رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر اقلام مورد نیاز زلزله زدگان را تشریح کرد

ما دولتی نیستیم صدای رسای مردم هستیم/کمک‌های مردمی به زلزله زدگان به 50 میلیارد تومان می‌رسد

    کد خبر :156267

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر به تشریح اقلام مورد نیاز مناطق زلزله زده پرداخت و از مردم خواست در صورتی که قصد کمک غیر نقدی دارند این اقلام را تهیه کنند.

رضا اندام در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد کمک‌های مردمی برای زلزله زدگان کرمانشاه اظهار کرد: بر اساس جمع‌بندی کمک‌های نقدی، تا روز پنجشنبه میزان این کمک‌ها به بیش از 40 میلیارد تومان رسیده است و فراخوان ما تا پایان امروز جمعه ادامه دارد. بعد از فراخوان، مردم کمک‌های خودشان را باید به شعب جمعیت هلال احمر ارائه کنند.

حرکت‌های خودجوش برای کمک به زازله زدگان روند کمک رسانی و ارسال کمک‌ها را با مشکل مواجه کرد

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر اضافه کرد: خوشبختانه مردم کمک‌های خوبی کردند و مشکلی که در این بین برای ما ایجاد شد عدم سازمان دهی درست این کمک‌ها بود. اگر در روز اول سمن‌ها شخصیت‌ها و افرادی که تاثیرگذار هستند خودشان برای کمک رسانی اقدام نمی‌کردند با این مشکل روبرو نمی‌شدیم. این حرکت‌های خودجوش روند کمک رسانی و ارسال کمک‌ها را با مشکل مواجه کرد. به عنوان مثال به میزان زیادی در منطقه آب معدنی وجود داشت و با این حال حجم زیادی آب معدنی به منطقه ارسال شد در حالی که اگر این کار با هماهنگی صورت می‌گرفت روند توزیع می‌توانست شرایط بهتری داشته باشد.

وی در ادامه افزود: امیدوارم مردم همچنان به ما اعتماد کنند و برای تهیه کمک‌ها با ما مشورت کنند. همکاران من پاسخگوی مردم هستند و آنها با تماس با شماره 88919130 می‌توانند در رابطه با کمک‌ها مشورت کنند تا دقیقا اقلامی که مورد نیاز است را تهیه کنند.

چای کیسه‌ای، برنج (ترجیحا در بسته‌های 10 کیلویی) انواع کنسروجات (غذاهایی مانند قیمه، قرمه سبزی، تن ماهی که ترجیحا در قوطی‌های 180 و 420 گرمی باشد)، روغن مایع خوراکی، عدس، لوبیا قرمز، قند و شکر، نمک‌های تصفیه شده خوراکی بسته بندی، ادویه جات بسته بندی مواردی است که در حال حاضر برای تهیه بسته‌های یک ماهه به آنها احتیاج است.
اندام در مورد اقلامی که در حال حاضر به عنوان کمک‌های غیرنقدی نیاز است، گفت: چای کیسه‌ای، برنج (ترجیحا در بسته‌های 10 کیلویی) انواع کنسروجات (غذاهایی مانند قیمه، قرمه سبزی، تن ماهی که ترجیحا در قوطی‌های 180 و 420 گرمی باشد)، روغن مایع خوراکی، عدس، لوبیا قرمز، قند و شکر، نمک‌های تصفیه شده خوراکی بسته بندی و ادویه جات بسته بندی مواردی است که در حال حاضر برای تهیه بسته‌های یک ماهه به آنها احتیاج است. ارائه این اقلام به صورت بسته بندی در تسریع تهیه بسته‌های تغذیه یک ماهه کمک زیادی می‌کند.

وی افزود: تمام هم و غم ما این است که بتوانیم در کمترین زمان این اقلام را تهیه کنیم و در حال حاضر سوله بسیار بزرگی را در کرمانشاه گرفته‌ایم که تمام مایحتاج از سراسر کشور به آنجا ارسال می‌شود کار بسته بندی و توزیع اقلام در آنجا انجام می‌شود.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر ادامه داد: موضوع دیگر مربوط به وسایل گرمایشی است و مردم می‌توانند انواع این وسائل مانند چراغ والور و وسایل گرمایشی برقی را که ترجیحا کم مصرف هستند ارائه کنند. زیرا در حال حاضر وضعیت سیم کشی این مناطق شرایط چندان مساعدی ندارد و از همین رو نیاز است که وسایل برقی با ولتاژ کم استفاده شود.

اندام در واکنش به برخی از بی اعتمادی‌ها که در بخشی از افکار عمومی نسبت به نهادهایی مانند هلال احمر ایجاد شد و منجر به این شد که در روزهای اول کمک رسانی از کانال‌های غیررسمی صورت بگیرد، گفت: امروز عصر ارتباطات است و ما نمی‌توانیم غیرواقعی صحبت کنیم. اگر می‌گوییم بیش از 40 میلیارد تا به حال از سوی مردم کمک نقدی شده است چیزی نیست که غیرواقعی باشد زیرا در این صورت امکان ردیابی و استعلام آن وجود دارد و حقیقت ماجرا مشخص می‌شود.

وی با ابراز امیدواری نسبت به افزایش کمک‌های مردمی به 50 میلیارد تومان، گفت: احساس من این است که این رقم در روزهای آینده بیشتر خواهد شد و به 50 میلیارد یا بیش از آن افزایش پیدا خواهد کرد. این پیش بینی را بر اساس مشاهداتم می‌گویم چرا که در یک چادری که خود سازمان داوطلبان در خیابان طالقانی احداث کرد در یک روز مبلغی نزدیک به 40 میلیون تومان جمع‌آوری شد. از طرفی ما 1800 پایگاه در کشور داریم و از همین رو من فکر می‌کنم که جمع‌آوری مبلغ 50 میلیارد تومانی دور از ذهن نیست.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در همین رابطه اضافه کرد: بالاترین مشارکت‌های مردمی در مورد سومالی انجام شد که این کمک‌ها آن زمان به 50 میلیارد رسیده بود و مطمئنم در زلزله اخیر این رکورد قطعا شکسته خواهد شد.

اندام با اشاره به استقبال مردم از ارائه کمک‌هایشان به هلال احمر گفت: مردم متوجه شدند که اگر کمک‌ها از طریق کانال رسمی دریافت، ارسال و توزیع شود نتیجه بهتری خواهد داشت. زیرا وقتی افراد چهره‌ها(سلبریتی) خودشان اقدام به کمک رسانی می‌کنند ناهماهنگی‌هایی ایجاد می‌شود. ما می‌دانیم مردم در مناطق چه اقلامی را دریافت کرده‌اند و چه اقلامی مورد نیاز آنهاست ولی حضور افرادی که خود اقدام به کمک رسانی می‌کردند مشکلاتی را ایجاد می‌کرد. به عنوان مثال در این حادثه دیدیم که یک نفر در منطقه‌ای 10 والور گرفته اما خانواده‌ای در جای دیگر به آن دسترسی پیدا نکردند. علت چنین اتفاقی همین حضور خودجوش مردم و کمک رسانی که بدون مدیریت انجام می‌دهند است. کجای دنیا چنین اتفاقی می‌افتد که چهره‌ها کارناوال راه می‌اندازند و خود کمک رسانی می‌کنند. مطمئنا در کشورهای دیگر نیز از کانال‌های رسمی اقدام می‌کنند.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در ادامه گفت: هلال احمر در زلزله کرمانشاه مظلوم واقع شد. ما در این چند روز به صورت شبانه روزی در سازمان داوطلبان مشغول کار بودیم. اما کارهایی که دوستان کردند کمی مشکل ساز شد.

اندام در رابطه با پیش بینی خود نسبت به رسیدن کمک‌های نقدی مردم به 50 میلیارد تومان گفت: این را هم باید در نظر بگیریم که امروز وضعیت اقتصادی مردم نسبت به زمانی که برای سومالی کمک کردند خیلی متفاوت است و در این شرایط پیش بینی ما این است که کمک‌های مردمی رکورد بزند.

وی با تاکید بر اینکه جمعیت هلال احمر نهادی دولتی نیست گفت: ما خودمان کنار مردم هستیم و مطالبه گر دولت هستیم. ولی نمی‌دانم چرا بعضی‌ها دوست دارند ما را یک نهاد دولتی بدانند. تمام امور ما از طریق مردم انجام می‌شود و اگر مردم را از جمعیت حذف کنیم چیزی نمی‌ماند. جمعیت هلال احمر صدای رسای مردم است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید