آمریکا کوتاه آمد؛ دفتر ساف در واشنگتن باز می‌ماند

    کد خبر :156744

آمریکا با در نظر گرفتن شرطی فعلا از تصمیم تعطیلی دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) در واشنگتن صرف نظر کرده است.

به گزارش بازتاب، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، یک مسؤول در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) قبل از اینکه فعالیت‌هایش را به طور کامل از سر بگیرد در واشنگتن باز خواهد ماند تا به بررسی صلح با اسرائیل بپردازد.

این منبع در وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که این وزارتخانه برای فعالیت دفتر ساف شرطی مبنی بر “دستیابی به صلح دائمی و فراگیر میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها” گذاشته است.

وزرات خارجه آمریکا هفته گذشته از بسته شدن دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن خبر داد.

واشنگتن تصمیم به تعطیلی دفتر ساف را با این دلیل که تشکیلات خودگردان فلسطین قوانین آمریکا را زیر پا گذاشته، توجیه کرد.

این تصمیم جدید یک هفته بعد از آن مطرح شد که آمریکا اعلام کرد، دفتر نمایندگی فلسطین به موجب قانونی که رهبران فلسطینی را ملزم می‌کند دست از دعوت به محاکمه مسؤولان اسرائیل در برابر دادگاه بین‌المللی بردارند، بسته شده است.

این تصمیم موجب عصبانیت مقامات فلسطینی شد به طوریکه تهدید کردند تمامی پل‌های ارتباطی با دولت دونالد ترامپ را در صورت تداوم این وضع می‌بندند.

این مسؤول ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: فلسطینی‌ها می‌توانند تمامی فعالیت‌های هیئت‌های دیپلماتیک خود را که محدود به روند صلح است، انجام دهند.

این مسؤول افزود: با توجه به پایان استثنای در نظر گرفته شده در زمینه محدویت‌های اعمال شده بر فعالیت سازمان آزادیبخش فلسطین در آمریکا ما به دفتر این سازمان توصیه می‌کنیم فعالیت‌هایش را به روند مرتبط با صلح میان اسرائیل و فلسطین محدود کند.

این مقام تاکید کرد، قانون تاکید کرده است که اگر رئیس‌جمهور آمریکا بعد از ۹۰ روز ببیند که فلسطینی‌ها به مذاکرات مستقیم و با معنی با اسرائیل پایبند هستند، می‌تواند محدودیت‌ها علیه ساف و دفترش در واشنگتن را بردارد.

وی افزود: ما امیدواریم که در پایان این ۹۰ روز روند صلح شاهد پیشرفت کافی باشد تا رئیس‌جمهوری آمریکا بتواند اجازه ازسرگیری فعالیت‌های دفتر ساف را بدهد.

ماده‌ای در قانون کنگره مصوب سال ۲۰۱۵ به دولت آمریکا اجازه می‌دهد در صورتیکه فلسطینی‌ها بر گشودن تحقیقات در دادگاه کیفری بین‌المللی درباره جرایم اسرائیلی تاثیرگذار باشند فعالیت هیئت دیپلماتیک فلسطین را متوقف کند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در جریان مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر از دادگاه کیفری بین‌المللی خواست تحقیقاتی را درباره جنایت‌های اسرائیل علیه ساکنان فلسطین آغاز کند.

مقامات آمریکا این درخواست را نقض قانون صادره در سال ۲۰۱۵ می‌دانند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید