واشنگتن پست: مهلت کنگره برای تصمیم در مورد تحریم‌های هسته‌ای ایران رو به پایان است

  • سیاسی
  • دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۶ ۱۵:۴۸
    کد خبر :159051

روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که قانونگذاران آمریکایی در ماه دسامبر با توجه به لزوم تصمیم‌گیری در مورد بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای ایران احتمالا تا اوایل ژانویه تصمیم خود را نهایی خواهند کرد.

به گزارش  بازتاب، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به نزدیک شدن به پایان مهلت 60 روزه کنگره برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نوشت: کنگره در ماه دسامبر و پس از بازگشت نمایندگان چندین طرح مختلف را در دستور کار دارد؛ همچنین کنگره باید تصمیم بگیرد که آیا قصد دارد تحریم‌های هسته‌ای که توسط توافق برجام علیه ایران برداشته شده بود را بار دیگر بازگرداند یا خیر.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با وجود این‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) که نهاد نظارت بر راستی آزمایی برجام است، چندین بار در گزارش‌های مختلف خود پایبندی ایران به تعهدات برجامی خود را تایید کرده است، در ماه اکتبر پایبندی ایران به برجام را رد کرد.

براساس قانون تصویب شده در کنگره، رئیس‌جمهور آمریکا موظف است هر سه ماه یکبار پایبندی ایران به برجام را در نامه‌ای به کنگره تایید کند. در صورتی که در غیر این صورت کنگره 60 روز فرصت دارد تا در مورد بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران تصمیم بگیرد.

بنابراین گزارش؛ مهلت 60 روزه کنگره برای اعمال دوباره تحریم‌ها در حال پایان یافتن است و تاکنون چندین سناتور ارشد جمهوری خواه اعلام کرده‌اند که ترجیح می دهند توافق برجام را حفظ کنند اما در همین حال به دنبال تصویب قوانین جدیدی هستند تا پس از اتمام دوره برجام ایران نتواند سلاح هسته‌ای بسازد.

به گزارش ایسنا، مقامات ایران همواره بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشورمان تاکید کرده‌اند.

به نظر میرسد کنگره تا اوایل ژانویه برای تصمیم گیری در مورد تحریم‌های ایران مهلت نیاز داشته باشد. مقامات ایران تاکید کرده‌اند که هرگز ابتدا از برجام خارج نمی شوند و برای هرگونه سناریوی احتمالی از سوی آمریکا تمهیدات لازم را اندیشیده‌اند.

این در حالی است که مقامات کشورهای اروپایی عضو برجام با تاکید بر لزوم حفظ برجام در ماه‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای را برای جلوگیری از خروج احتمالی آمریکا از برجام انجام داده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید