رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر خبر داد

توزیع 40 هزار دفترچه امدادی میان زلزله‌زدگان/هیچ محموله‌ای به سوریه ارسال نشده است

    کد خبر :157073

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با تشریح جزئیات امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده از توزیع 40 هزار دفترچه امدادی میان حادثه‌دیدگان خبر داد.

مرتضی سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد آخرین اقدامات سازمان امداد و نجات در مناطق زلزله زده کرمانشاه اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم امدادرسانی بهتر و سریعتری داشته باشیم، مناطق زلزله زده را در تقسیم‌بندی‌ها ازهشت به 15 منطقه افزایش دادیم و تا کنون بالغ بر 40 هزار دفترچه امدادی و همین طور 50 هزار برگ شناسنامه امدادی توزیع شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در مورد تفاوت دفترچه و شناسنامه امدادی، گفت: ما در شناسنامه‌ها اطلاعات را ثبت می‌کنیم و بعد از ارزیابی‌ها یک دفترچه صادر می‌شود.

وی در مورد اولویت‌های فعلی امدادرسانی به زلزله زدگان تصریح کرد: مهمترین اولویت ما توزیع سبدهای یک ماهه است و این سبدها در ازگله و دالاهو به صورت کامل توزیع شده و در ثلاث باباجانی نیز تا کنون 11 هزار سبد غذایی توزیع شده است که این سبدها شامل اقلام غذایی مختلفی برای خانوارهاست و وزن هر کدام از آنها بین 50 تا 55 کیلو است. از جمله اقلامی که در این سبدها وجود دارد شامل 10 کیلو برنج، روغن، شکر، پنج بسته چای، شش کیلو حبوبات (عدس، لوبیا، نخود)، خرما و 30 کنسرو خورشت (قیمه، قرمه، ماهی تن) است.

وی اضافه کرد: همچنین بسته‌های بهداشتی نیز میان افراد توزیع می‌شود که شامل شامپو، صابون، پودر رختشویی، لوازم مورد نیاز بانوان، دستمال کاغذی، حوله، ناخن‌گیر است و برای نوزادان شیرخوار نیز شیرخشک توزیع می‌شود.

سلیمی با اشاره به سرمای هوا، گفت: با توجه به این مسئله، تصمیم گرفتیم که بین خانوارها دوباره پتو توزیع کنیم و میان هر خانوار تا چهار پتو توزیع کردیم. ان شاء الله تا پایان هفته توزیع سبدهای یک ماهه نیز به پایان می‌رسد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در مورد موانعی که در ساعات و روزهای اولیه پیش روی امدادرسانی در مناطق حادثه دیده تصریح کرد: اولویت اول ما در حادثه بحث نجات بود و پس از آن کار امداد آغاز می‌شود. با این حال عملیات اسکان اضطراری در شهرستان‌های سر پل ذهاب،‌ ثلاث باباجانی و قصر شیرین از 30 دقیقه بامداد بعد از زلزله آغاز شد.

وی همچنین گفت: ما در زلزله کرمانشاه فعالیت‌های بی سابقه‌ای در زمینه امداد هوایی داشتیم. 10 فروند بالگرد وارد منطقه شدند و مصدومان را به مراکز درمانی منتقل کردند. همچنین 90 دستگاه آمبولانس و حدود 300 تا 350 نفر نیروی امدادگر از روز اول در منطقه حاضر شدند تا بهترین امدادرسانی را داشته باشیم اما در ابتدای کار با مشکل نظم و انضباط مواجه بودیم.

سلیمی در همین رابطه افزود: بعد از اینکه نظم و انضباط برقرار شد توانستیم بهتر کار را پیش ببریم. در شب اول مسئله نظم و انضباط باعث شد که بعضی از اقلامی که در حال ارسال به مناطق بودند در مسیر با مشکلاتی مواجه شوند و به مقصد نرسند.

وی با اشاره به شایعات و انتقاداتی که اغلب در فضای مجازی در مورد عدم رسیدگی به برخی از روستاها مطرح می‌شد، گفت: بعد از گسترش شبکه‌های مجازی این اولین حادثه‌ای بود که با چنین وسعتی رخ می‌داد و در این میان فضای مجازی با تمام محسناتی که دارند عامل ایجاد مشکلاتی بودند. به عنوان مثال می‌دیدیم که در این شبکه‌ها از عدم امدادرسانی به یک روستا صحبت می‌شد و بعد از اینکه نیروهای ما اعزام می‌شدند می‌دیدند که وضع متفاوتی وجود دارد و نیروهای ما پس از مراجعه به یکی از این روستاها دیدند 78 دستگاه چادر در روستایی توزیع شده که 70 خانوار دارد. این شایعه پراکنی‌ها در روزهای اول وجود داشت.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به اخبار مربوط به اعزام کمک‌های ایران به سوریه نیز واکنش نشان داد و گفت: این هم یکی از شایعاتی بود که مطرح شد در حالیکه اصلا چنین محموله‌ای از سوی هلال احمر به سوریه اعزام نشده بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید