فیروزه ایران لبخند می‌زند

    کد خبر :15911

وقتی دیدند کارشناسانی از بین خودشان انتخاب می‌شوند تا در مورد “کشاورزی پایدار” و فرهنگسازی‌ها مربوط به دریاچه ارومیه فعالیت کنند به احیای دریاچه امیداوارتر شدند. وقتی امسال و سال گذشته به طور ملموس دیدند که آب دریاچه بالا آمده دریافتند که می‌شود کاری کرد.

دریاچه ارومیه را از نزدیک دیدم، پیامی برای همه  مردم ایران داشت: «حالم خوب است، ممنون که نگران من هستید. ممنون که در این سال‌ها مرا فراموش نکردید. هنوز بهبودی کامل حاصل نشده؛ ولی خدارا شکر روی پا هستم.» این پیام را که در گوشم زمزمه کرد اشک از گوشه چشمم جاری شد، نگاهی به او انداختم و از او به خاطر امیدی که در دل ما زنده کرد تشکر کردم.

از اولین بازدید رییس‌جمهور از دریاچه ارومیه و دستورش برای نجات نگین فیروزه‌ای آذربایجان چهار سال می‌گذرد و امروز، حال دریاچه ارومیه امروز خوب است، دریاچه‌ای که حسن روحانی از آن به عنوان «چشم زیبای ایران» نام برده و گفته بود: عده ای می خواستند چشم زیبای آبی را از این بدن حذف کنند ولی امروز شاهد آن هستیم که امواج دریاچه، حیات خود را فریاد می زند.

در حاشیه بازدید از دریاچه ارومیه از “میرمحسن حسینی قمی” معاون محیط زیست طبیعی آذربایجان شرقی در مورد واکنش مردم منطقه نسبت به احیای دریاچه می‌پرسم. می‌خواهم بدانم آن‌قدرها که احیای دریاچه برای من امیدبخش است آیا برای مردم منطقه که سالیان سال در جوار آن روزگار گذرانده و خروار خروار خاطره مشترک با دریاچه دارند هم امیدبخش هست؟

او می‌گوید: اوایل در بین مردم نسبت به احیای دریاچه ارومیه بی‌اعتمادی بود؛ چون روند پس‌روی سریع را می‌دیدند و معتقد بودند برای احیای دریاچه ، تنها کارهای مناسبتی، اداری و تشریفاتی در حال انجام است؛ ولی وقتی دیدند کارشناسانی از بین خودشان انتخاب می‌شوند تا در مورد کشاورزی پایدار و فرهنگسازی ها فعالیت کنند به موضوع امیداوارتر شدند.

علاوه براین، وقتی امسال و سال گذشته به طور ملموس دیدند که روند آب دریاچه پیشرفت دارد نسبت به احیای آن امیدوار شدند و اعتمادشان بالا رفت.

امروز می‌توان در دریاچه ارومیه قایقرانی کرد و آن‌روزها که شوره زاری بیش نمانده بود، گذشته است.

دریاچه امروز حیات دارد، آب دارد. “پرویز آراسته” مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در کنار دریاچه پرآب ایستاده و از ارتفاع و سطح و عمق آب حرف می‌زند.

آراسته با اشاره به اینکه در شرایط کنونی، ارتفاع آب دریاچه ارومیه نسبت به زمان آغاز پروژه‌های احیاء در سال 93، 80 تا 85 سانتی متر افزایش پیدا کرده است، می‌گوید: همچنین 500 میلیون متر مکعب آبی که در دریاچه ارومیه در شهریور سال 93 وجود داشت به دو میلیارد و 600 میلیون مترمکعب رسیده است.

 «افزون بر اینها، عرصه آبی ما از 500 کیلومتر مربع به 2450 کیلومتر رسیده است و تقریبا عرصه آبی پنج برابر شده است. پروژه های تعریفی ستاد احیای دریاچه ارومیه به ویژه صرفه جویی و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و و لایروبی رودخانه ها باعث شده آب خوبی به پیکره اصلی دریاچه انتقال یابد.»

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه عمق آب حدود یک متر و 30 سانتی متر است، تاکید می‌کند: اگر عمق آب کمتر از این باشد قایق نمی تواند حرکت کند حتی در بخش هایی از دریاچه مثل قالقاچی عمق دو متر و نیم هم داریم.

آراسته در مورد بی اعتمادی برخی رسانه ها روند به مثبت احیای دریاچه ارومیه می‌گوید: امسال بارندگی حوضه دریاچه ارومیه 28 درصد کمتر از سال گذشته بوده پس چطور می توان پذیرفت که هم بارندگی کم باشد و هم عرصه آبی نسبت به سال های گذشته بیشتر باشد، بنابراین این، نتیجه اقدامات انسانی و اجرای پروژه ها است.

تراز دریاچه ارومیه در حال حاضر 1271 سانتی متر است و اگر بخواهیم به تراز اکولوژیک دریاچه دست یابیم باید تراز به 1274 سانتی متر برسد، و برای رسیدن به این شرایط به 13 میلیارد متر مکعب آب نیاز داریم.

چشم ایران تا رسیدن به شرایط ایده‌آل فاصله دارد، اما امید آنجاست که احیای این اکوسیستم آبی مهم، محور توجه‌ها قرار گرفته و آستین همت برای بیدار کردن آن از کما، بالا زده شده است. آنچه جای خالی آن احساس می‌شود اتحاد همگان برای احیای آن است؛ چون هنوز برخی، دریاچه ارومیه را دستاویز بازی های سیاسی قرار می‌دهند غافل از اینکه امروز، دریاچه به همه لبخند می‌زند و منتظر دست یاری همه ایرانیان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید