روزنامه سعودی: احتمال مذاکره الحریری با حزب الله وجود دارد

  • سیاسی
  • شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ ۱۳:۲۸
    کد خبر :156926

روزنامه فرامنطقه ای سعودی ‘الحیات’ روز شنبه نوشت: با توجه به موضع نرم حزب الله در موضوع استعفای سعد الحریری از نخست وزیری لبنان و وعده های ‘میشل عون’ رئیس جمهوری لبنان درخصوص گفت و گو میان جناح های مختلف این کشور، احتمال مذاکره الحریری با حزب الله برای رسیدن به توافق وجود دارد.

الحیات افزود: انتظار می رود که در روزهای آینده تماس ها و گفت و گوهای سیاسی دو جانبه یا جداگانه به ریاست میشل عون رئیس جمهوری، نبیه بری رئیس مجلس و سعد الحریری نخست وزیر لبنان به منظور بازگشت اعتماد میان جناح های لبنانی خصوصا حضور سیاسی حزب الله در لبنان ، به سرعت شکل گیرد.
این روزنامه نوشت: انجام این مذاکره و بازگشت حزب الله به میدان سیاست می تواند برای بهبود بحران پیش آمده در روابط لبنان با کشورهای عرب حاشیه خلیج (فارس)، موثر باشد.
رئیس جمهوری لبنان روز گذشته گفت: لبنان در روزهای آینده با تلاش های دیپلماتیک به بحران پیش آمده پایان خواهد داد و هیچ بحرانی نیست که نتوان آن را حل کرد به خصوص که با منافع لبنان در ارتباط باشد.
عون افزود: ما باید برای حفظ سلامت و امنیت لبنان و مردم آن و نیز حفظ روابط خود با کشورهای عربی که حق دارند از امنیت خود محافظت کنند، با یکدیگر وارد گفت و گو شویم.
الحیات به گزارش منابعی آگاه در حزب ‘المستقبل’ به ریاست سعد الحریری مدعی شد : عون و نبیه بری رئیس مجلس لبنان به الحریری در مورد یافتن راهکاری برای دوری حزب الله از رویکرد نظامی وعده هایی داده اند.
این منابع افزودند که رئیس جمهوری لبنان گفت و گوهای جداگانه ای را با گروه های سیاسی مختلف این کشور برای تبادل افکار در خصوص خروج از بحران دیپلماتیک لبنان با کشورهای عربی خواهد داشت.
منابع حزب المستقبل لبنان پیش بینی کردند که بری و الحریری، رهبری حزب الله را در جریان موضع گیری های منفی برخی کشورهای عربی نسبت به این حزب قرار دهند.
این منابع افزودند: الحریری نیز قصد دارد که با احزاب و رهبران سیاسی لبنان واحتمالا با رهبری حزب الله و سمیر جعجع رئیس حزب ‘نیروهای لبنانی’ دیدار کند.
براساس این گزارش برخی از اطرافیان الحریری معتقدند که موضع نرم سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در سخنرانی اخیرش در رابطه با استعفای الحریری و اعلام آمادگی برای مذاکره، زمینه را برای گفت و گوی جناح های لبنانی فراهم کند.
الحریری روز 13 آبان 96 در حالی که در ریاض پایتخت عربستان بود از سمتش کناره‌گیری کرد اما 20 روز بعد به کشورش بازگشت و در مراسم روز استقلال لبنان شرکت کرد.
الحریری در این سخنرانی اعلام کرد که بنا به خواست میشل عون رئیس جمهوری لبنان فعلا از استعفایش صرفنظر کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید