نان به نرخ ونزوئلا: الان یا الان؟

    کد خبر :158357

بر اساس برآوردهای یک موسسه تحقیقاتی در ونزوئلا، قیمت‌ها در مقایسه با یک سال گذشته در این کشور یک هزار و ۴۳۰ درصد افزایش یافته است.

الهام میرمحمدی: در یکی از مصاحبه‌هایی که با بیل گیتس انجام شده بود خبرنگار، از وی پرسید: آقای بیل گیتس ثروت شما چقدر است؟ بیل گیتس با اشاره به افزایش درآمد ثانیه‌ای خود گفت: الان! یا الان!

این وضعیت در حال حاضر برای ارزش پول ونزوئلا رخ داده است. ارزش پول این کشور دائما در حال تغییر است و از ارزش آن کم می‌شود.

در سال جاری میلادی، بولیوار -پول ونزوئلا- ۹۶ درصد از ارزش خود را از دست داده است. هفته گذشته هر ۸۴ هزار بولیوار در آخرین روز معاملات به ازای یک دلار آمریکا دادوستد شد. این در حالی است که در ابتدای ماه جاری میلادی هر ۴۱ هزار بولیوار در مقابل یک دلار معامله شده بود. ضمن اینکه در ابتدای سال ۲۰۱۷، هر ۳ هزار و یکصد بولیوار معادل یک دلار بود.

 

نمودار بالا کاهش شدید ارزش بولیوار را در برابر دلار، طی سه هفته گذشته نشان می‌‌دهد:

بر اساس برآوردهای یک موسسه تحقیقاتی در ونزوئلا، قیمت‌ها در مقایسه با یک سال گذشته در این کشور یک هزار و ۴۳۰ درصد افزایش یافته است. همچنین در ماه اکتبر قیمت در هتل‌ها و رستوران‌ها ۷۰ درصد در مقایسه با ماه گذشته بالا رفته است.

اوضاع تا حدی بحرانی است که مردم ونزوئلا ناچارند برای خرید از سوپرمارکت و حتی استفاده از دستگاه‌های خودپرداز، ساعت‌ها در صف منتظر بمانند.

هم دولت و هم شرکت ملی نفت این کشور (PDVSA) بدهی‌های خود به سرمایه‌گذاران را پرداخت نکرده‌اند. و در صورت ادامه این امر، سرمایه‌گذاران در ایالات متحده آمریکا می‌توانند تنها دارایی ارزشمند این کشور یعنی نفت را به دست بگیرند و منبع اصلی پول نقد دولت را برای تامین مواد غذایی و دارو متوقف کنند.

در حال حاضر، دولت و شرکت ملی نفت بیش از ۶۰ میلیارد دلار به صاحبان اوراق قرضه بدهکار هستند. ذخایر ارزی بانک مرکزی این کشور نیز کمتر از ۱۰ میلیارد دلار است که طی چند سال گذشته به دلیل بدهی‌های ونزوئلا کاهش یافته است. اگرچه بدهی‌های دولت فراتر از بدهی به دارندگان اوراق قرضه است.

در مجموع، ونزوئلا به سهامداران، روسیه، چین، پیمانکاران و ارائه‌دهندگان خدمات نفتی ۱۴۱ میلیارد دلار بدهکار است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید