آخرین‌ خبرها از زلزله خراسان شمالی؛

٢ فوتی و ۴۰۰ مصدوم / وقوع ۳۲ پس‌لرزه/ تخریب ۱۴ روستا از ۱۰ تا ۷۰ درصد

  • اجتماعی
  • یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۲:۰۲
    کد خبر :15774

شب گذشته براساس اطلاعات مرکز لرزه‌نگاری کشور، در ساعت ۲۲:۳۰ زمین لرزه‌ای با قدرت ۵.۷ در عمق ۱۱ کیلومتری منطقه پیش‌قلعه در استان خراسان شمالی را لرزاند و خسارت‌هایی به روستاهای این منطقه وارد آورد.

تخریب ۱۴ روستا از ۱۰ تا ۷۰ درصد/رهاسازی ۱۹ نفر از زیر آوار

رئیس سازمان امداد و نجات در گفتگو با ایلنا، با اشاره به زلزله شب گذشته گفت: مناطق تحت تاثیر تا شعاع ٢٠ کیلومتری کانون، ٩٧ روستا به جمعیت ٣١١٥٠ نفر بوده است. همچنین 3 شهرستان (بجنورد، مانه و سملقان) متاثر از این زلزله بوده‌اند.

مرتضی سلیمی مناطق آسیب‌دیده را ١٤ روستا بین ١٠ تا ٧٠ درصد تخریب اعلام کرد و گفت: تعداد پس‌لرزه، ٢٣ مورد و بزرگترین آن ٣.٥ ریشتر بوده است.

وی ادامه داد: کل تیم عملیاتی بکارگیری شده ٣٣ تیم، آنست (تیم جستجو)٤ تیم، واکنش سریع ١١ تیم و نیروی عملیاتی ١٤٢ نفر بوده است.

رییس سازمان امداد و نجات از رهاسازی 19 نفر از زیر آوار خبر داد و گفت: 5 نفر توسط هلال احمر به مراکز درمانی منتقل شدند.

سلیمی با اشاره به اینکه در این زمین لرزه ٢ نفر (در روستای لنگر و قره‌جه) فوت شده‌اند، گفت: ٤٧٣ دستگاه چادر، پتو ٥٠٠ تخته، موکت ٩٤٦ تخته بین زلرله‌زدگان توزیع شد. همچنین ٦٢٥٠ کیلوگرم برنج و ٦٥٦٤ قوطی کنسر از استان گلستان فرستاده شده است.

سلیمی از بکارگیری ٢٩ خودروی عملیاتی و 1 فروند بالگرد خبر داد.

۲۱۳ مصدوم و ۲ فوتی در زلزله خراسان شمالی/وقوع ۱۰ پس لرزه

کولیوند (سرپرست اورژانس کشور) با اعلام وقوع ۱۰ مورد پس لرزه پس از زلزله خراسان شمالی – پیش‌قلعه، گفت: تاکنون ۲۱۳ نفر مصدوم شده‌اند که از این تعداد در بجنورد ۱۹۸ نفر در بیمارستان‌های سطح شهر بجنورد مورد مداوا قرار گرفتند.

وی افزود: همچنین ۴۸ نفر ( ۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه – ۲۰ نفر بخش جراحی – سایر بخش‌های تخصصی ۲۷ نفر) بستری شده‌اند.

وی ادامه داد: در روستای قصر قجر ۵ مصدوم و در روستای قراجه ۳ مصدوم داشتیم که به بیمارستان امام علی (ع) منتقل شدند. در روستای لنگر نیز : ۴ مصدوم گزارش شده است.

براساس اعلام کولیوند تاکنون این زلزله ۲ فوتی داشته که در روستای لنگر ۱ (یک خانم – ۵۴ ساله) و در روستای قراجه (یک دختر – ۱۲ ساله) فوت شده‌اند.

افزایش آمار کشته‌شدگان و مجروحان/ ارسال وسایل مورد نیاز به زلزله‌زدگان

مدیر روابط عمومی هلال احمر خراسان شمالی آخرین آمار کشته‌شدگان و مجروحان زلزله خراسان شمالی را ٢ کشته و ۳۷۷ مصدوم عنوان کرد.

ابراهیم پرفند ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: شب گذشته در خراسان شمالی بیشترین خسارات جانی و مالی را به روستاهای قصر قجر، لنگر، بوربور، پسرکانلو وارد شده است.

پرفند افزود: ۳۷ تیم امداد و نجات شب گذشته به این منطقه اعزام شدند که چهار تیم از خراسان‌شمالی و سه تیم جستجو از سمنان را شامل می شوند.

وی درباره ارسال وسایل مورد نیاز برای امداد رسانی به زلزله‌زدگان گفت: تعداد ۴۷۴چادر، ۵۰۰ تخته پتو و حدود۱۰۰۰ موکت به مناطق زلزله زده ارسال شده است.

مدیر روابط عمومی هلال احمر خراسان شمالی از تحت عمل جراحی قرار گرفتن ۲۶ نفر خبر داد گفت: ۵۷ مصدوم نیز بستری هستند.

براساس آمار موجود در صده اخیر ۱۳ زمین لرزه با قدرت بیش از ۵.۵ ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است که آخرین آن با قدرت ۶.۲ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بهمن سال ۱۳۷۵ بود که خسارات جانی و مالی فراوانی به دنبال داشت.

براساس اعلام اتاق بحران خراسان شمالی تاکنون 37 عمل جراحی نیز بر روی مصدومان ناشی از زمین لرزه انجام گرفته است.

تعداد پس لرزه‌ها تاکنون 32 مورد اتفاق افتاده است و همچنان بالاترین پس لرزه 3.4 (07:29) بوده است.

شمار مصدومان به ۴۰۰ نفر رسید

پیر حسین کولیوند تعداد مصدومان زلزله 5.7 ریشتری منطقه پیش قلعه خراسان شمالی را تا این لحظه بیش از 400 نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد ، ۳۴۳ نفر به صورت سرپایی درمان شدند و 53 نفر از مصدومین در بیمارستان جدید امام حسن(ع) بجنورد که دیروز و ساعاتی قبل از زلزله توسط دکتر هاشمی افتتاح شده بود تحت درمان قرار گرفتند، همچنین 2 نفر در بیمارستان پورسینای آشخانه و ۲ نفر در بیمارستان امام خمینی شیروان بستری شدند و تحت درمان قرار دارند.

رییس سازمان اورژانس کشور افزود: 37 مصدوم این حادثه تحت عمل جراحی قرار گرفته اند و در این حادثه متاسفانه دو نفر ؛ یک خانم ۵۴ ساله از روستای لنگر و یک دختر ۱۲ ساله از روستای قره جه فوت کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید