اتحاد عربستان و اسرائیل علیه ایران در منطقه

    کد خبر :156191

یک هفته نامه آلمانی در مطلبی به این مسئله اشاره کرد که چگونه عربستان و اسرائیل روابط نزدیک خود در منطقه را علنی کرده‌اند.

هفته نامه “اشپیگل” در مطلبی به نزدیکی روزافزون عربستان و اسرائیل در منطقه به منظور مقابله با دشمنی مشترک (ایران) پرداخته و نوشت: در خاورمیانه تصویر یک دشمنی قدیمی در حال فروپاشی است. عربستان سعودی و اسرائیل دیگر هیچ مخفی کاری درباره همکاری های تنگاتنگ خود نمی کنند. بنابراین آن ها یک دوست مشترک و یک رقیب مشترک دارند.

“گادی آیزنکوت”، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی که به ندرت با رسانه های خارجی مصاحبه می کند و از زمان عهده داری این سمت از سال 2015 هرگز با خبرنگاران خارجی گفت‌وگو نکرده است در اقدامی قابل توجه این ماه یک مصاحبه با سایت عربی سعودی ایلاف انجام داده است. پادشاهی وهابیت و رژیم صهیونیستی هیچ گونه روابط دیپلماتیکی را با هم نداشتند.

آیزنکوت در این گفت‌وگو اعلام کرد که رژیم صهیونیستی به دلیل علایق و منافع مشترک بسیار زیادی که با عربستان سعودی دارد آماده تبادل اطلاعات با این کشور است. وی همچنین تاکید کرد که تل آویو و ریاض هیچ دلبستگی به هم ندارند، اما آن ها در حال حاضر از قدرت گرفتن جمهوری اسلامی ایران که تصمیم گیرندگان در هر دو کشور آن را به عنوان دشمن اصلی خود می دانند ترس دارند.

به این ترتیب رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی عملا از نگرانی سخن به میان آورده و آن را تکرار کرده است که عربستان سعودی و متحدانش در مصر و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس سال ها درباره آن ابراز ترس ونگرانی می کردند.

اشپیگل در ادامه نوشت: نقطه زمانی برای چنین مصاحبه ای تصادفی انتخاب نشده بود. این گفت‌وگو در هماهنگی با مقامات رژِیم صهیونیستی و عربستان سعودی ایجاد و منتشر شده و در غیر این صورت هرگز منتشر نمی شد.

اشپیگل در ادامه این مطلب نوشت: سیاستمداران اسرائیلی از زمان تاسیس به زعم خود دولتشان در سال 1948 آرزو دارند که به عنوان شریک جهان عرب پذیرفته شوند. حالا عربستان سعودی راه برای این منظور را برای این رژیم هموار می کند.

نویسنده در ادامه از حسابگری های سیاست عربستان در این راستا سخن گفته و نوشت: با وجود اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و محمد بن سلمان ولیعهد شاه سعودی مناسبات خوب خود را نشان داده اند، اما آل سعود دقیقا متوجه این مسئله شده اند که ایالات متحده در میان مدت از خاورمیانه عقب نشینی می کند. پس محمد بن سلمان حالا به دنبال نزدیکی به اسرائیل به عنوان یک قدرت اقتصادی و نظامی در منطقه است.

استراتژِیست های امنیتی اسرائیل مدتهاست که به صورت تنگاتنگ با همتایان اردنی و مصری خود نیز همکاری می کنند. در سال های گذشته همچنین نزدیکی مخفیانه با امارات هم وجود داشته است.

به گزارش تسنیم،بعد از رئیس ستاد ارتش مشترک اسرائیل، وزیر انرژی و عضو کابینه امنیتی نخست وزیر این رژیم نیز در رادیو اسرائیل اعلام کرد که کشورش در حال حاضر روابط محرمانه ای با عربستان سعودی دارد. وی همچنین از ارتباطات مخفی با بسیاری کشورهای عربی و مسلمان خبر داده که هیچ ابراز شرمندگی هم برای آن وجود ندارد.

یکی دیگر از مقامات اسرائیلی نیز اخیرا روابط این رژیم با عربستان سعودی را این طور توصیف کرده است که ما مانند دو عاشق هستیم. ما به سعودی ها آنچه را که به آن نیاز دارند می دهیم. اما ما باید از درب پشتی رفت و آمد کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید