معاون خدمات سلامت بیمه سلامت خبر داد

روند رو به رشد مهاجرت از صندوق بیمه همگانی به بیمه ایرانیان

    کد خبر :157086

معاون خدمات سلامت بیمه سلامت ضمن اشاره به مصوبه دولت در مورد بیمه همگانی رایگان از روند رو به افرایش صندوق بیمه ایرانیان خبر داد.

به گزارش ایسنا، آناهیتا کشاورز در دیدار معاونان و مدیران ارشد بیمه سلامت با وزیر خدمات بهداشتی پاکستان با بیان اینکه نظام تامین مالی حوزه سلامت در ایران مختلط است، اظهار کرد: در حال حاضر منابع عمومی، بیمه پایه، پرداخت از جیب مردم و بیمه‌های تکمیلی مهمترین محل‌های تامین منابع مالی حوزه سلامت هستند. تامین منابع عمومی از طریق وزارت بهداشت صورت می‌گیرد و متمرکز بر بیماری‌های خاص و مراقبت‌های اولیه است. سازمان‌های بیمه سلامت، تامین اجتماعی، خدمات درمانی نیروهای مسلح، کمیته امداد و بخش‌های خصوصی نیز متولی تامین بیمه پایه هستند.

وی افزود: در حال حاضر بیمه شدگان صندوق کارکنان دولت معادل هفت درصد حداقل حقوق خود حق بیمه می‌پردازند که دو درصد آنها توسط بیمه شده، دو درصد توسط سازمان بیمه کننده و سه درصد توسط دولت پرداخت می‌شود همچنین صندوق سایر اقشار که شامل نهادهای عمومی و غیردولتی مانند خانواده شهدا، کارکنان و افراد تحت پوشش بهزیستی، طلاب و دانشجویان است نیز هفت درصد حق بیمه پرداخت می‌کنند.

به گفته معاون خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت، حق بیمه صندوق روستاییان و عشایر نیز معادل هفت درصد حداقل حقوق و دستمزد بیمه شده است و توسط دولت پوشش داده می‌شود.

کشاورز با اشاره به آغاز فعالیت صندوق بیمه همگانی از سال ۹۳ در کشور اظهارکرد: در حال حاضر این صندوق ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار عضو فعال دارد و تمام هفت درصد حق بیمه آن از طرف دولت تامین می‌شود. بر اساس مصوبه امسال دولت اعضای این صندوق باید برای دریافت خدمات فقط به بخش خصوصی مراجعه کنند به همین دلیل احتمال تغییر صندوق بیمه‌ای از طرف بیمه شدگان رایگان وجود دارد.

وی ادامه داد: صندوق بیمه ایرانیان از سال ۹۳ همزمان با آغاز به کار بیمه رایگان شاهد کاهش جمعیت بیمه شده خود بود. این صندوق 5 میلیون بیمه شده داشت که در حال حاضر به ۴۵۰۰ نفر رسیده است اما با توجه به مصوبه دولت جمعیت این صندوق رو به افزایش است چون بیمه شدگان آن می‌توانند به بخش خصوصی نیز مراجعه کنند.

معاون خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد منابع سازمان بیمه سلامت توسط دولت و مردم تامین می‌شود، اظهار کرد: مردم مشارکت پایینی در پرداخت حق بیمه دارند. با توجه به کمبود منابع حوزه سلامت سال پیش قرار شد از محل هدفمندی یارانه‌ها نیز به منابع این حوزه اضافه شود. از همان سال نیز بیمه به صورت درصدی از حقوق و دستمزد در نظر گرفته شده است. در قانون برنامه ششم توسعه مقرر شده که بیمه شدگان در پرداخت حق بیمه مشارکت داشته باشند. به همین دلیل طبق آزمون وسع توانایی‌های مالی بیمه شدگان سنجیده می‌شود تا بتوانند در این حق بیمه مشارکت کنند.

کشاورز تصریح کرد: ما به دنبال تعریف جدیدی از بسته خدمات بیمه پایه سلامت هستیم همچنین با همکاری وزارت بهداشت به دنبال وحدت رویه بین سازمان‌های بیمه‌گر مختلف هستیم. علاوه بر آن بسترسازی الکترونیک برای خدمات سازمان بیمه سلامت را جزو برنامه‌های خود قرار داده‌ایم.

به گزارش ایسنا، طاهره اولیایی منش- رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت – نیز گفت: پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت میزان پرداخت از جیب مردم در حوزه بهداشت و درمان ۵۷ درصد بود اما وزارت بهداشت موظف شد که این رقم را به ۳۰ درصد کاهش دهد همچنین ۱۷ درصد از جمعیت کشور بیمه نشده‌ بودند. وضعیت به گونه‌ای بود که خدمات این حوزه بیشتر در اختیار افراد ثروتمند قرار داشت. هدف طرح تحول نظام سلامت این بود که هزینه‌ها را کاهش دهد و خدمات بیمه پایه را برای همه فراهم کند.

وی ادامه داد: ما پیش از اجرای طرح تحول به دلیل تحریم‌ها با چالش‌های زیادی روبرو بودیم. هزینه بسیاری از خدمات مانند دارو و تجهیزات پزشکی بالا رفته و پوشش بیمه‌ای و دسترسی به خدمات نیز پایین بود. اما یک سال پیش سیاست‌های کلی حوزه سلامت از سوی رهبری ابلاغ شد و دولت جدید طرح تحول نظام سلامت را اجرا کرد. این طرح متمرکز بر افزایش دسترسی مردم و خدمات با کیفیت در سه سال گذشته بیش از سه میلیارد دلار به منابع قبلی اضافه شد و مقرر شد که ۴۵ درصد از منابع از محل هدفمندی یارانه‌ها تامین شود.

رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت در پایان گفت: بعد از اجرای طرح تحول سلامت میزان پرداخت از جیب مردم به ۴۰ درصد کاهش یافت. ما در فرآیندی که در سه سال گذشته دنبال کردیم بر پایداری منابع متمرکز شدیم. در عین حال نیازمند پایداری در تخصیص هزینه‌ها هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید