پرویز ممنون در مراسم رونمایی از «تاریخ تئاتر اصفهان»:

این فرزند ۴۰ سال قبل باید به دنیا می‌آمد

    کد خبر :158301

پرویز ممنون در آیین رونمایی از جدیدترین کتابش با عنوان «تاریخ تئاتر اصفهان» گفت: این تنها کاری است که منِ اصفهانیِ دلسوزِ اصفهان در ۵۰ سال گذشته برای شهرم انجام دادم.

به گزارش ایسنا، ظهر یکشنبه (۵ آذرماه) جمعی از مدیران و هنرمندان تئاتر در سالن کنفرانس تئاترشهر گردهم آمدند تا علاوه‌بر اهدای جایزه پژوهشی جلال ستاری به «پرویز ممنون»، که در زمان برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در ایران نبود، کتاب این پژوهشگر و هنرمند تئاتر را که سال‌هاست در وین تدریس و زندگی می‌کند، رونمایی کنند.

این مراسم با حضور ایرج راد، بهروز غریب‌پور، داود فتحعلی‌بیگی، داریوش فرهنگ، حسین پاکدل، مریم معترف، سعید اسدی، هرمز هدایت، مهدی شفیعی (مدیرکل هنرهای نمایشی)، پیمان شریعتی (مدیر تئاترشهر)، مهدی افضلی، مدیر موسسه تویعه هنرهای معاصر و علی مرادخانی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) برگزار می‌شد، داود فتحعلی‌بیگی تندیس مربوط به جایزه جلال ستاری را به پرویز ممنون به عنوان یکی از پیشگامان هنر شبیه‌خوانی که همچنان غیرتمندانه از این هنر دفاع می‌کند، اهدا کرد.

او همچنین در این‌باره تأکید کرد که پرویز ممنون حاضر به دریافت جایزه دولتی نبوده است، اما با درخواستی که شده و همچنین تأکید لاله تقیان، این جایزه را دریافت کرده است.

در این‌باره پرویز ممنون هم توضیح داد، یک‌بار وقتی به اصفهان رفته بود، شاهد بوده رئیس اداره‌ای به برخی هنرمندان تقدیرنامه‌ای اهدا کرده و او از این بابت گله‌مند شده که این نوع تقدیرنامه‌ها مربوط به دوران مدرسه و کار غیرحرفه‌ای است و هنرمندان باید مطالبه امکانات و شرایط انجام کار را داشته باشند، اما زمانی که صحبت از دریافت جایزه جلال ستاری شد، با توجه به پیشینه و دلیل راه‌اندازی آن و نیز صحبت‌های خانم تقیان این جایزه را با کمال میل قبول کردم.

این بازیگر، کارگردان و استاد دانشگاه که سال‌هایی دور دانشجویان زیادی را در دانشگاه تهران تربیت کرده که امروزه همگی از هنرمندان به نام عرصه سینما و تئاتر هستند، در سخنانی توضیح داد: کتاب «تاریخ تئاتر اصفهان» را به هنرمندان گمنام این شهر تقدیم کردم، چرا که ۵۰ سال پیش برای این کتاب تحقیقاتی را انجام دادم و فرزندی که الان به دنیا آمده و شما شاهدش هستید باید ۴۰ سال قبل متولد می‌شد. ضمن اینکه جمع‌آوری اسناد این کتاب سیری طولانی دارد که سال‌ها قبل می‌توانست بانی انجام اقدامات دیگری هم باشد ولی کار در نهایت به اینجا رسیده است.

«ممنون» افزود: زمانی که در وین دانشجو بودم، از موزه تئاتر وین دیدن کردم و با خودم فکر می‌کردم اگر اصفهان موزه ندارد، به جایش من چه کاری می‌توانم انجام دهم و همین باعث شد شروع به جمع‌آوری یک‌سری اسناد کنم؛ اسنادی که با همراهی فریدون رهنما در سال ۴۹ به چهار برنامه تلویزیونی تبدیل شد و بعد هم در سال ۵۶ براساس آن نمایشگاهی برگزار کردیم که اولین نمایشگاه اسناد تئاتر در ایران بود. این نمایشگاه چنان گسترده و ارزشمند بود که خانم تقیان در فصلنامه‌ای نوشت باید یک نمایشگاه دائمی باشد و علی نصریان هم که آن زمان مدیر اداره تئاتر بود خواست آن را به تهران منتقل کنم تا در جشنواره‌ای که هنرمندان شهرستانی هم حضور دارند به نمایش درآید و آن‌ها هم برای انجام چنین کاری اقدام کنند و این دقیقا زمانی بودکه باید موزه تئاتر راه‌اندازی می‌شد.

وی ادامه داد: بعدها یک فیلم مستند به نام «تاریخ تئاتر اصفهان» ساختیم که بعد از آن انقلاب شد و دستور آمد تمام پروژه‌های قبل از انقلاب متوقف و برای پیگیری‌شان دوباره اقدام شود. بعد از آن هم که جنگ و تعطیلی دانشگاه پیش آمد و دیگر این موضوع پیگیری نشد که سال‌ها بعد آقای مرادخانی را در کنسرت لوریس چکناواریان دیدم و باب آشنایی برای اقدامی جدید باز شد.

این هنرمند پیشکسوت در ادامه با اشاره به زمان مدیریت حسین پاکدل و مدیریت کاظمی در مجموعه هنری کشور که به دنبال آشتی با هنرمندان قدیمی تئاتر بودند و افرادی همچون حمید سمندریان و بهرام بیضایی به اجرای تئاتر پرداختند، اضافه کرد: در آن زمان برنامه «شب‌های نقد اصفهان» هم با حضور مرشد ترابی برگزار شد و الان چاپ این کتاب تنها کاری است که من برای اصفهان انجام دادم. اصفهانی که در این حوزه مثل زاینده‌رود امروز شوره‌زار و سنگلاخ است.

پرویز ممنون با اشاره به کتاب منتشر شده تأکید کرد: متن این کتاب همان طور که تحویل دادم بدون کلمه‌ای حذف یا اضافه منتشر شده و هیچ کس در آن دخالتی نکرده است. البته شاید عده‌ای این را بر بی‌خاصیت بودن کتاب در نظر بگیرند اما من هیچ‌گاه اهل چماق و ایدئولوژی نبودم اما مستقل بودم و برای حفظ استقلالم سال‌ها تلاش کردم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر این کتاب در ۴۰ سال قبل نوشته و منتشر می‌شد، حتما طور دیگری بود؛ چون آن زمان شاید تلاش می‌کردم فقط اسناد را درج کنم، اما الان پس از ۴۰ سال سراپا کنجکاوی بودم و می‌خواستم ببینم چه خبری است و به همین دلیل سوالاتی را هم در کتاب مطرح کردم.

در این مراسم معاون هنری هم با تقدیر از اقدامات انجام شده توسط پرویز ممنون ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک دیگر آثار این هنرمند آماده چاپ شود و همچنین ساختمانی که با پیگیری مهدی شفیعی (مدیرکل هنرهای نمایشی) در نزدیکی تئاترشهر خریداری شده به عنوان موزه تئاتر آماده شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید