جدیدترین اخبار
۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۶ اقتصادی کد خبر :156428

پایان یکه‌تازی بدهکاران همیشه‌طلبکار

با اجرایی‌شدن آیین‌نامه برداشت از حساب بدهکاران،‌ دوران خوش بدهکاران همیشه‌طلبکار به‌سر خواهد آمد. شرکت‌های هواپیمایی داخلی سال‌های متمادی است از پرداخت به‌موقع هزینه سوخت و خدمات فرودگاهی خودداری می‌کنند و تاکنون کسی جلودار آنها نبوده است.

صنعت حمل‌ونقل هوایی کشورمان سال‌هاست با دو گرفتاری دست و پنجه نرم می‌کند؛ یکی تحریم‌هایی است که طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تداوم داشته و دیگری نیز ایرلاین‌های داخلی. شرکت‌های هواپیمایی داخلی در سی و چند سال اخیر به‌دلیل نبود یک فضای رقابتی و انحصاری که در بخش حمل‌ونقل هوایی وجود داشته کمتر به موضوع ارتقای خدمات پروازی و رعایت حقوق مسافران توجه داشته‌اند.

پیش از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نیز دستورالعمل رعایت حقوق مسافران توسط وزارت راه و شهرسازی (سازمان هواپیمایی کشوری) برای اجرا به ایرلاین‌ها ابلاغ شد، اما در عمل همان داستان پیش از ۹ آذرماه ۹۴ تا امروز تکرار شد، نه خبری از ارتقای خدمات‌رسانی و کاهش تأخیرات پروازی است و نه این‌که شرکت‌های هواپیمایی بدهی‌های چندساله خود را به شرکت پخش (بابت دریافت سوخت) و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تسویه کرده‌اند.

گرچه در سال‌های نه‌چندان دور برخی طلبکاران از حربه اعلام اسامی بدهکاران و عدم تحویل سوخت برای سربه‌راه کردن ایرلاین‌ها استفاده کردند، اما در نهایت طلبکاران به‌خاطر این‌که مردم دچار مشکلی نشوند از موضع خود کوتاه می‌آمدند.

رقم جدید طلب شرکت پخش و شرکت فرودگاه‌ها از شرکت‌های هواپیمایی مشخص نیست، اما مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران چهارشنبه گذشته از راهکاری رونمایی کرد که مشکل بدهکاران همیشه‌طلبکار را برطرف می‌کند.

رحمت‌الله مه‌آبادی دراین‌باره از صدور مجوز قانونی برای برداشت از حساب ایرلاین‌های بدهکار به شرکت فرودگاه‌ها خبر داد و تسنیم گفت: ایرلاین‌های داخلی به‌دلیل مسیرهای تکلیفی و سفر به مناطق محروم از دولت طلبکار هستند. ما با وجود طلبی که داریم با شرکت‌های هواپیمایی بدهکار تعامل داریم. برای یکی از ایرلاین‌ها که نمی‌خواهم اسم آن را بگویم تمام بدهی تهاتر و صفر شد اما این ایرلاین کماکان بدرفتاری می‌کند.

وی با اشاره به این‌که این موارد را به شورای‌عالی هواپیمایی اعلام شده از برخورد با ایرلاین‌هایی خبر داد که انضباط مالی را رعایت نمی‌کنند.

به گزارش تسنیم،وی با اعلام این‌که خدمت‌رسانی به ایرلاین‌های بدهکار محدود می‌شود، افزود:‌ وضعیت وصول مطالبات نسبت به قبل بهتر شده و میزان طلب به‌نسبت خیلی خوبی کاهش یافته است.

وی همچنین با ابراز این‌که “به‌زودی مجوز برداشت از حساب بدهکاران را به دست می‌آوریم”، افزود: بر اساس مجوز قانون دائمی شدن برخی احکام، آیین‌نامه برداشت از حساب ایرلاین‌های بدهکار تهیه و به‌زودی توسط وزارت راه و دادگستری تصویب می‌شود که خیلی به ما کمک می‌کند.

هم در دولت‌های قبل و هم دولت کنونی، موضوع پرداخت نرخ سوخت و خدمات فرودگاهی از سوی ایرلاین‌های داخلی یکی از چالش‌های توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی کشور بوده است. شرکت‌های هواپیمایی پول بلیت را که هزینه خدمات و سوخت را هم شامل می‌شود به‌صورت نقدی از مسافران دریافت می‌کنند، اما هیچ‌گاه با طرف‌های خود (شرکت فرودگاه‌ها و شرکت پخش) تسویه حساب نکرده‌اند.

شرکت‌های هواپیمایی داخلی به‌خصوص سه ایرلاین بزرگ همواره جزو بدهکارانی بوده‌اند که از زمین و زمان گلایه داشته و دارند. آنها طی سال‌های اخیر عملکرد ضعیف خود در حوزه خدمات‌رسانی را متوجه تحریم‌ها کرده‌اند و تاکنون نیز به‌دلایلی از جمله دولتی بودن در صنعت حمل‌ونقل هوایی جولان داده‌‌اند. حال با توجه به اظهارات عالی‌ترین مقام شرکت فرودگاه‌ها به نظر می‌رسد دوران خوش شرکت‌های هواپیمایی به‌سر رسیده و اگر بدهی خود را پرداخت نکنند، حساب آنها بر اساس دستورالعملی که به آن اشاره شد خالی خواهد شد.

وبگردی

روی خط خبر

  • اورشلیم پست: ضرب الاجل کنگره برای تصمیم در مورد برجام سر رسید / خبری از هیچگونه اصلاح در میان نیست
  • احتمال افزایش ۳ برابری تعرفه خودرو‌های وارداتی / بازهم به نفع خودروسازان داخلی
  • مطهری: روحانی بعد از انتخابات چرخشی کرد که محسوس بود؛ می خواست مخالفان را آرام کند
  • شهرک سینمایی در دوره بانی‌اش به سرانجام می‌رسد؟
  • چه کسی پشت پرده جانشینی«فاروق الشرع» به جای بشار اسد است؟
  • عرضه هویج قاچاق آمریکایی به قیمت ۲ کیلو گوشت
  • آمار عجیب از دور ریز غذای ایرانی ها
  • گوشت گوسفند روسی در راه ایران
  • کنسرت گروه موسیقی ملی قزاقستان در نیاوران
  • دیدار نیکی کریمی و تهیه‌کننده برگینیگ بد و بازی تاج و تخت
  • آیا بدون نشان دادن ساز هم می‌توان موسیقی خوب را به مردم شناساند
  • خبر احتمال وقوع زلزله در تهران تکذیب شد
  • عجایب “رضا ضراب”؛ از نفوذ بالا در ایران و ترکیه تا اتهام تجاوز
  • منطق موضع منطقه‌ای ایران چیست؟
  • موزه فرش ایران نباید صرفاً انبار فرشهای نفیس شود
  • تاکید معاون سازمان محیط زیست برضرورت همکاری سازمان‌های دریایی
  • خسارت مادی زیادی به روستاهای کوهساران کرمان وارد شده است
  • سهم ایران از تولید زعفران ۹۰ درصد و از تجارت ۳.۷ درصد
  • سود بالای سپرده‌های بانکی، عامل ورشکستگی بانک‌ها
  • انفجار در پایانه گازی اتریش کشته و زخمی به‌جا گذاشت
  • اضافه شدن استاندار و شهردار تهران به مدیریت بحران پایتخت
  • حقیقتی که پس از مرگ اینانلو روشن شد!
  • قیمت جدید محصولات مدیران خودرو اعلام شد
  • بازگشت «عموهای فیتیله ای» به صحنه تئاتر
  • اعطای تندیس نشان ملی مشتری مداری به توچال
  • روابط جنسی قاتل «ستایش» در ۱۴ سالگی
  • درآمد ۳ هزار میلیارد تومانی پلیس و دولت از جرایم رانندگی ؛ جرایم جدید از راه می‌رسند
  • مردم دیگر کشورها چقدر عوارض خروج می‌دهند؟
  • خشم ترامپ از «هیلی» بابت حمایت از زنان افشاگر مفاسد جنسی او
  • حفظ، تغییر یا خروج؟ از برجام؛ بازگشت توپ به زمین ترامپ/عدم همراهی کنگره با دونالد در مورد برجام