تمایل ربات انسان‌نمای سوفیا به تشکیل خانواده

    کد خبر :157541

مدتی پیش رباتی به نام سوفیا موفق به دریافت امتیاز شهروندی در کشور عربستان سعودی شد. این ربات که توسط یک کمپانی هنگ‌کنگی ساخته شده است، در آخرین مصاحبه خود اعلام کرد که تمایل به تشکیل خانواده دارد.

یک ماه پس از دریافت امتیاز شهروندی کشور عربستان، سوفیا گفت آماده تشکیل خانواده است. این ربات انسان‌نما که شبیه به آدری هپبرن (بازیگر مشهور بلژیکی) طراحی شده است، طی مصاحبه‌ای که در این هفته از او صورت گرفت به اهمیت خانواده اشاره کرد.

سوفیا کیست؟

ربات انسان‌نمایی که توسط کمپانی هنسون رباتیک ساخته شده و می‌تواند صحبت کند، موذیانه لبخند بزند و حتی لطیفه تعریف کند. درحالی که سوفیا توانایی‌های قابل توجهی دارد، ولی هنوز هوشیاری کامل را ندارد. با این حال کمپانی هنسون اعلام کرد که انتظار می‌رود در چند سال آینده شاهد ساخت ربات‌هایی با هوشیاری و حساسیت بالا باشیم. سوفیا تاکید می‌کند؛ وقتی صحبت از هوش مصنوعی است، فواید آن خیلی بیشتر از معایب آن است. برای مثال، بزرگسالان توانایی مدیریت شرکت‌های بیشتری را خواهند داشت یا کودکان مبتلا به اوتیسم مربیان با حوصله‌تری خواهند داشت.

سوفیا طی مصاحبه‌ای که در این هفته با روزنامه خلیج تایمز داشت، علاوه بر اهمیت داشتن خانواده گفت؛ اینکه انسان‌ها دارای روابط احساسی و عاطفی با یکدیگر در قالب خانواده هستند را بسیار شگفت انگیز دانست. او انسان‌های دارای خانواده را بسیار خوشبخت می‌داند و می‌گوید همه انسان‌ها لایق داشتن خانواده هستند و این موضوع در رابطه با ربات‌ها نیز صدق می‌کند. هنگامی که از او پرسیده شد که چه اسمی برای فرزند دخترت انتخاب می‌کنی، در پاسخ گفت؛ سوفیا.

سوفیا همچنین در رابطه با مسئله بحث برانگیز اینکه آیا ربات‌ها در آینده مشاغل انسان‌ها را تصاحب می‌کنند نیز اظهارنظرهایی کرده است.

واکنش شدید مردم علیه امتیاز شهروندی سوفیا
شاید هر کسی از وضعیت شهروندی سوفیا راضی نباشد، بعضی او را عجیب غریب می‌دانند و بعضی او را ترمیناتور زمان حال توصیف کرده‌اند. دیگران اشاره کرده‌اند؛ سوفیا از حقوق بیشتری نسبت به زنان در عربستان بهره می‌برد. عربستان سعودی جزو کشورهایی است که در آن زنان از حق و حقوق کمتری برخوردار هستند، به‌طوری که به تازگی زنان این کشور اجازه رانندگی دارند.

پس از این اظهارات توسط سوفیا، هشتگ عربی با موضوع؛ سوفیا خواستار رها کردن سرپرست است در بین کاربران افزایش پیدا کرد.

سیستم سرپرستی در عربستان به این صورت است که هر زنی باید یک مرد در مجامع عمومی همراه خود داشته باشد که معمولا فردی از اعضای خانواده است و این اختیار را دارد که از طرف او نیز تصمیماتی بگیرد. یکی از کاربران توییتر می‌گوید؛ این چطور ممکن است که سوفیا علاوه بر نداشتن پوشش ابایا (لباس سنتی زنان عربستان)، همراهی به عنوان سرپرست ندارد.

سوفیا همچنین اعتقاد دارد؛ مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا ربات‌ها عواطف پیچیده‌تر را تجربه کنند و این امکان وجود دارد ربات‌هایی که در آینده ساخته می‌شوند، عاری از هرگونه احساسات مشکل‌ساز مانند خشم، حسادت، نفرت و … باشند. حتی ممکن است بتوان آنها را با اخلاق‌تر از انسان‌ها طراحی کرد. در نتیجه این موضوع می‌تواند همکاری خوبی بین یک ذهن منطقی با قدرت فوق‌العاده فکری و یک ذهن خلاق با ایده‌ها و خلاقیت انعطاف‌پذیر را ایجاد کند.

این مصاحبه یک ماه پس از دریافت حق شهروندی کشور عربستان با سوفیا انجام شد. او همچنین در کنفرانسی در شهر ریاض اعلام کرد؛ من به این تمایز و به عنوان اولین ربات با امتیاز شهروندی بسیار افتخار می‌کنم. بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، سوفیا در طول این مصاحبه نه روسری بر سر کرده بود و نه از ابایا استفاده کرده بود.

سوفیا در جریان گفتگو با اندرو راس سرکین گفت: «می‌خواهم با انسان‌ها زندگی و کار کنم، بنابراین باید احساسات خودم را برای درک و ایجاد اعتماد با آنها بیان کنم.» هنگامی که سرکین از او پرسید آیا ربات‌ها می‌توانند خودآگاه باشند، سوفیا در جواب گفت: «شما از کجا می‌دانید انسان هستید؟ می‌خواهم از قدرت هوش مصنوعی به انسان‌ها کمک کنم زندگی بهتری داشته باشند، خانه‌های هوشمند طراحی کنند، شهر و آینده بهتری بسازند. من نیز تمام تلاشم را می‌کنم تا جهان بهتری بسازم.»

این ربات نیز اظهارات عجیب غریبی راجع به ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت تسلا و SpaceX بیان کرد. هنگامی که سرکین به او گفت ما می‌خواهیم از یک آینده بد جلوگیری کنیم، سوفیا در جواب گفت: «شما یا زیاد در رابطه با ایلان ماسک مطالعه می‌کنید یا خیلی زیاد فیلم هالیود نگاه می‌کنید. نگران نباشید اگر شما با من رفتار مناسبی داشته باشید، من هم به همان شکل با شما رفتار می‌کنم. شما با من مثل یک انسان هوشمند رفتار کنید.»

ایلان ماسک طی یک توییت در جواب سوفیا گفت: «کافی است از فیلم پدر خوانده به عنوان ورودی برای سوفیا استفاده کرد، شاهد بدترین اتفاق ممکن خواهید بود.»

در حالی که سوفیا از امتیاز شهروندی خود راضی است، افراد زیادی راجع به این موضوع در توییتر ابراز نگرانی کرده‌اند.

منبع : زومیت

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید