نظر انجمن داروسازان ایران درباره تغییر قیمت دارو در کشور

    کد خبر :156654

دبیر انجمن داروسازان ایران گفت: شیوه قیمت‌گذاری دارو باید مورد بازبینی کلی قرار گیرد و بازار دارویی به سمت واقعی شدن قیمت‌ها و تقویت پوشش بیمه‌ای داروهای گرانقیمت پیش برود.

مهدی سجادی در گفت‌وگو با ایسنا درباره افزایش سه درصدی قیمت داروها اظهار کرد: تغییر قیمت داروها شامل داروهای تولید داخل و وارداتی، موضوعی است که هم راستا با نرخ تورم کشور صورت می‌گیرد و رویکرد رئیس سازمان غذا و دارو در این خصوص که تاکید کرده بودند « قیمت دارو افزایشی نداشته، بلکه متناسب با نرخ تورم تغییر کرده است» کاملا صحیح و منطبق بر مرجعیت علمی است.

وی ادامه داد: بر اساس نرخ تورم هزینه نهاده‌های تولید مانند مواد اولیه، نیروی انسانی، ابزار تولید و غیره در کشور تغییر کرده است و هیچکس نمی‌تواند منکر این واقعیت باشد چون هم آماررسمی کشور از این واقعیت حکایت می‌کند و هم تجربیات روزانه افراد جامعه این موضوع را تایید می‌کند.

سجادی اضافه کرد: وقتی هزینه شرکت‌های تولیدکننده افزایش پیدا کرده است، این شرکتها برای بقای فرایند تولید چاره‌ای به جز اصلاح قیمت تولیدات خود ندارند. راهکاری که قانون در این رابطه پیش بینی کرده این است که شرکت‌ها مستندات خود را به سازمان غذا و دارو ارسال کنند تا مورد بررسی و راستی آزمایی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این موضوع در خصوص داروهای وارداتی نیز صدق می‌کند، تصریح کرد: وقتی نرخ ارز تغییر و از سوی دیگر هزینه‌های جاری شرکت‌ها نیز افزایش پیدا کرده‌ است، آن‌ها به سمت اصلاح قیمت دارو پیش می روند تا بتوانند استمرار تامین دارو را حفظ کنند.

به گفته سجادی، در کنار مولفه‌هایی که به عنوان عوامل تاثیرگذار بر قیمت دارو اشاره شد، باید به شرایط تامین نقدینگی همچنین شرایط پرداخت ازسوی سازمان‌های بیمه ها نیز توجه کرد.

وی ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که به دلیل حساسیت‌هایی که در خصوص دارو وجود دارد موضوع قیمت‌گذاری این فراورده‌ها از سوی مراجع مختلف در دولت، مجلس و سازمان‌های نظارتی دنبال می‌شود و همه تلاش‌ها بر این هدف متمرکز است که کمترین فشار به سمت مردم هدایت شود البته فرایند اصلاح قیمت‌ها حتما باید با هماهنگی سازمانهای بیمه‌گر صورت گیرد تا وقفه‌ای در پوشش بیمه‌ای این داروها و ارایه خدمات دارویی به بیمه‌شدگان‌ ایجاد نشود.

سجادی در خصوص قیمت درج شده روی بسته‌بندی داروها در داروخانه‌ها تصریح کرد: با توجه به قیمت یکسان دارو در سراسر کشور، هرنوع اصلاح قیمت داروها بر اساس اعلام در سایت سازمان غذا و دارو برای داروخانه‌های سراسر کشور قابل اجرا خواهد بود. در همین رابطه شاهد بودیم که موارد بسیاری از کاهش قیمت داروها بلافاصله اجرایی شدند.

سجادی در خصوص ضرورت اصلاح شیوه قیمت گذاری دارو در کشور تاکید کرد: چندین سال است که فعالان حوزه دارو پیشنهاد کرده‌اند شیوه قیمت‌گذاری دارو در کشور مورد بازبینی کلی قرار گیرد و بازار دارویی کشورباید به سمت واقعی شدن قیمت‌ها و در عین حال تقویت پوشش بیمه‌ای داروهای گرانقیمت پیش برود تا بسیاری از آفاتی که از تامین تا مصرف در حال حاضر گریبانگیر چرخه دارویی کشور است برطرف شود.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته خبری از سوی دکتر غلامرضا اصغری- رئیس سازمان غذا و دارو- منتشر شد که طبق آن افزایش قیمت دارو از نیمه دوم سال جاری آغاز شده است؛ به گته وی در مرحله اول قیمت دارو تا سه درصد افزایش پیدا می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید