ساعدی: مصوبات کنترل گرد و غبار خوزستان تبلیغاتی بوده است

    کد خبر :157076

نماینده دشت آزادگان در مجلس گفت: مصوبات دولت در خصوص کنترل گرد و غبار خوزستان تنها تبلیغاتی بوده و در عرصه عمل هیچ وقت پیاده نشده است.

‌قاسم ساعدی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به عدم اقدام جدی جهت کنترل کانون‌های داخلی گرد و خاک خوزستان، اظهار کرد: با توجه به شدت گرد و غبار و نفس‌گیر بودن این پدیده در خوزستان بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری و اهتمام نمایندگان، کار کنترل کانون‌های ریزگردها از سال گذشته شروع شد ولی متاسفانه این اقدامات تنها حالت تبلیغاتی داشته و در کنترل این پدیده قدم‌های برجسته‌ای برداشته نشده است.

وی با اشاره به سفر وزیر نیرو به خوزستان و اجرای برنامه نهال‌کاری در صحرای امیدیه و هندیجان در سال گذشته افزود: آخرین جلسه هیات دولت در خصوص رهاسازی آب و پر کردن تالاب‌های شادگان و هورالعظیم در اسفندماه سال گذشته همه مردم را امیدوار کرد ولی متاسفانه همه این مصوبه‌ها تنها در حد شعار و رسانه‌ای بوده و مصوبات دولت در عرصه عمل هیچ وقت پیاده نشده است.

نماینده دشت آزادگان تصریح کرد: این اقدامات روند جالبی ندارند و دولتمردان با تبلیغات در افکار عمومی نه تنها مرهمی بر درد مردم نمی‌گذارند بلکه این درد را عمیق‌تر می‌کنند.

ساعدی عنوان کرد: از رئیس جمهور می‌خواهم یک بار دیگر مصوبات هیات دولت مربوط به کنترل پدیده ریزگردها، فرمایشات رهبر و پیگیری برخی از اعضای مجمع نمایندگان خوزستان را مرور کند و ببیند که چند درصد از مصوبات در عرصه عمل پیاده شده است. آیا با چند صد هکتار نهال‌کاری غیرکارشناسی، گرد و خاک خوزستان مهار می‌شود؟

وی با اشاره به خشک شدن تالاب هورالعظیم افزود: با خشک شدن تالاب هورالعظیم در غرب خوزستان، اندک بادی ریزگردها را به خوزستان می‌کشد. آیا بدون رهاسازی آب به این تالاب می‌شود گرد و خاک را کنترل کرد؟

نماینده دشت آزادگان با انتقاد از عملکرد برخی مسئولین در خوزستان گفت: متأسفانه برخی از مسئولین به خاطر حفظ مسئولیت خود، به ناحق با برخی مسئولین کشوری همراهی می‌کنند که این بزرگترین خیانت به نظام است.

ساعدی ادامه داد: مجموعه حفاظت محیط زیست خوزستان تاکنون چه اقدام به خصوصی در زمینه مشکلات زیست محیطی شرکت کشت و صنعت نیشکر و وارد شدن زهاب‌ها و املاح به آب تالاب‌ها و رودخانه‌های استان انجام داده است؟ همچنین علیه وزیر نیرو که با عدم رهاسازی آب و تأمین نکردن حق‌آبه تالاب‌های خوزستان موجب خشک شدن تالاب شادگان و هورالعظیم شده، چه اقدامی انجام داده است؟

وی با بیان اینکه دو عامل درون استانی و برون استانی موجب عدم کنترل ریزگردهای خوزستان شده است، تصریح کرد: عامل درون استانی بی‌کفایتی برخی مسئولین استان مخصوصا مجموعه حفاظت محیط زیست خوزستان و عامل برون استانی عدم اعتنای دولت نسبت به خوزستان است.

ساعدی عنوان کرد: کنترل نشدن ریزگردهای خوزستان به دلیل این است که دولت یا مردم خوزستان را قابل نمی‌داند یا درباره خوزستان بی‌برنامه و بی‌تدبیر هستند و هر کدام از این علت‌ها در کارنامه دولت به عنوان نکته منفی ثبت می‌شود.

نماینده دشت آزادگان با بیان اینکه مردم به گردن دولت حق دارند، خاطرنشان کرد: نباید بی‌کفایتی یک وزیر یا ارگان موجب نقص در کار دولت شود. دولتی که نمی‌تواند ریزگرد یک استان را کنترل کند چطور می‌تواند بحران‌های دیگر را مدیریت کند؟

وی تصریح کرد: وظیفه شرعی رئیس جمهور پاسخگویی در مقابل تنگی نفس مردم خوزستان در هنگام گرد و غبار است و در مقابل نیز باید پاسخگو باشد که چه اقدامی باید در این خصوص انجام شود که انجام نشده است؟

ساعدی گفت: اعتبارات خوبی برای کنترل آلودگی هوا تخصیص یافته بود ولی آیا این اعتبارها تأمین شده‌اند؟ اگر تأمین شده‌اند در کدام کانال‌ها و جریان‌ها بوده است؟

وی تأکید کرد: در آینده به عنوان نماینده مردم خوزستان این مسأله را طرح سؤال می‌کنم و این موضوع را به تحقیق و تفحص می‌برم تا به رئیس جمهور ثابت شود که مجریان وی تا چه حد پای کار بوده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید