دارای سن بالاتر از 35 سال باشد ضمن اینکه نباید سوء پیشینه کیفری یا سابقه زندان داشته باشد.

**تشکیلات حکومتی مستقل متولی انتخابات
انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی روسیه مطابق قوانین و مقررات انتخاباتی و قانون اساسی توسط کمیسیون مرکزی انتخابات این کشور (تشکیلات حکومتی مستقل) برگزار می شود.
این کمیسیون در مسکو مستقر است و از طریق کمیسیون های محلی در سراسر روسیه بر برگزاری انتخابات نظارت می کند.
کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه، متشکل از 15 عضو است که پنج عضو آن از سوی رئیس جمهوری، پنج عضو شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) و پنج عضو دیگر نیز توسط مجلس دومای روسیه برای دوره پنج ساله انتخاب می شوند.
این ساختار ویژه نظارتی بر انتخابات هر چند ساختار حکومتی است، اما جزو هیچ یک از قوه های سه گانه شامل مجریه، قانونگذاری و قضاییه محسوب نمی شود.
کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه بخش ویژه نظارت و کنترل، دفتر مرکزی و نهادهای مشورتی دارد و تمام تصمیم های خود را در نشست های در باره انتخابات با رای اکثریت اتخاذ می کند.

** انتخابات ریاست جمهوری روسیه
تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه و مبارزات انتخاباتی آن را شورای فدراسیون (مجلس سنا) تعیین می کند و رقابت های انتخاباتی این دوره انتخابات در ماه دسامبر آغاز و خود انتخابات نیز در اسفند ماه برگزار می شود.
در نظام کنونی، انتخابات ریاست جمهوری روسیه هر شش سال یک بار برگزار می شود و برای نخستین بار در سال 2012 رئیس جمهوری برای این دوره زمانی انتخاب شد در حالی که پیش از آن دوره مسئولیت عالی ترین شخص حکومت روسیه چهار سال بود.
مطابق قوانین روسیه هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری که به صورت مستقل از احزاب برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نامزد می شود باید 300 هزار امضا از مناطق مختلف برای حمایت از خود جمع آوری و به کمیسیون مرکزی انتخابات ارائه دهد.
این افراد همچنین باید از حمایت دست کم 500 نفر از شهروندان روس برخوردار باشند.
قوانین انتخاباتی روسیه تعداد امضاهای جمع آوری شده از هر منطقه (جمهوری یا استان) این کشور را محدود کرده است و هر نامزد انتخاباتی حق ندارد بیش از 7500 امضا از هر منطقه جمع کند و نامزدهایی که از احزاب حاضر در پارلمان معرفی می شوند از این شرایط مستثنی هستند.
احزاب پارلمانی در روسیه شامل حزب حاکم روسیه واحد، حزب کمونیست روسیه، حزب لیبرال دمکرات و حزب روسیه عادل می شوند.
نامزدهایی هم که از احزاب غیرپارلمانی معرفی می شوند باید 100 هزار امضا از ساکنان مناطق روسیه جمع آوری کنند.
احزابی که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را معرفی می کنند باید رسما ثبت شده باشند و بیش از یک سال هم از زمان ثبت رسمی آنها گذشته باشد.
پس از فروپاشی شوروی، در مجموع شش دور انتخابات ریاست جمهوری در سال های 1991، 1996، 2000، 2004، 2008 و 2012 برگزار شده که انتخابات چهارم مارس 2012، ششمین دور آن بود و اکنون ولادیمیر پوتین برای سومین دوره به عنوان رییس جمهوری روسیه و فرمانده کل ارتش این مسئولیت را برعهده دارد.
براساس قانون، هر فرد بیش از دو دوره پیاپی نمی تواند این مسئولیت را برعهده گیرد، ولی پس از آن با یک دوره فاصله می تواند در انتخابات شرکت کند.
پوتین نیز در چارچوب اجرای این قانون پس از یک دوره مسئولیت «دیمیتری مدودیف» در حالی که خود عهده دارسمت نخست وزیری بود دوباره با شرکت در انتخابات به این مسند بازگشت.
اولین دور انتخابات در سال 1991 با حضور 79 میلیون و 500 هزار نفر برگزار و بوریس یلتسین با کسب 45 میلیون و 550 هزار (58درصد آراء) به سمت رئیس جمهوری روسیه برگزیده شد.
آخرین و ششمین دور انتخابات ریاست جمهوری روسیه در ماه مارس سال 2012 برگزار و پوتین با کسب 63/79 یا 83 میلیون نفر به پیروزی دست یافت.

***بودجه انتخابات
معمولا دولت روسیه در بودجه این کشور اعتبار مالی ردیف برگزاری انتخابات و تامین هزینه آن را در نظر می گیرد.
در روز انتخابات هم 300 هزار پلیس و 150 هزار نظامی از وزارت کشور حفظ امنیت را در حوزه های انتخاباتی برعهده گرفتند.
برای انتخابات 96 هزار حوزه انتخاباتی دایر شد که از این میان 360 حوزه در 141 کشور خارجی بودند.
حدود سه میلیون نفر به سازماندهی و برگزاری انتخابات پرداختند که حدود 1.5 تا 2 میلیون نفر از آنان ناظر بودند.
در زمان حاضر از حدود 146 میلیون نفر جمعیت روسیه، 112 میلیون نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند. در فهرست افراد واجد شرایط، افرادی که خارج از کشور هستند، نیز ثبت شده اند و در خارج از این کشور حدود 1 میلیون و 683 هزار نفر می توانند در انتخابات شرکت کنند.
طبق قوانین ناظران خارجی نیز می توانند بر جریان برگزاری انتخابات نظارت داشته باشند و آنها پس از دعوت به این کشور و ثبت در کمیسیون مرکزی انتخابات در حوزه های رای گیری حاضر شده و پس از پایان رای گیری نیز با حضور در جمع خبرنگاران دیدگاه ها و ارزیابی های خود را از نحوه برگزاری انتخابات از جمله امکان وقوع تخلفات انتخاباتی بیان و تشریح می کند.
در سال های اخیر با تبدیل حالت شمارش آرا از دستی به الکترونیکی و دیجیتالی، اطلاعات مربوط به شمارش آرا به صورت آنلاین اعلام شده و در عرض کمتر از یک شبانه روز نتیجه اعلام می شود.
پس از پایان رای گیری نیز که 12 ساعت (8 تا 10) و در مواردی با تمدید تا 22 ادامه می یابد، مسئول حوزه رای گیری پروتکل مربوط به شمارش آرا را امضا می کند که در طول کوتاه ترین مدت توسط کمیسیون های محلی به کمیسیون مرکزی انتخابات ارسال می شود تا گزارش تایید شده رسمی از نتایج انتخابات ارائه شود.
به گزارش برنا؛مطابق قانون، کمیسیون مرکزی انتخابات باید در فاصله زمانی کمتر از 10 روز از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، نتایج آن را اعلام کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید