شناخت علل بروز ضایعات دهانی با استفاده از علم پاتولوژی

    کد خبر :156657

دبیر مشاور علمی دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران، گفت: تمام تحقیقات شاخه های دندانپزشکی بدون وجود آسیب شناسی دهان، بدون نتیجه خواهد ماند.

دکتر عباسعلی پایدار در آستانه برگزاری دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در ارتباط با موضوع پاتولوژی دهان، فک و صورت اظهارداشت: اورال پاتولوژی یا آسیب شناسی دهان، فک وصورت، یکی از رشته های کلیدی و علمی دندانپزشکی است که به دلیل اینکه مباحث آن کمتر در کلینیک روزمره همکاران دندانپزشک، مورد استفاده قرار می گیرد در کنگره ها نیز چندان مورد استقبال همکاران قرار نمی گیرد.

وی افزود: مباحث پاتولوژی دهان در ارتباط با ضایعات ایجاد شده در تمامی قسمت های دهان،فک وصورت است همچنین تومورها و ضایعات خوش خیم و بدخیم بافت نرم و سخت حفره دهان را نیز شامل می شود البته خوشبختانه این ضایعات در صد کمی اتفاق افتاده و به همین دلیل همکاران دندانپزشک عمومی کمتر با آنها سرو کار دارند.

دبیر مشاور علمی بخش پاتولوژی دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران ادامه داد: در حقیقت پاتولوژی دهان، در ارتباط با علل ایجاد بیماری ها و ضایعات دهانی بحث کرده و بیشتر به فعالیت های سلولی و مولکولی پرداخته و به صورت تغییرات بافتی و هیستوپاتولوژیک نگاه می کند به عبارتی این رشته بیشتر به مباحث پزشکی تا دندانپزشکی اشراف دارد.

پایدار اضافه کرد: به دلیل اینکه در مطب های دندانپزشکی به صورت روزمره درمان مدار هستند و ٩٠ درصد موارد به صورت درمان های پرکردن، ترمیمی، درمان ریشه وتراش دندان ها اقدام می کنند؛ بحث های پایه ای و Pureعلمی به دلیل درصد پایین این ضایعات معمولا جایی ندارد.

وی عنوان کرد: تمام تحقیقات شاخه های دیگر دندانپزشکی بدون وجود آسیب شناسی دهان، بدون نتیجه خواهد ماند. همچنین تمام تحقیقات، موفقیت یا عدم موفقیت مواد جدید دندانپزشکی، تطابق، سازکاری بافتی، استفاده از باندینگ ها و فلزهای مختلف و نوع ایمپلنت ها و سازکاری و یا درصد موفقیت یا عدم موفقیت کارهای مختلف و جدید در شاخه های مختلف دندانپزشکی، وابستگی مستقیم به آسیب شناسی وتأیید این رشته و علم دارد.

دبیر مشاور علمی بخش پاتولوژی دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی گفت: آسیب شناسی دهان، کلید و شاه راهی است که تحقیقات دندانپزشکی بدون استفاده از آن محکوم به شکست است.

پایدار افزود: به همین دلیل در کنگره های مختلف دندانپزشکی بر آن هستیم که ضمن آگاهی دادن به تمامی همکاران خصوصا همکاران جوان، اهمیت این رشته را به صورت استفاده از مفاهیم کاربردی و مشترکات این رشته با دیگر رشته های دندانپزشکی بیان کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس پانل های خود را به صورت یک پانل مستقل در ارتباط با مباحث کاربردی پاتولوژی و چند پانل بین رشته ای، با همکاری اساتید دیگر رشته های دندانپزشکی برقرار می کنیم کما اینکه رشته های دیگر هم در صورت لزوم از متخصصین آسیب شناسی دهان، فک وصورت در پانلها و مباحث خود استفاده بهینه می کنند.

دبیر مشاور علمی بخش پاتولوژی دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایزان گفت: از انجمن دندانپزشکان عمومی ایران و به خصوص از ریاست همیشه در صحنه علم، این انجمن تشکر می کنم که با فعالیت های چند ساله خود در زمینه علمی و برگزاری کنگره ها و باز آموزی های علمی ضمن ارتقا سطح علمی همکاران ، هیچ گونه تفاوتی بین رشته های کلینیکی و بالینی و رشته های علمی نگذاشته اند.

به گزارش مهر، پایدار اظهارداشت: همچنین این مسئله باعث رویکرد و ایجاد علاقه همکاران به رشته هایی همچون پاتولوژی شده است، که این به دلیل تغییر رویکرد و تعویض برنامه های کلیشه ای و ایجاد برنامه های دینامیک، کاربردی و دید دکتر باقر شهنی زاده است که همیشه به دنبال نوآوری، استفاده از فکر های نو، جدید و استفاده از نیرو های کارامد، با انرژی و خوش فکر است.

دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران ۱۹ تا ۲۲ دی ماه ۹۶ و به مدت ۴ روز در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید