سازمان ملل: میانمار برای بازگشت آوارگان روهینگیایی امن نیست

  • سیاسی
  • شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ ۱۳:۴۰
    کد خبر :156972

پس از آنکه بنگلادش و میانمار اعلام کردند که برای بازگشت آوارگان روهینگیایی به توافق رسیدند، سازمان ملل اعلام کرد شرایط برای بازگشت امن این آوارگان در میانمار وجود ندارد.

بنگلادش و میانمار روزهای پایانی هفته جاری اعلام کردند توافق دوجانبه ای برای بازگشت آوارگان روهینگیایی از اردوگاههای بنگلادش به میانمارتا دو ماه آینده ایجاد شده است.
کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان پس از این موضوع عصر گذشته با صدور بیانیه ای اعلام کرد که امنیت برای بازگشت آوارگان روهینگیایی در میانمار وجود ندارد.
سازمان های حقوق بشری ارتش میانمار را به جنایت علیه بشریت و تجاوزهای دست جمعی به زنان مسلمان این کشور متهم کرده اند. جنایت های ارتش میانمار علیه مسلمانان برای انتقام گیری از افراد مسلح ساکن استان راخینا که به پاسگاه ارتش حمله کرده بودند، صورت گرفت.
دولت میانمار با امضای موافقت نامه برای باز گرداندن جمعیت مسلمان این کشور می خواهد از ابعاد فشارهای بین المللی در مورد این فاجعه انسانی بکاهد و از طرف دیگر دولت بنگلادش نمی خواهد اردوگاههای پناهندگان که در ماههای اخیر در خاک این کشور به وجود آمده اند شکل دائمی به خود بگیرد.
وزارت امور خارجه بنگلادش با صدور بیانیه ای اعلام کرد که به موجب موافقت نامه، روند بازگشت پناهندگان به خانه خود در میانمار در دو ماه آینده آغاز خواهد شد و اجرای آن با سرعت انجام خواهد شد. یک گروه کاری مشترک در سه هفته آینده برای تنظیم برنامه بازگشت پناهندگان به وطن خود تشکیل خواهد شد.
به گزارش ایرنا، در پی حملات 25 آگوست (سوم شهریور ماه) ارتش میانمار و گروه های شبه نظامی افراطی بودایی به مسلمانان روهینگیایی، صدها تن کشته شده و بیش از نیم 620 هزار مسلمان از ترس جان خود به بنگلادش در همسایگی میانمار گریختند که این مساله، بحران انسانی وسیعی را در میان این آوارگان رقم زده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید