جدیدترین اخبار
۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۳ اقتصادی کد خبر :158393

هیچ تغییری در خرید هواپیما به وجود نیامده است

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه سمینار مجمع جهانی راه (پیارک) گفت: هیچ تغییری در زمینه خرید هواپیما به وجود نیامده است.

عباس آخوندی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: قراردادهای خرید هواپیما همچنان به قوت خود باقی است و هیچ اتفاقی در این زمینه به وجود نیامده است. به گزارش بازتاب به نقل از ایرنا، وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اهمیت ایمنی راه های کشور اظهارداشت: برای تبدیل ساختار مدیریت سنتی به مدیریت هوشمند و پیشرفته نیازمند هماهنگی و عزم ملی هستیم.

وی گفت: ساختار مدیریت هوشمند ایمنی راه های کشور نیازمند یک ساختار بسیار بزرگی است که به سرمایه گذاری، آموزش و هماهنگی بین سه قوه نیاز دارد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: تلفات سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در راه های کشورهای مختلف جهان و مجروح شدن ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر در این راه ها، آمار کمی نیست و به همین دلیل سازمان های بین المللی و تمام کشورهای جهان برای کاهش این آمار از تجارب خود باید استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در مساله ایمنی راه ها پنج راهبرد اصلی مدیریت جاده ها، خودروهای ایمن، کاربران بهتر، اعمال قانون و اقدامات امدادی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، گفت: تا کنون ۸۰۰ اقدام مهم در این زمینه در کمیسیون ایمنی راه های کشور به تصویب رسیده تا بتوانیم با استفاده از تجربیات جهانی و تغییر ساختارهای مدیریتی و رفتاری ایمنی را در راه های کشور ارتقا بخشیم.

وی تاکید کرد: در صورتی که ما نتوانیم ساختار مدیریت هوشمند راه ها را در کشور مستقر کنیم میزان موفقیت ما در افزایش ایمنی راه ها بسیار کمتر خواهد بود.

وی تاکید کرد: هم اکنون تعداد خودروهای کشور به ۲۰ میلیون دستگاه رسیده و استقرار ایمنی در ۲۱۵ هزار کیلومتر راه موجود در کشور نیازمند برنامه ریزی های دقیق و عزم ملی است تا بتوانیم ایمنی را در جاده های کشور تقویت کنیم.

آخوندی با بیان اینکه سالیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو به تعداد خودروهای کشور اضافه می شود ،گفت: تا ۱۰ سال آینده تعداد خودروهای کشور به بیش از ۳۰ میلیون دستگاه می رسد و ایمنی این خودروها در راه های کشور به مدیریت هوشمند جاده نیاز دارد و تمام برنامه ریزی های ما در این زمینه باید در این راستا انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که با ۲ میلیون خودرو انتظار ما از ایمنی با ۲۰ میلیون خودرو و ۸۰ میلیون جمعیت متفاوت است، گفت: برای انتقال جابجای بار و مسافر کشور از جاده به ریل نیازمند ۲۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری هستیم.

وی اظهارداشت: تامین این میزان سرمایه گذاری از منابع داخلی و خارجی کار بسیار بزرگی است و در این راستا استفاده از منابع صندوق توسعه ملی باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا بتوانیم بخشی از جابجایی مسافر و بار کشور را از جاده به ریلی منتقل کنیم.

آخوندی تصریح کرد: در حال حاضر نیروهای امداد و نجات بسیار خوبی داریم و هنگام حوادث به کمک مردم می‌آیند؛ اما هنوز نمی‌توانیم بگوییم که یک سیستم امداد و نجات یکپارچه بین پلیس، هلال‌احمر، اورژانس، بهداشت و درمان و سازمان راهداری در کشور وجود دارد.

به گفته وی، یکپارچه کردن مدیریت امداد یک کار پیچیده و ساختاری است که وقتی بخواهد از سطح مرکز تا دورترین جاده عمل شود یک اقدام پیچیده‌ای است که با یک دستورالعمل اجرایی نمی‌شود ، بلکه نیاز به طراحی و انواع ابزارهای مختلف و هماهنگی‌های مختلف به ‌علاوه قانونگذاری و دستورالعمل های مربوطه را دارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که بدون حمل‌و نقل همگانی نمی می‌توانیم سطح ایمنی را در راه های کشور افزایش دهیم ، افزود: البته بحث یکپارچگی حمل‌ و نقل درون‌ و برون ‌شهری و یکپارچگی آن با توجه به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر سفر در ایران کار ما را بسیار پیچیده می کند .

وی اضافه کرد: سالیانه در کشور ۷۰۰ میلیون سفر حومه ای در کشور انجام می شود و روزانه ۲٫۵ میلیون سفر حومه ای در اطراف تهران داریم و ۳۰ درصد تلفات سوانح رانندگی ما در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق می افتد، ضمن اینکه روزانه ۵۵۰ هزار خودرو وارد تهران و یا از آن خارج می شوند و این فارغ از آلودگی هوا، مصرف سوخت و اتلاف وقت، خطر تصادف را در اطراف تهران بیشتر می کند و قاعدتاً با یک راهکار بنیادین باید هدایت آن به سمت ریل انجام دهیم که آن هم نیازمند سرمایه گذاری زیادی است.

آخوندی با بیان این که تا وقتی که ایران دومین سوخت ارزان جهان را دارد استفاده از خودروهای شخصی در ایران به جای وسایل نقلیه همگانی مورد توجه است، گفت: از جهت قیمت تمام‌ شده، حمل‌و نقل شخصی قابل‌ رقابت با حمل‌و نقل عمومی نیست و یا اینکه حمل‌و نقل عمومی مزیتی برای مردم ندارد زیرا با قیمت سوخت پایین از خودرو خود استفاده می کند.

وی با اشاره تردد ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار کامیون در کشور افزود: قیمت گازوییل در ایران ۱۰ درصد نرخ جهانی آن است و با این نرخ نوسازی ناوگان با مشکلاتی زیادی مواجه است به‌ طوری‌ که بیش از ۲۰ سال از بحث نوسازی ناوگان می‌گذرد، اما توفیقی در این زمینه نداشتیم در حالی که تردد آنها در راه های کشور مشکلات بزرگی را از نظر ایمنی به وجود می آورد.

پیارک در سال ۱۹۰۸ همزمان با برگزاری اولین کنگره آن با شرکت ۲۷ کشور جهان تحت نام انجمن بین المللی دایمی کنگره راه – پیارک تشکیل شد و از سال ۱۹۵۵ به مجمع جهانی تغییر نام داد و هم اکنون بیش از ۲ هزار عضو از ۱۴۲ کشور جهان دارد و وزارت راه و شهرسازی ایران در سال ۱۳۶۰ به طور رسمی به عضویت مجمع جهانی پیارک درآمده است.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • از لحاظ قانونی ملزم به پرداخت وجهی به ساکنان ده ونک نیستیم
  • «خندوانه» تذکر گرفت!
  • ۱۲۰ میلیارد تومان طلب شهرداری تهران از دولت وصول شد
  • تئاتری با بازی “صابرابر” که تماشای آن برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است
  • ارائه خدمات شهری از طریق سامانه “تهران من”
  • کاهش ۷.۷ درصدی قاچاق در کالاهای سلامت‌محور
  • ترکیه از برخورد فرانسه با معترضین انتقاد کرد
  • آیا مجلس مقابل هیات عالی مجمع کوتاه می‌آید؟ / هاشم زایی: وزنه پارلمان سنگین‌تر است
  • رژیم صهیونیستی به FATF ملحق شد
  • قیمت خودرو اصلاح شد/تیراژ تولید در ماههای گذشته کاهش یافت
  • آزمایش دوربردترین موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای در هند
  • آغاز مانور مشترک مصر و سه کشور آفریقایی برای «مبارزه با تروریسم»
  • روحانی: چه اشکالی دارد بنزین را دو نرخی کنیم؟/ در کشور ما سوخت نرخ ثابتی دارد؛ در دنیا روز تعطیل یک نرخ و موقع شلوغی یک نرخ دیگر دارد
  • روحانی: اگر با برجام یا FATF مخالفید، لااقل به مردم بگویید هزینه اش برای آن‌ها چقدر است
  • گم شده اصولگرایان!
  • احتمال تعطیلی بزرگترین میدان نفتی لیبی
  • اجازه تکرار فاجعه در عراق را نمی‌دهیم
  • انگلیس می‌تواند روند برگزیت را متوقف کند
  • وزیر دارایی فرانسه: اعتراضات جلیقه زردها “فاجعه‌ای” برای اقتصاد است
  • رسوایی جنسی در توالت پارلمان ایتالیا
  • موگرینی: ایران و برجام از موضوعات مورد بحث در نشست شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا است
  • ادعای العبادی: ایران دلیل نخست‌وزیر نشدن دوباره من بود
  • وزیر خارجه آلمان: توافق هسته‌ای با ایران برای امنیت ما در اروپا مهم است
  • مه گرفتگی و کاهش دید در برخی محورها
  • فرونشست زمین معضل جدی برخی شهرهاست
  • «حوزه استحفاظی» به شبکه ۳ رسید
  • عراق بازار اصلی کاشی و سرامیک ایران
  • دلیل کاهش قیمت بلیت هواپیما
  • تحقق درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه ۹۸ با تردید همراه است
  • نبود جوجه مرغ را گران کرد
  • Ad