چوب تحریم آمریکا لای چرخ صادرات داروی ایران به عراق

    کد خبر :159020

رئیس میزعراق در سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به رو به پایان بودن دوره یک ساله معافیت ثبت داروی ایرانی در عراق از احتمال توقف صادرات داروی ایران به این کشور در صورت عدم تمدید این دوره خبر داد.

ابراهیم رضازاده در مصاحبه با رادیو افزود: طبق معمول برای ثبت داروهای صادراتی در کشورهای مختلف لازم است استاندارد دارو و غذا آمریکا (FDA) وجود داشته باشد اما ایران در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها نتوانسته به چنین استانداردی دسترسی داشته باشد.

وی همچنین اظهارداشت: از آنجائیکه داروهای تولیدی شرکت های ایرانی به لحاظ کیفیت از قابلیت ورود به بازارهای جهانی برخوردند بر این اساس مذاکراتی چهار سال قبل با وزارت بهداشت عراق مبنی بر استثنا قائل شدن ثبت داروی ایرانی جهت صادرات به این کشورانجام شد.

رئیس میز عراق درسازمان توسعه تجارت ایران گفت: بر اساس توافق‌های صورت گرفته بین دو کشور بازدیدهای میدانی بوسیله کارشناس وزارت بهداشت عراق در مراحل تولید دارو از شرکت های دارویی ایران انجام و پس از تائید نحوه و کیفیت تولید، مرحله ثبت و صادرات آغاز می ‌شد.

وی در ادامه افزود: این روند به مدت سه سال ادامه یافت و تا اینکه دولت عراق سال گذشته تمامی استثنائات برای همه کشورها را لغو کرد.

رضازاده اظهارداشت: از آنجائیکه امکان ورود به بازار دارویی عراق بدون استثنا برای ایران وجود نداشت مقامات ایرانی مجدد مذاکرات و رایزنی هایی با مسئولان وزارت بهداشت عراق ترتیب دادند.

وی گفت: خوشبختانه با توجه به مذاکرات صورت گرفته فرصتی یک ساله برای این شیوه صادرات در نظر گرفته شد که اکنون این فرصت رو به پایان است و زمزمه‌هایی مبنی بر توقف صادرات داروی ایرانی به عراق شنیده می ‌شود.

رئیس میزعراق درسازمان توسعه تجارت ایران در مورد لغو استثنائات از سوی دولت عراق نیز افزود: فشارهای داخلی و خارجی از جمله این دلائل بود.

به گزارش تسنیم،وی اضافه کرد: امکان دریافت مجوزهای ثبت دارویی از آمریکا براحتی برای بقیه کشورهای جهان وجود داشت از اینرو به وزیر بهداشت عراق فشار وارد می کردند مبنی بر اینکه چرا برخی از کشورها به ویژه ایران در این زمینه مستثنی هستند.

رضا زاده اذعان داشت: فشارهای کشورهای خارجی و همینطور نمایندگان مجلس عراق به دولت در این زمینه موثر واقع و منجر به لغو تمامی استثنائات شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید