۱۵ درصد مدیران شهرداری تهران از بانوان هستند

    کد خبر :15813

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: ۱۵ درصد مدیران ما در مجموعه شهرداری تهران از بانوان هستند.

محمد باقر قالیباف در همایش بانوان گفت: بدون شک نقشی که بانوان در کشور دارند بسیار کم‌نظیر است. همه جوامع زمانی می‌توانند به آرامش، آسایش، رفاه، تربیت، محبت و فضای صمیمیت برسند که اعتماد کامل وجود داشته باشد و فرصت برای بانوان جامعه فراهم شود. قدرمسلم استقلال و پیشرفت یک کشور در گرو منابع انسانی و جوانان آن جامعه است. بنده در این روزها هم مرتب تاکید کردم مهم‌ترین بخش برای پیشرفت کشور ما رسیدگی به نیروی انسانی است؛ در حوزه نیروی انسانی نیز ظرفیت بانوان جامعه برای رشد و پیشرفت کم نظیر است.

او افزود: ایفای نقش بانوان صحنه‌های متفاوتی دارد. جایی که امروز بر دولت‌ها اشکال وجود دارد آن است که این نقش در محیط‌های مختلف به درستی تعریف نشده است. هیچ کسی منکر این نیست که یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین رسالت‌های بانوان تربیت فرزندان و نسل آینده است اما آیا این تنها نفش بانوان ما است؟ خیر. بانوان علاوه بر این نقش می‌توانند در عرصه‌های اجتماعی در زمینه‌های مختلف حضور پیدا کنند و ایفاش نقش داشته باشند؛ اما متاسفانه این نقش امروز ضعیف انجام می‌شود.

قالیباف یادآور شد: از این ظرفیت خوب  باید به درستی استفاده شود چرا که مزیت‌های نسبی بانوان ما در عرصه امور اجتماعی از مردان اثرگذارتر است؛ امروز جامعه به این نیاز دارد. امروز بخش قابل توجهی از بانوان شایستگی‌هایی دارند که می‌توانند در عرصه مدیریتی اثرگذار باشند. بنده به سهم خودم در زمانی که در شهر تهران توفیق خدمت داشتم سعی کردم این نقش را افزایش دهم به نحوی که امروز بالغ بر ۱۵ درصد مدیران ما در مجموعه شهرداری تهران از بانوان هستند.

او خاطرنشان کرد: اگر این توجه صورت گیرد بانوان می‌توانند در عرصه مسائل فرهنگی نیز اثرگذار، بسیار موثر و کارآمد باشند. از این رو باید از فرصت بانوان در ایفای نقش در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی در کنار ایفای نقش مادری استفاده شود. نباید از این ظرفیت بسیار قابل، کارآمد، شایسته و گاهی اوقات منحصر به فرد بانوان غفلت کرد. همچنان که در بسیاری از مشاغل مزیت نسبی بانوان بیشتر از آقایان است اما متاسفانه کمتر به آن توجه شده است و میدان برای بانوان تحصیلکرده و متخصص باز نشده است.

شهردار تهران تاکید کرد: مصمم هستیم در دولت مردم این فضا را برای بانوان عزیز در کشور بیش از گذشته فراهم کنیم. ما در جامعه امروز به خاطر بحران اقتصادی دچار مشکلات زیادی هستیم. امروز بیکاری، رکود و گرانی سه مشکل اصلی کشور است که عرصه را بر مردم تنگ کرده است. در کنار این موارد امروز فشار زندگی بسیار زیاد شده و بخش قابل توجهی از خانواده‌ها و مردم از زندگی خودشان لذت نمی‌برند. به تعبیری زنده هستند ولی زندگی نمی‌کنند.

او گفت: امروز بحران اقتصادی در کشور ما وجود دارد. این در حالی است که ما یک درصد خاک و یک درصد جمعیت کره زمین را داریم اما در مقابل پنج درصد منابع کره خاکی را در اختیار داریم که نشان می‌دهد پنج برابر ظرفیت مادی در کنار نیروی جوان، خلاق، ماهر و تحصیل کرده داریم اما ضعف مدیریت، ضعف عملکرد، رویکردهای غلط و توجه کردن به یک قشر خاص این اختلاف طبقاتی را در کشور به وجود آورده است. هر جا نگاه می‌کنیم اقلیت محدودی برخوردار هستند و جمعیت کثیری کم درآمدند و دچار مشکل هستند.

قالیباف افزود: آمارها نشان می‌دهد بخشی از جمعیت ما در نیازهای روزانه خودشان بیش از ۱۲ برابر نسبت به خانواده‌های کم درآمد هزینه می‌کنند چرا این اختلاف طبقاتی باید وجود داشته باشد؟ این ضعف مدیریت در یک نگاه غلط اشرافی‌گری و بی توجهی به قشر کم درآمد به وجود آمده است. به نحوی که بخشی از جامعه ما در فقر مطلق قرار گرفته است. امروز همه شاهد هستیم در یک خانواده‌ای که مرد خانه بالای سرزندگی‌اش است و دو شیفت هم کار می‌کند، خانم خانه هم به او کمک می‌کند، اما دریافتی‌ها به اندازه هزینه‌ها هم نیست و چرخ زندگی را به زحمت می‌چرخانند. در این شرایط ببینید کسی که کار ندارد با چه مشکلات عدیده‌ای روبرو است.

او یادآور شد: بخشی از خانواده‌ها باید مورد حمایت ویژه قرار گیرند. به عنوان نمونه خانواده زنان سرپرست خانوار؛ چرا که این زنان هم نقش مادری و هم نقش پدری را ایفا می‌کنند. آنها در کنار تربیت فرزندان، هم مسئولیت اقتصادی دارند و همه بار خانواده بر دوش این شیرزنان است که باید خانواده‌شان را در شرایط سخت بحران اقتصادی اداره کنند. گاهی آدم متاسف می‌شود که چرا دولتمردان ما تدبیر ویژه‌ای برای این قشر خصوصا در شرایط سخت اقتصادی ندارند.

قالیباف تصریح کرد: ما در دولت مردم مصمم هستیم که در زمینه زنان سرپرست خانوار از زندگی آنها حمایت کنیم. برای این کار هم یک برنامه‌ریزی مشخص و دقیق داریم. در شهر تهران شاید وظیفه قانونی بر دوش ما نبود اما وظیفه انسانی و اخلاقی و اسلامی خود دانستیم که به یاری این قشر بیاییم و به این موضوع توجه کنیم. در دولت مردم این اقدام را ملی خواهیم کرد و به سراسر کشور خواهیم برد. ما این چند میلیون خانواری که دارای چنین شرایط سختی هستند را در اولویت قرار می‌دهیم. من از گفتار بعضی دولتمردان متعجب هستم که وقتی ما در برنامه‌ها تاکید می‌کنیم که این خانواده‌ها نیازمند توجه فوری هستند و نمی‌توانند صبر کنند تا درآمد کشور، رشد اقتصادی و… صورت گیرد، می‌گویند نمی‌شود! این‌ها وعده‌هایی است که تا کنون هم نتوانستند به آن عمل کنند.

شهردار تهران یادآور شد: وقتی می‌گوییم این خانواده‌ها باید حمایت مستقیم شوند می‌گویند گرانی اتفاق می‌افتد. سوال می‌کنیم چطور می‌شود بودجه جاری دولت را در این سه سال به سه برابر افزایش دهید، اما اینجا که بحث کمک به خانواده‌ها می‌شود می‌گویید گرانی ایجاد می‌کند در حالی که حقوق‌های نجومی گرانی ایجاد نمی‌کند؟ ما در دوازدهم فروردین وقتی نظام مقدس جمهوری اسلامی را انتخاب کردیم، اولویت نظام توجه به محرومان و مستضعفان و رسیدگی به آنها بود. مهم نیست این خانواده‌ای که در شرایط سختی قرار دارد چه دین، مذهب و سلیقه سیاسی دارد. ما مطلقا حق چنین تکلیفی نداریم. همین که او شهروند این سرزمین است و در سایه نظام اسلامی زندگی می‌کند پس ما دولتمردان مکلف هستیم در همه سیاست‌ها او را در اولویت قرار دهیم.

او ادامه داد: متاسفانه وقتی که روحیه اشرافی‌گری و روحیه تاجر مسلکی بر دولت حاکم می‌شود، دیگر اصلا نمی‌توانند این صحنه‌ها و زندگی‌های افراد نیازمند را ببینند؛ فضای زندگی به فضای دیگری تبدیل می‌شود. در مناظره شاهد بودید وقتی کالاهای غیرقانونی را وارد کردند، باز هم رفتند در همانجا سوء استفاده از یک جوان بیکار در یک نقطه دور درست کردند. یک کارت بازرگانی موقت که گرفته بود، با آن کارت بازرگانی از آن خانواده و فرزند محروم سوء استفاده کردند و بعد تازه گفتند دختر مظلوم وزیر. اگر او با آن درآمد مظلوم است به این خانواده سرپرست خانواری که هشت معلول هم دارد چه باید بگوییم؟

قالیباف یادآور شد: در دولت مردم مثل گذشته خودم را برای مردم عزیز وقف خواهم کرد. مخصوصا خانواده‌های محروم و خانواده‌های مستضعف. معنی استضعاف این است که حتما کسانی پیدا شده‌اند که حق این‌ها را ضایع کرده‌اند و این خانواده‌ها را به استضعاف کشانده‌اند. ما در دولت مردم در هر شرایطی حتما این حق را به مردم عزیز برمی‌گردانیم. به حول و قوه الهی و با حضور شما مردم عزیز در ۲۹ اردیبهشت تحول ایجاد می‌کنیم. دولت مردم دولت شما است و سیاست‌ها این است که مردم در عرصه‌های مختلف تاثیرگذار باشند و خودشان امور را اداره کنند.

او تاکید کرد: هدف ما در انقلاب اسلامی این بود که مردم بر سرنوشت خودشان حاکم بوده و در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی اثرگذار باشند و در همه این عرصه‌ها فرقی بین زن و مردم وجود نداشته باشد و جنسیت مبنای کار نباشد. این وظیفه ما است که بدون هیچ منتی تلاش کنیم تا مشکلاتی که بر دوش مردم وجود دارد-مخصوصا برای خانواده‌های عزیزی که نیازمند توجه بیشتری هستند- کمتر شود و لحظه‌ای از این امر غفلت نمی‌کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید