ترانزیت تدارکات آمریکایی‌ها به افغانستان مجوزهای خاص می‌خواهد

    کد خبر :159017

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان این‌که تاکنون یک میلیارد دلار برای توسعه بندر چابهار هزینه شده است، گفت: ترانزیت کالای آمریکایی به افغانستان نیازمند صدور مجوزهای خاص است.

بهروز آقایی در نشست خبری افتتاح فاز اول طرح توسعه بندر چابهار، اظهار کرد: بندر چابهار بدون محدودیت می‌تواند خدمات ارائه دهد و سوپاپ اطمینان همه بنادر کشور محسوب می‌شود. بندر چابهار در حوزه ترانزیت، ترانشیپ، واردات و صادرات اولویت اول منطقه خلیج فارس و دریای عمان است.

وی با بیان این‌که حدود 14 میلیون تن بانکرینگ در منطقه انجام می‌شود که 85 درصد سوخت موردنیاز آن توسط ایران تامین می‌شود، تصریح کرد: بندر چابهار به دلیل هزینه کم و مسافت دریایی کم در خلیج فارس می‌تواند یکی از مزیت‌های فعالیت در بخش بانکرینگ باشد.

وی بیان کرد: بهترین حالت ترانشیپ این است که در بندر چابهار اتفاق بیفتد چرا بنادر منطقه محدودیت‌هایی دارند، ترانشیپ کالا در بندر صحار یک مرحله تخلیه و بارگیری بیشتری نسبت به بندر چابهار دارد. اگر قرار است ترانشیپ در بیرون از خلیج فارس روی بدهد بهترین بندر برای این کار بندر چابهار است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به جمعیت 32 میلیون نفری کشور افغانستان،‌اظهار کرد: هیچ مسیری با صرفه‌تر و ایمن‌تر از چابهار برای این کشور نیست، کرایه حمل هر کانتینر نسبت به کشور پاکستان 1000 دلار ارزان‌تر است.

آقایی یادآور شد: 95 درصد از تامین نیازهای افغانستان از طریق واردات تامین می‌شود و این مسئله می‌تواند جایگاه ایران را تثبیت کند.

به گزارش تسنیم،وی تاکید کرد: امروز بیش از 2 میلیارد تن به اندازه کل ذخایر آمریکا مواد معدنی در افغانستان وجود دارد که می‌توانیم جایگاه مناسبی در این بخش نیز به سدت بیاوریم.

وی در ادامه با اشاره به این‌که از سال 94 تا 96 بیش از 41 میلیون تن کالای اساسی وارد کشور شده است، افزود: از این 41 میلیون تن سهمی زیادی نداریم، اما در شرایط بحرانی بندر چابهار می‌تواند به عنوان ایفای نقش کند.

سیستان رنگین‌کمان مواد معدنی

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان این‌که رنگین کمان مواد معدنی در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و 1.2 میلیارد تن مواد معدنی قابل استخراج در این استان وجود دارد، بیان کرد: از سال 82 تا امروز رهبر معظم انقلاب توسعه بندر چابهار و مکران را به دلیل اهمیت فراوان مورد تاکید قرار دادند، در این راستا پس از انجام مطالعات از سال 86 توسعه بندر چابهار در دستور کار قرار گرفت.

ایجاد ظرفیت 15 میلیون تنی در محروم‌ترین منطقه کشور

آقایی با یادآوری این‌که تا امروز حدود یک میلیارد دلار برای توسعه بندر چابهار هزینه شده است، افزود: در فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی 1650 متر موج‌شکن و 1700 متر اسکله ایجاد شده که شاید این میزان اسکله به صورت پکیچ در طول تاریخ ایران با این کیفیت صورت نگرفته است. همچنین بیش از 203 هکتار استحصال دریا صورت گرفته است.

وی با بیان این‌که 35 هکتار از محوطه آماده هر گونه عملیات بندری را دارد، گفت: بیش از 5.5 میلیون کیلومتر برای استحصال 203 هکتار از دریا دایکت‌گذاری شده است.

وی یادآور شد: از خردادماه سال گذشته ال سی بازگشایی و بهمن سال گذشته اولین سری تجهیزات وارد بندر شد، اظهار کرد: فاز دوم تجهیزات اردیبهشت ماه امسال وارد کشور و در مدت 40 روز مونتاژ شدند. سری سوم و چهارم تجهیزات نیز ماه گذشته وارد کشور شد که برخی تجهیزات موردنیاز از تجهیزات با همکاری آلمانی‌ها در حال ساخت است.

وی با اشاره به این‌که بندری داریم که تا 15 میلیون تن قابلیت بهره‌برداری دارد که به اندازه کل بنادر شمالی کشور است،‌اظهار کرد: در محروم‌ترین منطقه کشور چنین ظرفیتی ایجاد شده که افتخار نظام و مردم است.

طرح‌های آتی توسعه بندر چابهار

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با یادآوری این‌که توسعه بندر چابهار در 5 فاز طراحی شد که ظرفیت آنرا به 82 تا 85 میلیون تن افزایش می‌دهد، اظهار کرد: بندر چابهار می‌تواند در ترانزیت، ترانشیپ و… در منطقه ایفای نقش کند.

آقایی با تاکید بر این‌که سهم تجارت دریایی ایران فقط با چابهار افزایش می‌یابد و هیچ راهی جز این نداریم، گفت: در پسکرانه در حوزه ریل و جاده اتفاقات خوبی افتاده و راه‌آهن 610 کیلیومتر چابهار تا زاهدان 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که احتمالا تا دو تا سه سال آینده می‌توانیم از این خط‌آهن استفاده کنیم.

تامین تجهیزات در پسابرجام

وی همچنین با بیان این‌که در دوره تحریم دو تا سه کشور را دور می‌زدیم تا بتوانیم دستگاه‌های مورد نیاز را وارد کشور کنیم،گفت: این در حالی است که در پسابرجام با امضای قرارداد با کشورهای اروپایی تامین تجهیزات به راحتی در حال انجام است.

وی اظهار کرد:‌ برای توسعه بندر چابهار 403 میلیون دلار از صندوق صندوق توسعه ملی دریافت شد که با آن بخشی از تجهیزات را وارد کشور کردیم و برای بخش دیگری از تجهیزات قرارداد امضا شده است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر این‌که یکی از مدل‌های خوب در تجارت دریایی کشور این بود که هند را درگیر کرده‌ایم، البته نه به واسطه 85 میلیون دلار یا 150 میلیون دلار، افزود: کل حجم کالای هند،‌افغانستان و روسیه 16 میلیون تن است که برنامه ما این است این کالا از طریق بندر چابهار منتقل شود.

آقایی با بیان این‌که بر اساس قرارداد 10 ساله با هند 14 دستگاه کندی‌گرین را باید طرف هندی‌ها تامین کنند، اظهار کرد:‌ در این قرارداد در ترانشیپ، ترانزیت، واردات و صادرات سهم ایران و هند مشخص شده است. در ترانشیپ سهم ما از هند کمتر است که در طول قرارداد سهم ایران با این کشور برابر می‌شود و در پایان قرارداد هم کل تجهیزات در اختیار ایران قرار می‌گیرد.
وی با بیان این‌که الان 110 هزار تن گندم با هندی‌ها عقد قرارداد شد، گفت: هند و افغانستان قرارداد تامین یک میلوین تن گندم را امضا کرده‌اند، بر این اساس 47 هزار کانتینر به کشور وارد می‌شود که 47 هزار کانتینر در جاده‌های کشور برای حمل این میزان گندم نیاز است.

امضای قرارداد با سوئدی‌ها برای توسعه بانکرینگ

وی همچنین گفت: در حوزه بانکرینگ قراردادی با شرکت سوئدی داریم که ماده 31 تقریبا نهایی شده و در ماه جاری آنرا ابلاغ می‌کنیم. موضوع این قرارداد دریافت مواد زائد از کشتی‌هاست که بحث بانکرینگ را در همین موضوع پوشش می‌دهیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان یادآور شد: هماهنگی خوبی در استان برای حمل کالا به افغانستان انجام شده اما دو فاکتور برای بازرگان مهم است؛ یکی زمان است و دیگری هزینه. در بحث اول مشکل خاصی نداریم. اما در خصوص هزینه معتقدیم یک سری هزینه‌ها متقابل بین ایران و افغانستان برداشته شود. منطقه ازاد در مرز ایران و افغانستان اتفاق بیفتد تا مسائل گریبانیر کامیون‌داران برداشته شود.

ترانزیت کالای آمریکایی به افغانستان مجوز خاص می‌خواهد

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این‌که آیا در قرارداد با هندی‌ها برای توسعه بندر چابهار امتیازی جهت اپراتوری در نظر گرفته شده اظهار کرد: قرارداد ما با هندی‌ها BOT است، یعنی طرف هندی باید یک آورده‌ای بیاورد که از آن برای درآمدزایی استفاده شود. در بحث انتخاب اپراتور هندی ها می‌توانند با تجهیزات کنونی اپراتوری را انجام دهند تا ورود مابقی تجهیزات به سهولت انجام شود. چنانچه هندی رغبتی به اپراتوری بندر چابهار نداشته باشند، در قراردادی کوتاه مدت از اپراتوری داخلی استفاده می‌کنیم.

آقایی با بیان این‌که سهمی از این درآمد برای ما و سهم دیگری برای اپراتور خواهد بود، ادامه داد: در نهایت همه تجهیزات بندر پس از 10 سال قرارداد به ایران واگذار می شود.

وی بیان کرد: یک نکته‌ای که در قرارداد با هندی‌ها وجود دارد که در هیچ قرارداد خارجی روی نداده این است که هر کشوری که قرارداد ارزی امضا می‌کند یا منابع مالی را تامین می‌کند معمولا 10 تا 15 درصد تجهیزات را از همان کشور خریداری کند. این آیتم از قرارداد حذف شده و تجهیزات مورد نظر و با کیفیت قابل قبول ایران خریداری می‌شود.

آقایی در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم در خصوص احتمال تامین تدارکات آمریکایی در افغانستان از طریق بندر چابهار توسط هندی‌ها گفت: در موضوع ترانزیت 26 آیتم داریم، مکلف هستیم 26 آیتمی که در قانون ترانزیت آمده را رعایت کنیم. در خصوص هر نوع کالایی که نیازمند مجوزهای خاصی است، حتما باید مجوزها اخذ شود و پس از آن مجوز استفاده از ترانزیت را می‌دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید