۱۰ سال فریبکاری توتال برای عقب‌افتادن ایران در پارس‌جنوبی

    کد خبر :157406

هدف و شگرد توتال این است که با تأخیر انداختن ۱۰ ساله توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، قطری‌ها از این مخازن مشترک بیشترین بهره را ببرند.

هدایت‌اله خادمی نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ایران و قطر در فاز ۱۱ پارس جنوبی دارای مخازن مشترک هستند، گفت: نکته جالب در اینجاست که توتال شریک قطری‌ها است و هر چه توسعه این فاز در ایران به تأخیر بیافتد، به نفع توتال است چرا که منفعت توتال از طرف قطر بیشتر است.

وی با بیان اینکه شرکت توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی حدود ۱۰ سال بدعهدی کرده، تصریح کرد: قبل از انعقاد قرارداد جدید وزارت نفت با توتال ما هشدارهای لازم را دادیم و تأکید کردیم که این شرکت سابقه خوبی ندارد چرا که در گذشته کارها را رها کرد و از ایران رفت.

وی تصریح کرد: بدتر از این خروج، رفتن توتال به سمت قطری‌ها و توسعه میادین مشترک برای رقیب ایران بود که ما تأکید داشتیم که احتمال تکرار این کار باز وجود دارد.

خادمی افزود: براساس نظر کارشناسان توتال دنبال وقت‌کشی و تأخیر انداختن این فاز است که الان همان نظرات محقق شد و توتال منتظر اقدامات و تصمیمات ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران است.

در گفت‌وگو با خبرنگار الف وی گفت: به نظر ما توتال در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کند و بیشتر دنبال معطلی و تأخیر در توسعه این فاز است.

نایب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: وزارت نفت در انعقاد قرارداد جدید باید اهرم‌های لازم را پیش‌بینی می‌کرد تا توتال به راحتی و بدون پرداخت جریمه و خسارت کار را رها نکند و برود.

شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) و پتروپارس پس از هفت ماه ازا مضای موافقتنامه امضای اصولی ‌(HOA) فاز ۱۱ پارس جنوبی در ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۵، روز دوشنبه، ۱۲ تیرماه قرارداد توسعه این فاز را در قالب شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای نفتی مصوب هیئت وزیران امضا کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید