زلزله تهدیدی جدی‌تر از مسئله آب برای کشور است

    کد خبر :159011

وزیر نیرو گفت: به عنوان وزیر نیرو عرض می‌کنم موضوع زلزله هم‌اکنون مهم تر از مسئله آب و بزرگترین تهدید جدی برای کشور است.

“رضا اردکانیان” وزیر نیرو امروز در حاشیه بازدید از روند بازسازی مناطق زلزله‌زده درشهر تازه آباد از توابع شهرستان ثلاث باباجانی با تاکید بر اینکه آب و برق نقاط غرب کشور دارای وضعیت پایداری است، اظهار داشت: امروز هیئتی با حضور وزرای آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، صنعت و معدن، راه و شهرسازی به سرپرستی معاون اول رئیس جمهور در منطقه حضور یافته‌اند تا هر چه سریعتر برنامه اسکان موقت زلزله زدگان سامان داده شود. مجموعه وزارت نیرو نیز منتظر است تا به محض تعیین محل استقرار اسکان موقت مسئله برق رسانی به این مناطق را نیز سازمان دهی کند.

وی با تاکید بر اینکه از نظر تولید برق مشکلی در منطقه وجود ندارد، ادامه داد: در زمینه گرمایش چادرهای نصب شده با بخاری‌های برقی نیز با توجه به استفاده از شبکه فشار ضعیف طبیعتا محدودیت‌های وجود دارد ولی با اولویت سعی خواهیم کرد ضمن رعایت جنبه‌های ایمنی موضوع گرمایش چادرها در این شرایط اضطراری نیز برطرف شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: در زمینه موضوع آب نیز از ساعات ابتدایی زلزله تاکنون با همکاری تمامی شرکت‌های استان کرمانشاه و همچنین استان‌های معین شرایط خوبی در منطقه برقرار و آب نقاط زلزله زده دارای کیفیت مناسب و در دسترس است؛ در حال حاضر نیز آمادگی داریم تا مردم برای اسکان موقت نیز دغدغه و مشکلی نداشته باشند.
اردکانیان به خسارت‌های وارده به تاسیسات آب و برق بر اثر زلزله غرب کشور اشاره کرد و افزود: در فاصله 125 کیلومتری کانون زلزله 22 سد بزرگ وجود دارد که 20 سد در دست بهره برداری و دو سد بزرگ نیز در دست ساخت است.

وی تاکید کرد: مهم ترین دغدغه ما پس از نخستین لحظات وقوع زلزله مسئله ایمنی و پایداری سدها بود که با بررسی‌های صورت گرفته توسط تیم‌های فنی وزارت نیرو در ساعت سه نیمه شب پس از بروز زلزله مشخص شد که هیچ جای نگرانی وجود ندارد و این مهم نقطه دلگرم کننده و روشنی در کارنامه مهندسی کشور بود چرا که این سدها توسط مهندسان و مشاوران ایرانی و به همت پیمانکاران داخلی طراحی و ساخته شده است.

وزیر نیرو در تکمیل این بخش از سخنان خود، گفت: به هر حال کشور ما خشک و کم آب است و مسئله آب جزو مهم ترین چالش های اصلی کشور است ولی بنده به عنوان وزیر نیرو عرض می‌کنم مهم تر از مسئله آب و بزرگترین تهدید جدی برای کشور موضوع زلزله است.

اردکانیان افزود: با توجه و تکیه بر دانش روز، استفاده از تجربیات داخلی و خارجی، همکاری و مفاهمه بین دستگاه‌های مسئول و پشتیبانی مردم و مصرف کنندگان می‌توان در جهت غلبه بر چالش کم آبی حرکت کرد اما بحث زلزله موضوع جدی است. زلزله یعنی تکان و خسارت و تکان به معنای هوشیاری است بنابراین ما بایستی پس از هر زلزله برای زلزله بعدی آماده شویم.

به گزارش تسنیم،وی تصریح کرد: بنابراین بایستی سیستم‌های خود را ایمن‌تر، ساختمان‌ها را مقاومت‌تر و سازهای زیربنایی همچون تاسیسات آب و برق را بازبینی کنیم و این مهم عملی نیست مگر اینکه ما درس‌های گران قیمتی که از زلزله می‌گیریم را فراموش نکنیم.

وزیر نیرو دست یابی به این مهم را مستلزم مستندسازی و بررسی دقیق فنی دانست و گفت: باید همکاران ما نیز در وزارت نیرو و سایر دستگاه‌ها به این مسئله توجه کنند و به سمتی برویم که زلزله مسئله خسارت بار جدی برای کشور ما نباشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید