نشست خبری تاخیر در اجرای رجیستری برگزار شد؛ ورود گوشی های قاچاق و بی کیفیت به ایران

    کد خبر :158151

رئیس انجمن واردکنندگان موبایل و رئیس اتحادیه موبایل در جریان نشست خبری تاخیر در اجرای رجیستری از ورود گوشی های قاچاق به بازار ایران ابراز نگرانی کردند.
رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در مورد مضرات ورود گوشی های قاچاق به ایران گفت موبایل های بی کیفیت، جعبه باز و تعمیر شده از کشورهای خاورمیانه به راحتی وارد کشور ما می‌شود. این از لحاظ اقتصادی و از نظر سلامت مصرف برای کشورمان مضراتی را در بر دارد.

محمود سفار، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در نشست خبری تاخیر در اجرای رجیستری گفت:
89 درصد افزایش میزان واردات پس از اجرای طرح رجیستری صورت گرفت. شرکت‌ها هم توان تامین بازار را دارند و هم حمایت کنند از محصولاتی که برای مصرف‌کنندگان کشور تولید شده است.

تاثیر مثبت طرح رجیستری بر معضل گوشی های قاچاق
رئیس انجمن واردکنندگان موبایل در مورد تاثیر مثبت اجرای رجیستری موبایل اعلام کرد اگر قاچاق برطرف شود، امکان افزایش اشتغال برای کشور فراهم می‌شود. هم دفاتر خدمات شرکت‌ها نیروی انسانی نیاز دارد، هم شوروم‌ها و هم شبکه‌های مجازی. اگر نگاه وسیعی داشته باشیم می‌توانیم ببینیم این طرح چه خدمات فراوانی به کشور ارائه خواهد کرد. برخی از افراد سودجو وجود دارند که نمی‌خواهند این طرح به صورت جامع و کامل انجام شود.سفار در مورد تفاوت واردات قاچاق و قانونی توضیح داد گوشی آیفون با 40 هزار تومان وارد ایران می‌شود اما برای ورود این گوشی از گمرک و وارادات قانونی، بعضا تا یک میلیون تومان باید پرداخت شود. او افزود هر موبایلی که از واردکنندگان قانونی وارد کشور می‌شود، آزمایش‌هایی چون تست سار را پشت سر می‌گذارند. موبایل‌های قانونی که وارد کشور می‌شود به دلیل همین تست‌ها، بیماری و ضرر را برای افراد در بر ندارد. سفار یادآور شد ارز مبادله برای واردات قانونی موبایل دیگر تخصیص نمی‌یابد و باید با ارز آزاد خرید و فروش انجام شود.
رئیس انجمن واردات موبایل در مورد قیمت موبایل گفت سامانه‌ای را برای کنترل قیمت داریم که مصرف کننده نهایی می‌تواند با ورود به سامانه گمرک قیمت نهایی را بفهمد. سفار تاکید کرد موبایل های بی کیفیت، جعبه باز و تعمیر شده از کشورهای خاورمیانه به راحتی وارد کشور ما می‌شود. این از لحاظ اقتصادی و از نظر سلامت مصرف برای کشورمان مضراتی را در بر دارد.

بی اعتمادی مردم به واردکنندگان قانونی
رئیس انجمن واردکنندگان موبایل در پاسخ به خبرنگار گجت نیوز که در مورد بی اعتمادی مردم به واردکنندگان قانونی و تخلفاتی که در این شرکت‌ها انجام می‌شود سوال کرد، گفت:
در انجمن شرکت‌هایی را پذیرا هستیم که این شرکت‌ها کاملا ممیزی شده‌اند و شناخت کامل داشته باشیم که این شرکت‌ها جزو گروه متقلب نباشند. شرکت‌های انجمن وارادت به هیچ وجه کالای دست دوم در دست برای ارائه ندارند. شرکتی که واردات کالای ریفربیش دارند هیچ جایی در بین انجمن واردات موبایل ندارند.
او در ادامه‌ی پاسخ به خبرنگار گجت نیوز افزود ما در انجمن، رضایت‌مندی مشتریان از شرکت‌های تابعه را بررسی می‌کنیم. در مواردی از خارج انجمن به ما ارجاع شده است که از ما درخواست شده سفارش یک شرکت غیرقانونی را به مراکز قانونی داشته باشیم.
رئیس انجمن واردکنندگان به خبرنگار گجت نیوز در مورد اینکه برخی شرکت‌ها گوشی‌های باندلینگ با لوازم جانبی را در ایران به صورت تکی و بدون باندل می‌فروشند، پاسخ داد:
هیچ شرکت داخل انجمن نمی‌تواند کالای باندلینگ و لوازم جانبی را جداگانه بفروشد. شرکت‌هایی که درون انجمن هستند هیچکدام این مشکلات را ندارند و اگر بفهمیم این کار را شرکتی کرده است، توسط انجمن سلب مجوز و امتیاز می‌شوند.

علت تاخیر در اجرای طرح رجیستری
ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های صوتی، تصویری و موبایل در مورد تاخیر رجیستری موبایل در ایران گفت دست‌هایی در کار است تا این طرح اجرا نشود. سالی 3 هزار میلیارد تومان برای قاچاق موبایل به جیب قاچاقچیان ریخته می‌شود. پس دست‌هایی پشت پرده است که طرح رجیستری موبایل اجرا نشود. او افزود‌ هر چه زودتر باید طرح اجرایی شود تا کسبه و فعالان اقتصادی با امید به کارشان ادامه دهند. دولت بنگاه‌داری بلد نیست و فقط باید زیرساخت‌ها را فراهم کند. درستی همچنین اعلام کرد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اعلام خرید نکردن موبایل اشتباه کرده است.

رئیس اتحادیه موبایل به سوال خبرنگار که پرسید چرا اتحادیه با شرکت‌ها و فروشگاه‌های متخلف صنف برخورد نمی‌کند، پاسخ داد:
اتحادیه نمی‌تواند به دلیل قضایی با شرکت‌های متخلف در برخی موارد برخورد کند و قوانین به اتحادیه اجازه نمی‌دهد. این برخورد که باید قاطع هم باشد، به دستگاه قضایی برمی‌گردد. ما نیز از دستگاه قضایی خواسته‌ایم و می‌خواهیم که با متخلفان صنف موبایل شدیدا برخورد کنند.

درستی در پاسخ به خبرنگار دیگری در مورد فروش گوشی های قاچاق در سایت های اینترنتی گفت :

فروش اکثر قاچاق‌ها در سایت‌های فروشگاهی انجام می‌شود. ما صدها هزار سایت فروش اینترنتی داریم. این سایت‌ها از انبار قاچاق به فروشندگان کالاها را ارسال می‌کنند.

منبع : گجت نیوز

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید