افزایش همسر آزاری در ایران

    کد خبر :156173

رئیس سازمان پزشکی قانونی مشهد گفت: در سال 95 تعداد همسرآزاری حدود 14 درصد بوده است که این معضل حدود 3.2 درصد نسبت به سال 94 افزایش داشته است.

فارس: علی هادی‌زادگان عصر امروز در نشست تخصصی جهان به سوی امنیت و عدالت برای زنان اظهار داشت: در پژوهشی که در پزشکی قانونی از افرادی که به دلیل همسر‌آزاری مراجعه کرده بودند صورت گرفت، مشاهده شد میزان شیوع اختلال روانی در همسرآزاری بسیار است.

وی افزود: در بررسی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی که در 28 استان کشور انجام شد، مشخص گردید، حدود 66 درصد خانواده‌هایی به علت نزاع مراجعه کرده بودند حداقل یک بار در زندگی مشترک خشونت را تجربه کرده‌اند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی مشهد بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که 52 درصد خشونت روانی و کلامی، 37.8 درصد خشونت فیزیکی و 10.2 درصد خشونت جنسی بوده است، همچنین علت مراجعه 22 درصد از بانوان به پزشکی قانونی، همسرآزاری بود.

هادی‌زادگان با اشاره به اینکه همسرآزاری در زنان و مردان جوان بیشتر دیده می‌شود، گفت: بیشتر زنان آسیب‌دیده در سنین 20 تا 35 سال و بیشتر مردان نیز کمتر از 40 سال سن داشته‌اند، همچنین شاغل بودن زن و افزایش درآمد خانواده در میزان کاهش خشونت موثر بوده و میزان خشونت در بین خانواده‌هایی با میزان تحصیلات پایین، بیشتر است.

وی اضافه کرد: بیشتر زنانی که به دلیل همسرآزاری به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند، دارای تحصیلات ابتدایی هستند و زنان با تحصیلات عالی، کمترین فراوانی را دارند، بر اساس نتایج حاصله یکی از علل خشونت اعتیاد است و نیمی از مردانی که به همسر آزاری اقدام کرده‌اند، اعتیاد به مواد مخدر داشته‌اند، همچنین درآمد پایین خانواده در میزان خشونت تاثیرگذار است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی مشهد گفت: در سال 94 حدود 564 هزار و 223 نفر به دلیل نزاع به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کرده‌اند که از بین آنها، 173 هزار 922 نفر یعنی بیش از 30 درصد مراجعه‌کنندگان خانم بوده‌اند و 69 درصد مراجعات توسط آقایان است.

هادی‌زادگان با اشاره به اینکه 547 هزار و 28 نفر به دلیل نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده بودند که 68 درصد مردان و 31.1 درصد خانم‌ها هستند، متذکر شد: این آماری است که مراکز انتظامی و قضایی به مراکز پزشکی قانونی تحویل داده‌اند، با توجه به عدم اطلاعات خانم‌ها که به مراکز پزشکی قانونی مراجعه نمی‌کنند، کاملا صحیح نیست.

رئیس سازمان پزشکی قانونی مشهدگفت: در سال 95 تعداد همسر آزاری حدود 14 درصد بوده است که این معضل حدود 3.2 درصد نسبت به سال 94 افزایش داشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید