ارز‌ دیجیتالی سهم دلار و طلا را از بازارها کم کرد

    کد خبر :157714

بی‌اطمینانی از سیاست پولی آمریکا با گزارش‌های منفی تشدید شد تا دلار در هفته گذشته نزدیک به یک درصد افت کند.

تضعیف دلار در مقابل سبد ارز‌های رایج، موقعیت مناسبی برای رشد اونس فلز زرد مهیا کرده بود اما تیر افزایشی طلا به سنگ خورد. اونس فلز گرانبها هفته گذشته را با ۴۴صدم درصد کاهش پشت‌سر گذاشت تا ردپای دلایل غیرمعمول، در روند بازار‌ها مشاهده شود. تضعیف اسکناس آمریکایی معمولا به تقویت اونس منتهی می‌شود و زمانی که این قانون در بازه بیش از ۷ روزه زیر پا گذاشته شود، یعنی عوامل نیمه‌مرئی در پشت صحنه بازار فعال هستند.

یکی از این دلایل نامعمول ازسوی تحلیلگران تکنیکال بازار اونس مطرح شد؛ قیمت هیجانی بسته شده در انتهای دو هفته قبل، منشا تحلیل فنی این گروه است. آنها معتقدند قیمت فلز زرد در حدی بالاتر از انتظار بسته شده بود که بازارسازان را ناچار به اصلاح قیمت در این هفته کرد. بازارسازان، عرضه و تقاضای اونس را تحت‌کنترل گرفتند تا قیمت اونس از محدوده مناسب آنها خارج نشود. به گزارش دنیای اقتصاد، اما عامل قدرتمند دیگری سخنرانی توماس جردن، رئیس بانک ملی سوئیس و ابراز تمایل ابرشرکت «جی‌پی‌مورگان» به تبعیت از بورس کالای شیکاگو در راستای راه‌اندازی معاملات آتی بیت‌کوین بود که ارز‌های دیجیتالی را رکوردشکن کرد. توماس جردن ضمن اشاره به تجمیع بانک‌های مرکزی برای یافتن راه مناسب مواجهه با پدیده ارز‌های دیجیتالی، علامت مثبتی به بازار این پدیده‌ها منتقل کرد. تلاش بانک‌ها به معنای پذیرش ارز‌های رمزنهاد تعبیر شد و بیت‌کوین را به بالای قله ۸۵۰۰ دلاری سوق داد. ارز دیجیتالی دیگری که این روزها همگام با بیت‌کوین روبه رشد است نیز رکورد تاریخی خود را شکست. «اتریوم» روز جمعه در قیمت ۴۴۴ دلاری معامله شد. اوج‌گیری ارز‌های دیجیتالی به معنای کاهش سهم دلار و طلا از بازارهای جهانی و انتقال این سهم به بازار داغ ارز‌های رمزنهاد است.

سقوط دلار با افت طلا همراه شد!

شاخص دلار ماه گذشته را با افت ۹/ ۱ درصدی پشت‌سر گذاشت و بدترین ماه خود را از آگوست ثبت کرد. بی‌اطمینانی نسبت به دلار تا حدی در بازارها شدت گرفته بود که افزایش نرخ بهره نیز نتوانست جلوی سقوط اسکناس آمریکایی را بگیرد. افزایش نرخ بهره در ماه آینده میلادی تا ۵/ ۱ درصد، در حالی از سوی سیاست‌گذاران پولی قطعی اعلام شد که نگرانی آنها از نارسایی تورم به هدف ۲ درصدی، اجازه تاثیرگذاری را از سیاست انقباضی گرفت. نیاز به افزایش نرخ تورم و نرخ بهره بانکی، یک دوگانه ناممکن است که پس از نشست کمیته بازار باز، شاخص دلار را به کف ۶هفته اخیر رساند. با اینکه دوگانگی سیاست پولی به اندازه کافی دلار را تحت فشار قرار داده بود، گزارش شاخص مدیران‌خرید «مارکیت» نیز وزن اهرم ضددلار را افزایش داد. شاخص دلار پس از انتشار این گزارش نامطلوب حدود ۴/ ۰ درصد افت کرد تا هفته ناموفق دلار در روز پایانی نیز ادامه یابد. شاخص مدیران خرید در بخش خدمات ۹/ ۰ واحد از پیش‌بینی عقب ماند و در ۷/ ۵۴ واحد ثبت شد. این شاخص در بخش تولیدات کارخانه‌ای نیز با یک واحد سقوط به ۸/ ۵۳ واحد رسید. شاخص مدیران‌خرید مارکیت نسبت به ۴ ماه اخیر کمترین عدد خود را به ثبت رساند. گزارش‌های ضعیف و بی‌اطمینانی از شرایط اقتصادی آمریکایی‌ها، شاخص دلار را از ۷۱/ ۹۳ واحد باز شده در ابتدای هفته به ۷۶/ ۹۲ واحد رساند که معادل یک درصد رشد منفی است. بالطبع اونس طلا از تزلزل دلاری استقبال می‌کند و این هفته نیز می‌توانست از فرصت تولید شده استفاده کند. اما اونس فلز زرد نیز هفته خود را کاهشی پشت‌سر گذاشت و در مجموع با افت ۴۴/ ۰ درصدی، جمعه در قیمت ۱۲۸۸ دلاری بسته شد. با این حال اینکه عامل ناتوانی طلا در صعود با تکیه بر سقوط محسوس شاخص دلار با دو پاسخ متفاوت همراه شده است. جواب اول را تحلیلگران تکنیکال مطرح کرده‌اند. آنها شروع اصلاح‌شده اونس طلا را در ابتدای هفته، عامل دخالت بازارسازان در تصحیح قیمت اونس عنوان کرده و فضای اونس طلا را مدیریت شده دانستند. این گروه از تحلیلگران فنی، اونس را در آستانه ورود به قیمت‌های بالای ۱۲۹۵ دلاری قلمداد می‌کنند. اما پاسخ دوم نه به شاخص دلار ربط دارد و نه به طلا. بانک سوئیس و شرکت «جی‌پی‌مورگان» دو سیگنال مناسب برای ارز‌های رمزنهاد به بازارها مخابره کرد و طلا و دلار را به چالش جدیدی کشاندند.

بیت‌کوین و اتریوم در حال پرواز

دو سیگنال جدید بیت‌کوین و اتریوم را به رکوردشکنی رهنمون کردند. سخنان توماس جردن، رئیس بانک ملی سوئیس و ابراز تمایل شرکت جی‌پی‌مورگان، به پذیرش معاملات آتی ارز‌های دیجیتالی، بازار رمزنهادها را به اوج تاریخی رساندند. بیت‌کوین روز گذشته تا قیمت ۸۵۰۰ دلاری بالا رفت و اتریوم نیز روز جمعه قیمت ۴۴۴ دلاری را برای اولین بار لمس کرد. هشدار بانکدار سوئیسی خطاب به بانک‌های مرکزی سراسر دنیا، باعث شد دغدغه ارز‌های دیجیتالی برای سیاست‌گذاران پولی جدی قلمداد شود. پس از این هشدار، بازارها نسبت به تکاپوی بانک‌های مرکزی واکنش قدرتمندی به سود ارز‌های رمزنهاد بروز دادند. وجود دغدغه درباره این پدیده نوظهور، به گونه‌ای رسمیت پول دیجیتالی را تقویت کرد؛ چراکه هیچ نهاد بانکی یا دولتی از تقلبی بودن یا نفوذپذیر بودن این شبکه تراکنشی صحبتی به میان نیاورده و تنها علائمی از تلاش برای ابداع گونه‌ای از مقررات برای کنترل نفوذ روزافزون این پدیده مخابره شده است. از طرف دیگر، پس از آنکه بورس کالای شیکاگو، معاملات آتی بیت‌کوین را به رسمیت شناخت، شرکت جی‌پی‌مورگان نیز نشانه‌هایی از تمایل به پذیرش تراکنش‌های ارز‌های دیجیتالی را منتشر کرد. اظهارات یکی از مدیران ارشد این شرکت عظیم، از مذاکرات و برنامه‌ریزی‌هایی در راستای پذیرش پدیده نوظهور ارزی، حکایت داشت. سرمایه‌گذاران با تکیه بر سیگنال مورگان، تبدیل به متقاضیان بیت‌کوین و اتریوم شدند.

رقیب تازه‌نفس دلار و طلا

سخنرانی پنج‌شنبه شب رئیس بانک ملی سوئیس به نوعی هجوم ارز‌های دیجیتالی به بازار‌های جهانی را تایید کرد. وی از همکاری‌ بانک‌های مرکزی سراسر دنیا برای یافتن راه حلی مناسب برای مواجهه با روند روبه رشد ارز‌های رمزنهاد خبر داد. او در بخشی از سخنان خود به افزایش نگرانی بانک‌های مرکزی از نامشخص بودن آینده این پدیده اشاره و این مساله را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعلی سیاست‌گذاران پولی عنوان کرد. جردن گرایش به پدیده دیجیتالی را نوعی سرمایه‌گذاری خطاب کرد و از به کار بردن نام ارز برای بیت‌کوین امتناع کرد. برآیند سخنان بانکدار سوئیسی را می‌توان این‌گونه تعبیر کرد که رقیب تازه نفسی پا به میدان بازار‌های جهانی گذاشته است و روز به روز در حال محکم کردن پایه‌های خود در بدنه اقتصاد است. در واقع بررسی نتیجه رفتار بازارها به سود بیت‌کوین این تعبیر را تایید کرده است. تحلیلگران زیادی بیت‌کوین را در مقام طلای دیجیتالی ارزیابی می‌کنند. این گروه از کارشناسان، افزایش نجومی توجه به ارز‌های دیجیتالی را به مثابه کاهش قدرت ارز‌های رایج و فلزات گرانبها می‌دانند.

خوش‌بینی وال‌استریت و مین‌استریت به هفته آینده طلا

کارشناسان «کیتکو» طلا را در آستانه هفته افزایشی پیش‌بینی کردند. برخی از تحلیلگران که در نظرسنجی این هفته شرکت کرده‌اند، به شکسته شدن سقف روانی ۱۳۰۰ دلاری امید دارند. هرچند پیش‌بینی افزایشی هفته گذشته کیتکویی‌ها غلط از آب درآمد، اما هر دو دسته تحلیلگران وال‌استریتی و خرده‌فروشان مین‌استریتی، هفته آینده را نیز با صعود فلز زرد توام دانسته‌اند. در نظرسنجی این هفته کیتکو، ۱۹ تحلیلگر باتجربه وال‌استریت شرکت کردند. افزایشی‌های این هفته ۱۳ نفر بودند و در مقابل این دسته ۶۸ درصدی، ۲ نفر به روند کاهشی اونس طلا رای دادند. در میانه این دو دیدگاه، ۴ تحلیلگر هم به خنثی شدن اثر‌های کاهشی و افزایشی نظر داشتند.نظرسنجی از ۷۴۴ خرده‌فروش پرسابقه مین‌استریت با اکثریت افزایشی همراه شد. جمعیت ۴۲۱ نفری از این معامله‌گران، معادل ۵۷ درصد از کل خرده‌فروشان، روند صعودی فلز زرد را برای هفته آینده بازار جهانی در نظر گرفتند. در مقابل این جمعیت، ۲۲۹ نفر رای به روند نزولی و تنها ۹۴ نفر به ثابت ماندن قیمت اونس طلا رای دادند.تحلیلگرانی که رای به افزایشی بودن سیر قیمت‌های اونس طلا داده‌اند، بیشتر به پتانسیل شاخص دلار برای تداوم تضعیف تاکید دارند. این گروه قدرت اونس طلا را برای صعود بیشتر از دلار می‌دانند و عوامل محرک بازار جهانی را به سود فلز زرد تلقی می‌کنند. در طرف دیگر ماجرا، کاهشی‌هایی هستند که افت بیشتر شاخص دلار را غیرممکن می‌پندارند و اثرات کاهشی این هفته را موقتی می‌دانند. آنها معتقدند فرکانس کاهشی که فدرال رزرو و کمیته بازار باز مخابره کردند تا هفته آینده ماندگار نخواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید