روحانی: روابط راهبردی ایران و سوریه ادامه می‌یابد

    کد خبر :157317

روحانی در تماس تلفنی با بشار اسد بر ادامه روابط راهبردی دو کشور تاکید کرد.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با بشار اسد رئیس جمهور عربی سوریه، با تاکید بر ضرورت تداوم مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم، همچنان در کنار مردم و دولت سوریه خواهد ماند.

روحانی گفت‌و‌گوی تلفنی با تبریک پیروزی‌های اخیر مردم و دولت سوریه و حامیان آنان بر تروریست‌ها و فروریختن پایگاه‌های اصلی گروهک تروریستی داعش در عراق و سوریه، گفت: برخی از قدرتهای غربی و اذناب آنها در منطقه فکر می‌کردند که داعش، یا عراق و سوریه را تصرف می‌کند و یا اینکه سالها می‌تواند دراین منطقه و در راستای منافع آنها، جنایت کرده و ویرانی به بار آورد.

وی با تاکید بر اینکه دو ملت ایران و سوریه در این مبارزه چند ساله در کنار یکدیگر کار بزرگی را به ثمر رساندند، گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده مشارکت فعال در روند بازسازی سوریه است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه هر گام پیروزی که در سوریه علیه تروریسم برداشته می‌شود، ملت و دولت ایران همانند ملت و دولت سوریه خوشحال می‌شوند، گفت: روابط راهبردی ایران و سوریه ادامه می‌یابد و به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه، مسیر درست را با یکدیگر ادامه خواهیم داد.

روحانی با تاکید بر اینکه آینده سوریه را ملت بزرگ سوریه باید بدون دخالت بیگانگان تعیین کند، افزود: آنهایی که فکر می‌کنند در خلاء قدرت در سوریه می‌توان برای آینده سوریه فکر کرد، سخن غیر عملی می‌گویند و برای برداشتن گامهای بعدی، باید حاکمیت دمشق قوی تر از همیشه باشد تا بتواند این مرحله گذار را به خوبی طی کند.

به گزارش تسنیم، رئیس جمهور با بیان اینکه ایران در گامهای سیاسی دولت سوریه نیز در کنار این کشور خواهد بود، گفت: در عین حال معتقدیم که معارضین دولت سوریه نیز باید از این فرصت مناسب استفاده درست کنند و در آینده سوریه بر مبنای جایگاه خود، سهم داشته باشند.

روحانی به برگزاری موفق اجلاس سوچی اشاره کرد و گفت: اجلاس سوچی که به میزبانی رئیس جمهور روسیه و با حضور رؤسای جمهوری ایران و ترکیه تشکیل شد، گامی مناسب در زمانی مناسب بود و سه کشور در سوچی اتفاق نظر داشتند که برگزاری کنگره ملی گفت وگوی سوری – سوری در شرایط کنونی می تواند گام مناسبی در روند ثبات و امنیت سوریه باشد.

رئیس جمهور همچنین به اظهارات سخیف یکی از مقامهای کشورهای منطقه علیه ایران اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال صلح، ثبات و برادری و امنیت در کل منطقه است و در همین راستا، اعتقاد داریم که اگر برخی از سران کشورهای عربی چنین بی تجربه سخن می گویند، به نمایندگی از مردم خود حرف نمی زنند.

روحانی با بیان اینکه” این سخن از عجایب است که کشوری در منطقه ما ملت ایران را دشمن و رژیم صهیونیستی را دوست خود تلقی کند”، اظهارداشت: متاسفانه مقامهای ناپخته برخی از کشورهای منطقه، گاهی سخنانی می‌گویند که عین سخنان رژیم صهیونیستی است.

رئیس جمهور تصریح کرد: همه می‌دانیم که این غده سرطانی در منطقه ما طی 70 سال گذشته چه جنایات بزرگی را مرتکب شده است. امیدوارم در آینده ، رهبران برخی از کشورهای عربی نیز در مسیر درست قرار گیرند و به ضرر خود و کل منطقه، گامهای جدیدی را بر ندارند.

رئیس جمهور سوریه نیز در این تماس تلفنی با قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با سوریه گفت: ملت و دولت سوریه قدردان تلاش های ملت و دولت ایران هستند.

“بشار اسد” با اشاره به فروپاشی آخرین پایگاههای گروهک تروریستی داعش در کشورش تصریح کرد: این پیروزی مرهون تلاش مردان شجاعی است که در مبارزه با تروریست ها، در کنار ملت سوریه ایستادند.

وی مواضع عصبی و نابخردانه برخی از کشورهای منطقه و بویژه در اتحادیه عرب علیه ایران را ناشی از پیروزی های اخیر بر گروهک تروریستی داعش در سوریه و عراق خواند و اظهارداشت: مواضع اتحادیه عرب بی تردید مواضع ملت های عرب نیست و ما از حمایت های دولت و ملت ایران در مبارزه با تروریسم ، قدردانی می کنیم .

رئیس جمهور سوریه همچنین خواهان مشارکت فعال ایران و شرکتهای بخش خصوصی کشورمان در روند بازسازی کشورش شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید