مهمترین آسیب پدیده خشونت در جامعه

    کد خبر :156363

معاون اجتماعی پلیس پایتخت گفت: مهمترین آسیب پدیده خشونت در جامعه، تزلزل کرامت انسانی است که آسیب زدن به این زیر بنای حقوق بشر، آسیب‌های متعدد و جرایم خشن را به دنبال دارد.

به گزارش افکارنیوز، سرهنگ مرادی معاون اجتماعی پلیس پایتخت اظهار کرد: طی سالیان اخیر یکی از مطالبات نیروی انتظامی از مجلس شورای اسلامی، تصویب قانون ممنوعیت حمل سلاح سردبود که سرانجام این موضوع پس از رفع ابهامات وارد شده از سوی شورای نگهبان، توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. براساس قانون جدید، حمل، تولید، استفاده و واردات هرگونه سلاح‌ سرد ممنوع است و تنها در صورت اخذ مجوز از دستگاه‌های مربوطه مجاز است.

وی افزود: همچنین نحوه و مرجع صدور مجوز به موجب آیین نامه‌ای است که ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون با پیشنهاد وزرای دادگستری و کشور و با همکاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

معاون اجتماعی پلیس پایتخت گفت: سلاح سرد به هر نوع سلاحی می‌گویند که برای دفاع یا تهاجم مورد استفاده قرار می‌گیرد و از حیطه باروت، شلیک و انفجار گلوله خارج باشد و شامل انواع چاقو، زنجیر، پنجه بوکس، قمه، انواع افشانه‌های اشک‌آور، خواب‌آور و بیهوش‌کننده و شوکرهای الکتریکی، تفنگ و کلت بادی شبیه سلاح گرم و غیره می‌شود.

استقبال پلیس از تصویب قانون ممنوعیت حمل سلاح سرد

سرهنگ مرادی تصریح کرد: پلیس از تصویب این قانون استقبال می‌کند، زیرا این قانون در بسیاری موارد، از قتل‌ها و ضرب و جرح‌ها پیشگیری کرده و در کاهش آمار جرایم خشن موثر است. به عبارت دیگر تصویب این قانون از شدت خشونت‌ها می‌کاهد. در بسیاری از قتل‌ها، چنانچه طرفین نزاع اسلحه سرد در اختیار نمی‌داشتند به قتل منجر نمی‌شد.

وی افزود: تصویب این قانون علی رغم کمک به کاهش آمار جرایم قتل و ضرب و جرح، اما مشکل خشونت در جامعه را حل نمی‌کند. به عبارت دیگر، کارکرد این قانون، تعدیل نتایج خشونت‌ورزی در جامعه است اما کاهش خشونت در جامعه، همانند دیگر آسیب‌های اجتماعی، مستلزم بکارگیری تدابیر اجتماعی است. لازم است با خود بیاندیشیم که چرا در زندگی اجتماعی این همه شاهد خشونت هستیم؟ چرا در هنگام رانندگی این همه نسبت به همدیگر خشونت می‌ورزیم؟ علت انواع خشونت (کلامی، فیزیکی، قلمی و غیره) در جامعه چیست؟

تزلزل کرامت انسانی مهمترین آسیب پدیده خشونت در جامعه

معاون اجتماعی پلیس پایتخت گفت: مهمترین آسیب پدیده خشونت در جامعه، تزلزل کرامت انسانی است که آسیب زدن به این زیر بنای حقوق بشر، آسیب‌های متعدد و جرایم خشن را به دنبال دارد. خشونت به عنوان یک مسئله اجتماعی همانند سایر مسائل اجتماعی دیگر تحت تاثیر عوامل مختلفی است. گاهی ناکامی علت خشونت می‌شود که یک موضوع روانشناختی است و گاهی پدیده‌های اجتماعی عامل خشونت‌گرایی در افراد جامعه می‌شود.

سرهنگ مرادی تصریح کرد: معتقدیم روش درست و اصولی برای درمان خشونت در جامعه، روش‌های روانشناختی و جامعه شناختی است. همه مردم در قبال خشونت در جامعه مسئولیت دارند و باید فرد خشونت ورز از سوی اطرافیان مورد سرزنش واقع شود و نباید اجازه داد قبح این رفتار ضد اجتماعی از بین برود.

معاون اجتماعی پلیس پایتخت گفت: رسانه‌ها و گروه‌های مرجع و ذی نفوذ نیز باید خشونت‌ورزی را ترویج نکنند و خشونت را در اذهان جوانان به عنوان ارزش جلوه ندهند و از آن تعبیر به شجاعت و غیره نکنند. باید تلاش کنیم با روش های گوناگون، فرهنگ مدارا و تسامح که نیاز ضروری زندگی اجتماعی است را جایگزین خشونت در جامعه کنیم و با گسترش مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی و اجتماعی و آگاه سازی جامعه از عواقب رفتار خشونت آمیز، عطوفت و مهربانی را جایگزین خشونت و نفرت کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید