روی شکم مطالعه نکنید

۲۹ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۴  /   /  کد خبر: 1586
روی شکم مطالعه نکنید

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، با اشاره به در پیش بودن کنکور، نسبت به بروز عوارض جسمانی ناشی از نشستن طولانی مدت دانش آموزان در هنگام مطالعه هشدار داد.

محمدعلی محسنی بندپی در آستانه برگزاری نخستین کنگره بین المللی و بیست و هشتمین کنگره سالانه فیزیوتراپی ایران (۳ تا ۵ خرداد ۹۶ در هتل المپیک تهران)، اظهار داشت: کنکور در راه است و دانش آموزان سختکوش ساعات متمادی از شبانه روز را مشغول مطالعه هستند. رقابتی که دقیقه ها نیز برای آن ارزشمند بوده و سرنوشت حرفه ایشان را در آینده تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: از آنجا که هر وضعیتی به صورت طولانی مدت و بدون حرکت می‌تواند با خسته کردن عضلات و ایجاد کشش مداوم رباط ها و اعمال فشار بر مفاصل سبب بروز آسیب‌های جدی و گاهی پایدار در مفاصل و ستون فقرات شود، توجه به نحوه مطالعه به خصوصو به صورت طولانی نیازمند توجه بیشتر است.

رئیس نخستین کنگره بین المللی و بیست و هشتمین کنگره سالانه فیزیوتراپی ایران، ادامه داد: نشستن طولانی مدت در حالیکه سر به سمت پایین و جلو خم می‌شود، سبب کوتاهی عضلات جلوی گردن و ضعف و اسپاسم عضلات عمقی و پشتی گردن شده و قوس گردن را از حالت طبیعی خارج می‌کند.

محسنی بندپی تاکید کرد: وقتی قوس طبیعی گردن از بین می‌رود و فشار بر روی دیسک‌ها و رباط ها افزایش می‌یابد، درد گردن و در صورت فشار بر روی ریشه‌های عصبی درد بازوها و دست‌ها ظاهر می‌شود و خواب رفتگی و گزگز و مورمور را در دست ها ایجاد می‌کند.

وی افزود: بروز گره‌های عضلانی در اثر اسپاسم طولانی مدت این عضلات و سردرد و تهوع به تبع آن از دیگر عوارض این قبیل نشستن‌های غلط و طولانی مدت است.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، اظهارداشت: فقرات کمر به خصوص در ناحیه مهره‌های چهارم و پنجم و اول خاجی به علت وضعیت ۹۰ درجه و تحمل وزن تنه بسیار آسیب پذیر بوده و مستعد بیرون زدگی دیسک بین مهره ای و درگیری عصب سیاتیک است.

محسنی بندپی گفت: نشستن طولانی به خصوص با کمی چرخش تنه و یا اعمال وزن غیرقرینه بر طرفین لگن هم چرخش لگن نسبت به استخوان خاجی را ایجاد می‌کند که اختلاف طول پاها و درد ناحیه بالای باسن را در پی خواهد داشت. مهره‌های پشتی به علت وضعیت خمیده طولانی مدت می‌توانند دچار تغییر شکل به صورت قوز پشتی شده و به مرور وضعیت تنفسی فرد را دچار اختلال کند.

وی همچنین افزود: قوز پشتی سبب فشار بر روی دنده ها و التهاب غضروف انتهایی آنها و یا اسپاسم عضلات بین دنده ای می شود که بسیار دردناک بوده و تنفس و تحرک را برای فرد دشوار می سازد.

رئیس نخستین کنگره بین المللی و بیست و هشتمین کنگره سالانه فیزیوتراپی ایران، گفت: از دیگر وضعیت‌های پرخطر برای مطالعه روی شکم خوابیدن است. در این وضعیت تنه با ستون کردن آرنج ها بالا قرار می‌گیرد و یا دست‌ها زیر چانه واقع می‌شوند. این وضعیت، در طولانی مدت فشار را بر روی مفاصل پشتی ستون فقرات اعمال کرده و با سایش غضروف مفصلی سبب آرتروز و یا قفل شدن این مفاصل می‌شود.

محسنی بندپی افزود: به دانش آموزان توصیه می‌شود هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه وضعیت مطالعه خود را تغییر دهند. همچنین، هنگام مطالعه، کتاب یا رایانه در مقابل سر و چشم‌ها قرار گیرد تا سر خم نشود. تمرین‌های ایزومتریک و کششی را با مشاوره فیزیوتراپی آموزش دیده و هر ۴ تا ۵ ساعت مطالعه آنها را انجام دهند. در هر روز ۳۰ تا ۴۵ دقیقه شنای آرام و یا پیاده روی را در برنامه خود بگنجانند تا از بروز آسیب‌های بدنی در امان باشند.

بدون دیدگاه

آخرین اخبار

پربیننده ترین ها