سرعت گرفتن روند بازگشت آوارگان سوری از اردن به کشورشان

    کد خبر :159114

کمیساریای عالی امور پناهجویان سازمان ملل امروز (دوشنبه) اعلام کرد که تعداد سوری‌هایی که از آغاز اجرای توافقنامه آتش‌بس در جنوب سوریه در ژوئیه گذشته از اردن به کشورشان بازگشته‌اند، به حدود ۱۰۰۰ تن در ماه رسیده است.

این کمیساریا ضمن تاکید بر اینکه پناهجویان سوری را به بازگشت به مناطق ناامن تشویق نمی‌کند، اعلام کرد، تعداد سوری‌هایی که هر ماه به کشورشان بازمی‌گردند، نسبت به شش ماه قبل افزایش داشته اما این تعداد همچنان کم است.

حمد الحواری، سخنگوی این کمیساریا در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: میانگین تعداد سوری‌هایی که از زمان اجرای توافقنامه آتش بس در جنوب سوریه در ژوئیه گذشته داوطلبانه به کشورشان بازگشته‌اند، به حدود ۱۰۰۰ پناهجو در ماه رسیده است.

توافق کشورهای روسیه، آمریکا و اردن برای برقراری آتش بس در جنوب سوریه از تاریخ نهم ژوئیه گذشته در سه استان جنوبی این کشور به عنوان یکی از چهار منطقه کاهش تنش در سوریه، اجرا شد.

او گفت، نیروهای آمریکایی در نزدیکی مرزهای جنوبی سوریه با اردن مستقر شده و به روند بازگشت سوری‌ها با مشارکت نیروهای اردنی کمک می‌کنند.

الحواری در ادامه این گفتگو با اشاره به بازگشت داوطلبانه ۷۵۰ سوری در اکتبر گذشته، ۱۰۷۸ سوری در سپتامبر و ۱۲۰۳ پناهجوی سوری در ماه اوت از اردن به کشورشان، تاکید کرد: این نشان‌دهنده افزایش میانگین آنها در مقایسه با شش ماه قبل آن است که تنها شاهد بازگشت داوطلبانه ۱۷۰۰ سوری بودیم.

سخنگوی کمیساریای عالی امور پناهجویان سازمان ملل با اشاره به اینکه این کمیساریا پناهجویان را به بازگشت به مناطقی که امن نبوده و غیر قابل زندگی هستند، تشویق نمی‌کند، گفت: باوجود افزایش تعداد پناهجویانی که به سوریه بازمی‌گردند اما این تعداد بسیار اندک بوده و کمتر از ۰.۲ درصد از مجموع سوری‌هایی را تشکیل می‌دهد که در اردن به سر می‌برند.

به گزارش ایسنا،اتباع سوری که به اردن پناه برده بودند با مراجعه به دفتر کمیساریای عالی امور پناهجویان سازمان ملل تمایل خود به بازگشت به کشورشان را اعلام کردند، به این ترتیب کمیساریا هماهنگی‌های لازم با مسئولان اردنی برای بازگشت آنها به نقاطی ویژه در مرزهای با سوریه را آغاز کرد.

اردن میزبان حدود ۶۸۰ هزار پناهجوی سوری است که از مارس ۲۰۱۱ از جنگ در کشورشان به این کشور گریختند و اسامی آنها توسط کمیساریای عالی امور پناهجویان به ثبت رسیده است. به گفته دولت اردن حدود ۷۰۰ هزار سوری دیگر نیز پیش از آغاز درگیری‌ها به این کشور مهاجرت کرده بودند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید