حاشیه های یک تعطیلی / قانونی که ممکن است تنها یک سال اجرا شود

    کد خبر :156911

تعطیلی هشتم ربیع الاول حاشیه های زیادی را از ابتدای تصویب تا به امروز به دنبال داشته است تا جایی که جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تهیه طرحی یک فوریتی پیشنهاد حذف این تعطیلی را از سال آینده مطرح کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اواخر سال 1394 در بند «ح» ماده 37 قانون احکام برنامه های توسعه کشور تصویب کردند روز هشتم ربیع الاول سالروز شهادت امام حسن عسگری (ع) و آغاز ولایت امام زمان (عج) تعطیل رسمی باشد و در تقویم گنجانده شود.
این مصوبه در آن سال به دلیل این که تعطیلی برای دولت بار مالی داشت و این اشکال شامل اصل 75 قانون اساسی می شد به مجلس بازگشت اما نمایندگان دوباره بر مصوبه قبلی خود پافشاری کردند و این رفت و برگشت چندین بار انجام شد تا این که سال 95 به پایان رسید و در آغاز سال 96، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه ای که تنها به بررسی این بند از احکام دایمی برنامه های توسعه کشور مربوط می شد، اعلام کرد که دولت بار مالی این تعطیلی را پذیرفته است.
بنابراین پس از تصویب دوباره این بند از لایحه، شورای نگهبان در مدت قانونی 20 روزه خود اعلام نظر نکرد و چون نظر خود را در این مدت تعیین شده اعلام نکرد، براساس قانون اساسی یعنی آن را تایید کرد.
پس از ابلاغ این لایحه و انتشار آن در روزنامه رسمی کشور، تمامی بندها و احکام لایحه برنامه های توسعه کشور به قانون تبدیل شده و باید اجرا شود ولی چون این ابلاغ پس از آغاز سال جدید (فرودین ماه) بود و تقویم ها قبل از آغاز سال منتشر می شوند، این روز تعطیل در تقویم 96 لحاظ نشد ولی بر اساس اعلام دولت، امسال روز 6 آذرماه (هشتم ربیع الاول) تعطیل است.
این موضوع با اعتراض جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شد، علی مطهری نایب رییس دوم مجلس و نماینده مردم تهران در این زمینه طرحی را با امضای 24 نماینده مجلس برای حذف تعطیلی هشتم ربیع الاول تقدیم مجلس کرد که یک فوریت این طرح در جلسه چهارشنبه هفته گذشته یکم آذر ماه مجلس به تصویب رسید.
در ماده واحده این طرح آمده است: تعطیلی روز هشتم ربیع الاول از فهرست تعطیلات رسمی کشور حذف می شود.
البته به دلیل این که این طرح دیر به مجلس شورای اسلامی رسید نمایندگان تنها به تصویب یک فوریت آن بسنده کردند یعنی در صورت تصویب نهایی این طرح، تعطیل هشتم ربیع الاول از سال آینده حذف خواهد شد ولی هشتم ربیع الاول امسال تعطیل خواهد بود.
این طرح به امضای علی مطهری، محمد بیرانوندی، نصرالله پژمان فر، حمیده زرآبادی، شهروز برزگر، علیرضا سلیمی، محمد خدابخشی، حمیدرضا فولادگر، فریدون احمدی، صدیف بدری، عبدالرضا هاشم زایی، جهانبخش محبی نیا، داوود محمدی، مصطفی کواکبیان، محمد باقر سعادت، علیرضا محجوب، محمد علی وکیلی، فاطمه ذوالقدر، رمضانعلی سبحانی فر، سیده فاطمه حسینی، پروانه سلحشوری، سهیلا جلودارزاده و اسدالله عباسی رسیده بود.
در مقدمه و دلایل توجیهی طرح اصلاح تعطیلات رسمی آمده است: روند تعطیلی هشتم ربیع‌الاول سالروز شهادت امام حسن عسگری (ع) که طبعا مصادف با آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) است، بدین صورت بود که در اثنای بررسی لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور در مجلس نهم بندی مبنی بر تعطیلی روز هشتم ربیع‌الاول بدون مناسبت در این لایحه گنجانده شد و به تصویب رسید. شورای نگهبان به این مصوبه ایراد گرفت و در مجلس دهم گزارش کمیسیون مربوط مبنی بر رفع ایراد شورای نگهبان به صحن علنی آمد، در صحن علنی به بهانه این که مربوط به گذشته است و نیازی به اظهارنظر موافق و مخالف نیست در حالی که برخی نمایندگان اعتراض داشتند بدون صحبت مخالف و موافق مصوب تلقی شد اما اشکالاتی که بر این تعطیلی مترتب است از این قرار است:
1- معلوم نیست در این روز تعطیل مردم باید عزاداری کنند یا شادی چون برای شهادت امام حسن عسگری (ع) باید عزادار بود و باید برای آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) باید شادی کرد مگر اینکه بگوییم نصف روز عزاداری و نصف دیگر جشن گرفته شود.
2- فلسفه تعطیلی یک روز، بزرگداشت آن روز است، بزرگداشت هشتم ربیع‌الاول مثلا عاشورا که مراسم خاصی اجرا می‌شود با عدم تعطیلی این روز که ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها، مطبوعات و غیره دایر هستند و برنامه‌هایی برگزار و مطالبی منتشر می‌شود بهتر انجام می‌شود. تعطیلی باعث می‌شود که از بسیاری از امکانات استفاده نشود.
3- این روز مجاور نهم ربیع‌الاول است که برخی شیعیان تندرو در شب آن یعنی هتم ربیع‌الاول هنگام شب برنامه‌ای برگزار می‌کنند که مخل وحدت اسلامی است. این تعطیلی باعث می‌شود که آن برنامه که مدتی است کمرنگ شده است احیا شود.
4- اثر منفی اقتصادی یک روز تعطیلی برای بخش خصوصی در کل کشور بر همگان روشن است.
علی مطهری نایب رییس دوم مجلس به عنوان طراح این طرح فوریتی گفت: ما در ابتدا می خواستیم این طرح را به صورت دوفوریتی مطرح کنیم ولی به دلیل آن که تصویب این طرح به هشتم ربیع الاول امسال نمی رسید بنا شد که به صورت یک فوریتی در مجلس بررسی شود.
وی افزود: در صورت تصویب نهایی این طرح، تعطیلی هشتم ربیع الاول امسال پابرجا خواهد ماند و حذف تعطیلی از سال آینده اعمال می شود.
مطهری افزود: طرح تعطیلی هشتم ربیع الاول در مجلس نهم مطرح و در لایحه احکام دائمی به نحوی گنجانده شد، شورای نگهبان با این طرح مخالفت و بیان کرد که بار مالی دارد ولی نهایتا دولت از طریق معاون اول رییس جمهوری در نامه ای به این شورا اعلام کرد که بار مالی ندارد و سپس رییس جمهوری نامه داد و شورای نگهبان در نهایت طرح را به مجلس ارائه و این طرح در مجلس دهم تصویب شد.
وی تاکید کرد: ما مصلحت کشور را در این می بینیم که مجلس این تعطیلات را حذف کند، چون مشخص نیست که این تعطیلی روز شهادت است یا روز آغاز امامت یا باید در این روز عزاداری کنیم یا شاد باشیم.
وی گفت: اگر این روز تعطیل نباشد مراسم در ادارات برپا می شود، مطبوعات مطلب می نویسند، تعطیل که شود عده ای به شمال می روند.
مطهری گفت: تعطیلات فشار به بخش خصوصی است و برای دولت نیز هزینه بر است، از سوی دیگر این روز مجاور با اول ربیع الاول است که افراد تندرو مراسم هایی را برگزار می کنند که مخل وحدت اسلامی است.
نماینده مردم تهران درمجلس افزود: هم اکنون موضوع آبروی مجلس مطرح است بهتر است نمایندگان به این طرح رای دهند.
نصرالله پژمان فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با این طرح گفت: در ارتباط با تاریخچه تصویب فوریت این موضوع باید گفت در مجلس نهم در میانه بررسی لایحه احکام دائمی برنامه ها، پیشنهاد تعطیلی هشتم ربیع الاول رای گیری شد، در آن جلسه احمد توکلی اخطار دادند، اما رئیس جلسه اجازه طرح موضوع ندادند.
وی افزود: شورای نگهبان دوبار آن طرح را رد کرد، ولی با پیگیری هایی که شاید به مصلحت نباشد بگویم، این طرح با موافقت آقای روحانی تصویب شد.
پژمان فر بیان کرد: تعطیلی هشتم ربیع الاول امکان دارد به وحدت اسلامی ضربه وارد کند.
نهایتا نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 134 رای موافق، 28 رای مخالف، چهار رای ممتنع ازمجموع 197 نماینده حاضر با یک فوریت طرح اصلاح تعطیلات رسمی موافقت کردند.
حال باید منتظر ماند که آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بررسی این طرح در کمیسیون های تخصصی مجلس با حذف تعطیلی هشتم ربیع الاول از سال آینده موافقت می کنند یا خیر؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید