لزوم ترویج فرهنگ تغذیه سالم بین بازنشستگان

    کد خبر :156791

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری در استان همدان گفت: ترویج فرهنگ صحیح تغذیه ضامن تندرستی، سلامت و افزایش طول عمر بازنشستگان است.

به گزارش ایسنا، غلامرضا سیفی در نخستین دوره آموزشی تغذیه سالم ویژه بازنشستگان کشوری استان همدان، که با حضور ۲۹۷ نفر از بازنشستگان تحت پوشش این صندوق برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری دوره آموزشی تغذیه سالم بستری برای تکریم بازنشستگان است. ترویج فرهنگ صحیح تغذیه ضامن تندرستی، سلامت و افزایش طول عمر بازنشستگان است.

سیفی افزود: ارتقای سطح دانش در میان سالمندان و بازنشستگان می‌تواند باعث افزایش نشاط و شادابی آن ها و حرکت به سمت زندگی سالم شود.

سیفی با بیان اینکه «تغذیه در دوران سالمندی» یکی از موضوعاتی است که خود فرد باید آن را مدیریت کند، افزود: بازنشستگان فرهیخته کشورمان پس از سال ها طولانی خدمت، به مرحله جدیدی از زندگی وارد شده‌اند که باید به تغذیه توجه جدی شود.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ اسلامی بر تکریم سالمندان بسیار توجه شده است، گفت: بر همین اساس صندوق بازنشستگی کشوری همواره تلاش کرده است تا در حد امکان در حوزه مسائل اجتماعی این عزیزان به ایفای نقش و انجام مسوولیت بپردازد.

سیفی تاکید کرد: برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی توسط متخصصین تغذیه می‌تواند در آگاهی‌بخشی سالمندان و بهبود سلامت بازنشستگان اثرگذار باشد.

حمید شیرازیان، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی همدان و استاد دانشگاه نیز در این دوره آموزشی با بیان اینکه کاهش نرخ رشد سالمندی در کشور نیازمند برنامه‌ریزی است، گفت: برای سالمندی تعریف ویژه‌ای وجود ندارد، چراکه انسان از بدو تولد تا پایان عمر همواره در حال تغییر است؛ بر همین اساس هم نمی‌توان تقسیم‌بندی دقیقی برای دوران سالمندی ارائه کرد.

وی یادآور شد: اما در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان گفت سنین ۶۵ تا ۷۴ سالمند، ۷۵ تا ۸۴ سالخورده و ۸۵ به بالا را کهنسال نامیده می شوند. از نظر آمار جمعیتی نیز ۶۰۰ میلیون سالخورده در جهان وجود دارد که پیش‌بینی می شود تا سال ۲۰۲۵ این رقم به یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر افزایش یابد.

شیرازیان با اشاره به اینکه بر اساس آمار برای جلوگیری از نرخ رشد سالمند نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق وجود دارد، افزود: در سرشماری سال ۸۵ در کشور تعداد ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر سالمند سرشماری شدند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۰ تعداد سالمندان به ۱۰ میلیون نفر در کشور افزایش یابد.

وی تاکید کرد: تغذیه به عنوان یکی از عوامل تقویت‌کننده جسم و روح محسوب می شود که در حیات فرد از ارزش بسیار زیادی برخوردار است. تغذیه مناسب، مانع ایجاد سوء تغذیه و عوارض ناشی از آن در فرد می‌شود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه باید کاری کنیم که پوکی استخوان، فشار خون و خطر ابتلا به بیماری‌ها در جامعه کاهش یابد، گفت: برای حفظ سلامت افراد در سنین بالا توصیه می‌شود که هرروز وعده صبحانه میل شود. تغذیه در این دوران باید به گونه‌ای باشد که میان وعده‌ها افزایش یافته، ولی حجم غذا در هر وعده غذایی کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان تغذیه معتقدند که باید وزن افراد در سنین بالا ثابت بماند و در برنامه غذایی روزانه از میوه وسبزی استفاده بیشتری شود، گفت: باید از مصرف نمک، چربی و قند در غذای روزانه جداً خودداری شود.

شیرازیان با بیان اینکه برای آنکه بدن سالم بماند نیاز به مواد غذایی مقوی و به اندازه است، خاطرنشان کرد: بدن به موادی همچون انرژی، پروتئین، چربی، ویتامین، مواد معدنی و آب نیازمند است. بهتر است که از پروتئین‌های حیوانی استفاده شود، هر چند که با افزایش سن از نیاز بدن به چربی کاسته می‌شود. از سوی دیگر، ویتامین‌ها در کاهش خطرات بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های قلبی موثر هستند که باید در این دوران مورد توجه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه کلسیم، آهن، روی و منیزیم از مواد مورد نیاز بدن است، افزود: کلسیم از مهمترین مواد معدنی است زیرا کمبود این ماده باعث پوکی استخوان می‌شود و فرد را با مشکلات اساسی مواجه می‌کند. با افزایش جذب کلسیم از پوکی استخوان در افراد جلوگیری می‌شود. کمبود آهن منجر به کم‌خونی، احساس خستگی و ضعف در انسان می‌شود. همچنین کمبود روی باعث بی‌اشتهایی، کاهش حس چشایی، افسردگی، کاهش تمرکز، کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها و کندی ترمیم در فرد می‌شود. منیزیم نیز در بدن می‌تواند در استحکام توده عضلانی بدن نقش ایفا کند.

این استاد دانشگاه استفاده از تمام گروه‌های غذایی و ایجاد تنوع غذایی در برنامه روزانه و مصرف مقادیر کافی از میوه‌جات و سبزیجات را ضروری دانست و گفت: مهمترین ماده‌ای که بدن به آن نیاز دارد «آب» است که برای انجام کار طبیعی کلیه‌ها و دفع سموم از بدن اهمیت دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، شیرازیان با تأکید بر اینکه به سالمندان توصیه می‌شود تا از غذای کم‌چرب، کم‌نمک، کم‌کلسترول و پرفیبر استفاده شود، تصریح کرد: باید این گروه از افراد غذاها را به صورت آب‌پز، بخارپز، کباب شده و تنوری استفاده کنند. همچنین سالمندان باید همراه سالاد یک قاشق روغن زیتون استفاده کنند. همچنین ۲ بار در هفته ماهی بخورند و از مصرف چایی به مدت دو ساعت بعد از غذا جداً خودداری کنند.

شیرازیان با اشاره به اینکه در دوران سالمندی نباید در هفته بیش از ۴ تا ۵ عدد تخم‌مرغ استفاده شود، تصریح کرد: توصیه می‌شود برای خواب راحت، یک لیوان شیر گرم پیش از خواب میل شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید