آیا ژنرال ها می توانند به دستور حمله هسته ای ترامپ «نه» بگویند؟

    کد خبر :157840

آیا ژنرال ها می توانند در صورتی که دونالد ترامپ دستور حمله هسته ای یا اتمی را بدهد در مقابل او مقاومت کنند؟اگر چه به صورت طبیعی کسی نمی تواند دستور رئیس جمهور در این زمینه را رد کنند، اما نظامیان باید دلیل موجه ای برای انجام دستور حمله هسته ای داشته باشند، در غیر این صوورت می توانند به یک دستور «غیر قانونی» نه بگویند.

به گزارش تابناک به نقل از بی بی سی،در ماه های اخیر که تنش بین ایالات متحده و کره شمالی بالا گرفته است،مردم از خود می پرسند چه کسی می تواند مانع حمله هسته ای ترامپ به یک کشور شود؟یک ژنرال بازنشسته اخیرا به کنگره گفته بود که نظامیان در شرایط خاص توانایی نه گفتن به فرمان حمله هسته ای رئیس جمهور را دارند.اکنون «جان هیتن»،فرمانده استراتژیک نیروهای آمریکایی در «نشست امنیت بین المللی هالیفکس»، گفته که وی اگر چنین دستوری را غیر قانونی تشخیص دهد، توصیه به عدم انجام آن می کند.

مراحل صدور دستور حمله هسته ای در آمریکا

اگر ترامپ قصد حمله هسته ای به جایی را داشته باشد،گزینه های مختلف درباره این حمله را با مشاورانش در میان می گذارد.سپس دستور این حمله را به مقامات نظامی در پنتاگون صادر می کند.مقامات نظامی هم با تبادل کدی که بر روی کارتی موسوم به «بیسکویت» چاپ شده و همیشه همراه رئیس جمهور است،هویت او را بررسی می کنند تا مطمئنا شوند دستور از رئیس جمهور صادر شده است.این دستور در نهایت به فرمانده استراتژیک داده می شود تا دستور العمل اینکه اینکه موشک از زمین یا از زیر دریایی شلیک شود،را صادرکند و در نهایت هم موشک شلیک می شود.

طبق قانون رئیس جمهور این قدرت را دارد که فرمان حمله هسته ای را صادر کند،چون او فرمانده کل قوا است و معمولا هم کسی نمی تواند در این باره با او مخالفت کند.عملا هم در صورت صدور دستوری آنقدر زمان وجود ندارد که کسی بتواند مانع آن شود.اما «پیتر فیور» استاد علوم سیاسی دانشگاه کارولینای شمالی می گوید دستور حمله هسته ای به همان آسانی که رئیس جمهور توئیت می کند، نیست.چرا که دستور رئیس جمهور برای حمله هسته ای به زنجیره ای از دستور تبدیل می شود،که در حلقه پایانی این زنجیر است که یک نفر کلید شلیک موشک مجهز به کلاهک هسته ای را فشار می دهد.

پرفسور فیور می گوید زمانی که چنین دستوری از رئیس جمهور صادر می شود یک فرایند مشاوره ای آغاز می شود، ژنرال ها می خواهند بدانند که رئیس جمهور با حمله هسته ای می خواهد به چه خواسته ای برسد و چرا می خواهد حمله کند و سوالاتی به همین ترتیب.اما رئیس جمهور می تواند علیرغم همه توصیه هایی که به او می شود، مصرانه بر تصمیم خودش بایستد، اما نظامیان باید قانع شوند که دستور او را انجام دهند.

«ژنرال هیتن»، فرمانده استراتژیک آمریکا می گوید که اگر دستور حمله هسته ای غیر قانونی باشد،با آن مخالفت می کند،چرا که اجرای یک دستور غیر قانونی جرم است و کسی که آن را مرتکب شود باید بقیه عمر خود را در زندان بگذراند.سوال این است چگونه او می تواند ثابت کند که یک دستور حمله هسته ای غیر قانونی است؟

برخی استدلال می کند که استفاده از سلاح هسته ای غیر قانونی است. «آنتونی کولانگلو» استاد حقوق در دانشگاه روش شناسی دالاس می گوید حمله هسته ای می تواند بر خلاف قوانین بین المللی بشر دوستانه باشد.قوانین بین المللی بشر دوستانه تعیین می کند که کشور ها در زمانی که در جنگ هستند چه رفتاری باید داشته اشند.قوانینی که آمریکا هم آن را در معاهداتی چون کنوانسیون ژنوا امضا کرده است.

بر این اساس اگر کشوری در جایی که با سلاح های متعارف در جنگ می تواند به هدفش دست یابد، این بر خلاف قانون است که از سلاح هسته ای استفاده کند. همچنین اگر استفاده از سلاح هسته ای باعث کشته شدن غیر نظامیان شود، باز هم استفاده از آن غیر قانونی است.البته این فقط نطر پرفسور کولانگلو نیست،وزارت دفاع آمریکا هم در دستور العملش تاکید کرده است که قوانین جنگ بر استفاده از سلاح هسته ای حاکم است. کولانگو پیشتر هم می رود و می گوید که مقامات از بالاترین تا پایین ترین شان اگر دستور حمله هسته ای غیر قانونی را انجام دهند،مسئولیت دارند و به آنان به عنوان کسی که جننایت جنگی مرتکب شده برخورد می کنند.اما به هر حال این گفته هم جای نقد ندارد،چون رده های پایین نظامی در جریان همه اطلاعات قرار ندارند و نمی توانند به راحتی نه بگویند واگر چنین دستور را انجام دادند،با آنان به عنوان جنایتکار جنگی برخورد نمود.

به نظر می رسد در ترتیبات داخلی آمریکا،کسی نمی تواند غیر قانونی بودن تصمیم رئیس جمهور برای حمله هسته ای به هدفی را ثابت کند و صرفا این قوانین بین المللی حاکم بر جنگ ها هستند که می تواند در مورد غیر قانونی بودن دستور رئیس جمهور برای حمله هسته ای به آنان استناد کرد؛ قوانینی که البته در شرایط جنگی و در حین جنگ،چندان قوتی نخواهند داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید