تاثیر باورنکردنی زلزله بر برنامه «خندوانه»!

    کد خبر :156869

اگر می‌پرسید چه ارتباطی بین خندوانه و زلزله وجود دارد یا احساس می‌کنید در انتخاب تیتر این مطلب شیطنتی صورت گرفته، کمی صبر کنید؛ ظاهرا در کشور ما هر اتفاقی ممکن است، حتی ارتباط یک برنامه تلویزیونی به منظور «خنداندن» با زلزله یا هر بلای بزرگ و مخرب دیگری!

به گزارش تایناک به فاصله ده روز از وقوع زلزله مخرب غرب کشورمان که خسارات جانی و مالی فراوان و جبران ناپذیری به جای گذاشت، سازه‌ای که در اختیار گروه برنامه سازی خندوانه و شبکه نسیم قرار گرفته بود، از ایشان پس گرفته شد؛ سوله‌ای متعلق به سازمان مدیریت بحران که مدت طولانی بود به استودیوی ضبط خندوانه تبدیل شده بود.

اتفاقی که البته پیشتر نیز برخی در مخالفت با آن سخن گفته و انتقاداتی متوجه برنامه سازان خندوانه، مسئولان رسانه ملی و از همه مهم تر، شهرداری تهران -که این واگذاری با مجوز ایشان رقم خورده بود-، کرده بودند اما جدی گرفته نشده بود. انتقاداتی که اگر کسی گوشش بدهکار آنها بود، خیلی پیش تر تصمیم روزهای اخیر مسئولان شهرداری اتخاذ شده بود.

ماجرا زمانی جالب تر می‌شود که بدانیم به رغم تغییر ترکیب شورای شهر تهران و چرخش بزرگ سیاسی در این شورا و پیرو آن، انتخاب شهرداری از طیف دیگر سیاسی هم کسی متعرض واگذاری یکی از سوله های مدیریت بحران به خندوانه نشد تا اینکه زلزله غرب کشور رخ داد و معادلات تغییر کرد.

زلزله‌ای که گویی توانست چرت برخی مدیران شهری در پایتخت را پاره کند که اگر این گونه نبود، شاهد پس گرفتن سوله تدارک دیده شده برای مواقع بحران از رسانه ملی نبودیم. سوله‌ای که قرار است اگر روزی خدای ناکرده اتفاقی تلخ در تهران رخ داد، پایگاه اقدامات کلیدی و حیاتی در جهت ساماندهی اوضاع شود اما از آنجایی که مدیران تهران گمان می‌کردند زلزله نه به دار است و نه به بار، آن را برای ضبط برنامه ای مفرح تجهیز کرده بودند!

زلزله‌ای که اگرچه زمان وقوع آن قابل پیش بینی نیست اما به دور از منطق و تعقل است که تصور کنیم رخ نخواهد داد و ساده لوحانه است اگر فکر کنیم که با وقوعش، تخلیه سوله از تجهیزات فیلمبرداری و برنامه سازی تلویزیونی و بازگشت شرایطش به کارکرد اصلی، ساده و سهل الوصول است. موضوعی که اگرچه دیر مسئولان شهری تهران به آن رسیده‌اند، اما رسیدن آن جای تقدیر دارد.

اتفاقی که می‌توان آن را تاثیر زلزله غرب کشور بر برنامه خندوانه خواند و یکبار دیگر از مرتبط بودن این دو موضوعِ به ظاهر بی ربط به هم، متعجب شد. تعجبی که اگر به تامل منجر شده و کمی دوراندیشی را نیز شامل شود، آن زمان می‌توان امید داشت یک گام در مدیریت بحران زلزله به پیش رفته و به گونه ای عمل کنیم که در سرپل ذهاب، ورزقان، بم و… نیاز بوده و عمل نکردیم!

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید