وقتی پادشاه سعودی سخنگو شد/ گام سوم مهار لجام گسیختگی رژیم ریاض چیست؟

    کد خبر :157387

کارشناس سیاست خارجی سیاست روزهای گذشته مقامات سعودی علیه کشورمان را در اوج واماندگی و استیصال دانست و گفت: امروز رژیم ریاض مقهور دیپلماسی دفاعی و منطقه ای جمهوری اسلامی ایران شده اما ضروری است با بکارگیری از ظرفیت دیپلماسی دینی در تقابل با سعودی ها به دفع شر بپردازیم.

علیرضا رجایی پیرامون یاوه گویی های چند روز گذشته حکام سعودی ضد جمهوری اسلامی ایران گفت: بر همگان عیان است که گروه تروریستی داعش با طراحی و پشتیبانی آمریکا و رژیم صهیونیستی و پیش قراولی عربستان سعودی، منطقه خاورمیانه را به آتش کشید، اما در نهایت آنها با سیلی محکم مقاومت مردم منطقه مواجه شدند. لذا در شرایط کنونی چاره ای چون پناه بردن به هزیان گویی ندارند.

وی نقش آفرینی قدرتمندانه جمهوری اسلامی در نابودی داعش و انهدام کانون بحران سعودی در منطقه را در عصبانیت مقامات ریاض بیش از هر چیز دیگری موثر دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران چه در مقام دپیلماسی دفاعی و چه در جایگاه دیپلماسی عمومی توانست ملت های منطقه را در برابر جبهه تروریسم متحد سازد و با تشریک مساعی پرچم آمریکایی داعش را از فراز سوریه و عراق سرنگون کند.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: عربستان سعودی در تمام دنیا بعنوان یک حکومت طغیانگر شناخته شده است و همه می دانند این دولت پایین ترین سطح دموکراسی را هم در کشور خود اجرا نمی کند. اما از روزی که طومار داعش در عراق و سوریه پیچیده شد، از روی استیصال ایران را عامل بی ثبات کننده منطقه معرفی می کند.

رجایی یکی از دیگر از علت های هجمه سعودی به کشورمان را گرفتاری رژیم ریاض در باتلاق یمن بشمار آورد و خاطر نشان ساخت: با اینکه تا امروز ائتلاف سعودی هزاران کیلو بمب را سر زنان و کودکان بی گناه یمنی آوار کرده اما دستگاه آل سعود با یک سوال روبه رو است و آن اینکه چه دستاورد ملموسی برای آنها داشته است؟! اما در طرف مقابل جمهوری اسلامی ایران مدافع حقوق کودکان و مردم یمن و تمام ملت های منطقه است از این رو مقامات عربستان وادار به اتخاذ یک سیاست واپس گرایانه در قبال ایران می شوند.

در گفت و گو با جام جم آنلاین وی با بیان اینکه درایت و نگاه ویژه رهبری به مسایل منطقه، توطئه سیاسی امنیتی مثلث شوم آمریکا – عربستان و اسراییل را مقهور خود ساخته است، ابراز داشت: حاکمان سعودی بویژه در یک دهه اخیر با ریختن دلارهای نفتی به پای واشنگتن و هم پیمانانش تلاش کردند مدیریت منطقه خاصه غرب آسیا را بدست بگیرند اما جمهوری اسلامی ایران در زمین مبارزه با یک دیپلماسی دفاعی ظلم ستیز و سیاست منطقه ای مدون خود، تمام معادلات پیش بینی شده از جمله تجزیه کشورها توسط غرب را به هم زد.

این کارشناس سیاست خارجی مهار رژیم سرکش سعودی را مستقل از رویکردهای سیاسی در دیگر ابعاد بررسی کرد و افزود: می توان در کنار دیپلماسی عمومی و منطقه ای از دیپلماسی دینی هم بهره برد. به این معنی که علمای اهل تشیع و اهل سنت هر دو آمادگی دارند در این زمینه گام های مثبتی برداشته و اعلام کرده اند در جهت وحدت و نزدیکی دو کشور مسلمان ایران و عربستان باید از راه دیپلماسی دینی وارد میدان شد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تا کنون هوشمندانه و با سعه صدر پاسخ یاوه گویی های ریاض را داده است، تاکید کرد: کعبه قبله مسلمانان جهان است و ما همه ساله بحث کنگره عظیم حج را در پیش داریم. از سویی متاسفانه جاهلیت لجام گسیخته آل سعود آنها را بازیچه مطامع استکبار و تروریسم بین الملل یعنی اسراییل کرده است. در این بین دو کشور محور منطقه یعنی ایران و عربستان را به جان هم انداخته اند تا همچنان فروش اسلحه های آمریکایی صهیونیستی تضمین شود.

این کارشناس سیاسی مقامات ریاض را سخنگوی مشترک کاخ سفید و تل آویو محسوب کرد و گفت: پادشاه سعودی و فرزند بی تجربه اش آتش بیار جریان سلطه و استعمار غرب هستند. پس ما باید کانون آتش و بحران آفرینی را از طریق گفتمان بین ادیان و برداشتن گام هایی برای نزدیکی علمای جهان اسلام به یکدیگر، در نطفه خفه کنیم.

وی افزود: در مقوله بحران یمن هیاتی جدی تاکنون با ریاض وارد مذاکره نشده است تا مشکل حل شود. وانگهی بعد از اینکه ما و هم‌ پیمانانمان اعم از حزب الله ، سوریه و عراق بر داعش غلبه کردیم باید بطور رسمی قدرالسهم تهران در تامین امنیت منطقه توسط محور شکست خورده عبری عربی غربی به رسمیت شناخته شود که این مهم یک سلسله رایزنی جدی و فرا سیاسی بویژه در حوزه ادیان را با عربستان را می طلبد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید