امروز قدرت دفاعی و مقبولیت ایران در جهان بی‌سابقه است

  • سیاسی
  • جمعه ۳ آذر ۱۳۹۶ ۱۲:۵۲
    کد خبر :156007

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به قدرت، اقتدار و تاثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران در منطقه و افزایش محبوبیت و قدرت دفاعی کشورمان در سطح بین الملل، از تاسیس یک معاونت سیاسی و اقتصادی در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی خبر داد.

سید عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه کشورمان که عصر روز گذشته به میزبانی سالن همایش‌های صدا و سیما در هشتمین جشنواره تجلیل و تکریم از کارآفرینان و مدیران اشتغالزای کشور سخن می‌گفت، با ابراز اندوه و تاسف از وقوع زلزله در کرمانشاه و درگذشت تعدادی از هموطنان‌مان در این سانحه به پیروزی محور مقاومت و نابودی داعش اشاره کرد و در ادامه پیروزی‌های فرزندان این سرزمین در مقابل خبیث‌ترین گروه‌های تکفیری در بخش مهمی از منطقه خاورمیانه را تبریک گفت.

تاثیرگذاری بی سابقه ایران در منطقه

عراقچی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در اوج اقتدار در منطقه به‌سر می‌برد، این موضوع را مورد اذعان صاحبان فکر، قلم و اندیشه خواند و افزود: در هفته‌های گذشته به این مهم توسط مقام معظم رهبری نیز اشاره شده بود. به گفته عراقچی، ایران هیچ‌گاه در طول تاریخ چه پس از انقلاب و چه حتی پیش از انقلاب به این میزان از قدرت، اقتدار و تاثیرگذاری در منطقه نرسیده بود.

او در ادامه به توانمندی‌های دفاعی کشورمان اشاره کرد و با بیان اینکه توانمندی‌های دفاعی، ثبات و امنیت داخلی در ایران هیچ گاه به این اندازه قوی نبوده است، تاکید کرد: این مسائل در منطقه پرآشوبی که در آن قرار داریم، قابل اهمیت و مورد تحسین جامعه بین‌الملل است.

افزایش محبوبیت ایران در سطح جهان

معاون امور حقوقی وزارت خارجه در ادامه به بی‌سابقه بودن محبوبیت ایران در جوامع بین‌المللی اشاره کرد و گفت: آمریکا هیچ گاه به این اندازه در مقابل ایران در انزوا قرار نگرفته بود. در حالی که رئیس جمهور آن کشور تلاش می‌کند تا توافقی را که با ایران صورت گرفته بر هم بزند و به گفته خودش این توافق بدترین و ننگین‌ترین توافق است؛ تمامی جوامع یکپارچه و یک‌صدا علیه رئیس جمهوری آمریکا و در حمایت از ایران و برجام ایستادند. بنابراین جمهوری اسلامی ایران در هیچ دوره‌ای به این اندازه از حمایت و مقبولیت بین‌المللی برخوردار نبوده است.

سیدعباس عراقچی ریشه این توانمندی‌ها را اتکا به قدرت داخلی و مردم عنوان کرد و افزود: یک کشور وقتی به اقتدار می‌رسد که قدرت آن برخاسته از درون آن و با تکیه بر مردم‌اش بوده باشد، بنابراین در این صورت است که قدرت پایدار می ماند. برای ایران نیز حفظ توانمندی‌های داخلی تضمین کننده پایداری قدرت است.

معاون امور بین‌الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران در حوزه دفاعی متکی به توانمدی‌های نیروهای مسلح است، گفت: ابزارهای دفاعی ایران باعث شده تا دشمنان حتی از فکر تهاجم به ایران هم منصرف شوند و مطمئن باشید که این صحبت من یک شعار نیست.

به گزارش ایسنا،عراقچی تصریح کرد: به عنوان عضوی که سال‌ها در تیم مذاکره کننده هسته‌ای حضور داشتم شهادت می‌دهم اگر توانمندی دفاعی و موشکی ایران نبود، دشمن حتما مذاکره نمی‌کرد و از طریق نظامی، توانمندی هسته‌ای کشور را مورد حمله قرار می‌داد. چه دلیلی دارد وقتی نگرانی از قدرت دفاعی ایران ندارند بیایند پای میز مذاکره و امتیاز بدهند.

این عضو ارشد مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با بیان اینکه توانمندی دفاعی اجازه می‌دهد تا مذاکره کنندگان با قدرت پشت میز مذاکره بنشینند اظهار کرد: اگر توان و مقاومت مردم در برابر تحریم‌های هسته‌ای نبود، نمی توانستیم به موفقیتی در مذاکرات برسیم و اگر می‌دیدند که با ادامه تحریم‌ها ایران تسلیم می‌شود، حتما روند غلط تحریم را ادامه می‌دادند.

عراقچی در ادامه به توانمندی ایران و پیشرفت‌های کشورمان در زمینه انرژی هسته‌ای اشاره کرد و گفت: ثبات، اقتدار داخلی و قدرت دفاعی و علمی همه از مواردی است که باعث موفقیت کشوری برای به‌دست آوردن منافعش در سطح بین‌المللی می‌شود.

توانمندی‌های ملی، قدرت و توان هر مذاکره‌کننده‌ای است

معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: دیپلماسی یکی دیگر از مواردی است که باید به آن اشاره کرد. دیپلماسی راه کم خطرتر و کم هزینه‌تر برای رسیدن به اهداف یک کشور است، بنابراین معمولا تا وقتی این راه وجود دارد، جوامع به راه‌های دیگر تمایلی ندارند. البته به غیر از مواردی از جمله موضوع تروریسم و داعش که اساسا دیپلماسی در آن موضوعیت ندارد و البته دیپلماسی باید متکی به توانمندی داخلی باشد. آنچه به دیپلمات در پشت میز مذاکره توان و قدرت مذاکره می دهد (غیر از مهارت‌های فردی) توانمندی ملی است که دیپلمات با اتکا به آن مذاکره می‌کند. یک زمان آن توانمندی سیاسی است و یک موقع هم دفاعی، رسانه‌ای، علمی یا اقتصادی.

او در ادامه بیان کرد: اگر شرکتی هرچقدر توانمند نتواند تولیدات خود را در بازار به فروش رساند و آن را تبدیل به ثروت کند هر چقدر هم تولید داشته باشد موفق نیست، بنابراین نیاز به یک بازاریاب برای تبدیل قدرت به ثروت دارد که دیپلمات این کار را انجام می دهد.

انتظارات از برجام برآورده شد

عراقچی به لزوم افزایش توانمندی کشور اشاره کرد و با بیان اینکه متاسفانه ضعف‌هایی در این زمینه وجود دارد، گفت: باید این نقطه‌ضعف را از بین ببریم. معاون حقوقی وزیر امور خارجه با اشاره به مهیا شدن شرایط خوب برای کشورمان در پسابرجام، ادامه داد: البته آمریکایی‌ها بدعهدی‌هایی دارند اما در کل مشکل تحریم نداریم و باید از فرصت‌های به‌دست آمده استفاده لازم را ببریم.

معاون امور بین‌الملل وزارت خارجه کشورمان با اشاره به لغو تحریم‌های نفتی، هوایی و کشتیرانی در مورد فروش نفت ایران گفت: در حال حاضر فروش نفت ایران به سطح قبل از تحریم‌ها بازگشته است و پول نفت از مسیر بانکی در اختیارمان قرار می‌گیرد. او با اشاره به انعقاد قرارداد با توتال و خرید هواپیما از شرکت‌های بزرگ گفت: برخی انتقادات نیز در این‌باره وجود دارد که در واقع بیشتر یک اختلاف نظر است.

عراقچی با بیان اینکه انتظارات از برجام برآورده شده است، گفت: باید با عنایت به اقتصاد مقاومتی از فرصت‌های طلایی به‌وجود آمده استفاده کرد تا بتوانیم به لحاظ اقتصادی نیز توانمند شویم.

او با بیان اینکه روحیه بسیجی، تلاش و نتیجه کار را مضاعف می‌کند، این راه را مسیر سریع‌تری برای رسیدن به هدف عنوان کرد و با تقدیر از کارآفرینان کشور گفت: اتکا مذاکره کنندگان به وجود افرادی همچون کارآفرینان و تلاش‌گران در راستای توسعه اقتصادی کشور است، موضوعی که باعث می‌شود تا با قدرت از مواضع‌مان در عرصه‌های بین‌الملی دفاع کنیم.

تشکیل معاونت اقتصادی برای تسهیل کار فعالان اقتصادی در وزارت امور خارجه

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه در ادامه در مورد آخرین اقدامات این وزارتخانه درباره رفع مشکلات فعالان اقتصادی در سطح بین‌المللی نیز گفت: اخیرا معاونت اقتصادی به ساختار این وزارتخانه اضافه شده است. او با بیان اینکه پیش‌تر سه معاونت منطقه‌ای وزارت امور خارجه شامل معاونت اروپا و آمریکا ، معاونت عربی – آفریقایی و معاونت آسیایی و اقیانوسیه بود که این ها تبدیل به معاونت سیاسی و اقتصادی شده است، گفت: یک معاونت اقتصادی هم در وزارت امور خارجه خواهیم داشت که ماموریت آن کمک به اقتصاد کشور، تسهیلات تبادلات اقتصادی کشور و ارائه خدمات به فعالان اقتصادی در عرصه بازرگانی، سرمایه‌گذاری و تولید خواهد بود.

عراقچی در پایان به ماموریت‌های کلان این معاونت اشاره کرد و گفت: ماموریت این معاونت تسهیل صادرات غیرنفتی، تسهیل در انتقال دانش فنی به کشور و تسهیل برای ارائه خدمات فنی – مهندسی و اشتغال در خارج از کشور است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار: دولت در اقتصاد باید نقش تسهیل‌گری داشته باشد

عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با اشاره به لزوم فراهم آوردن زمینه‌های کارآفرینی در کشور گفت: کشورها برای توسعه اقتصادی از سیاست‌های افقی همچون بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع بر سر راه کسب و کار استفاده می‌کنند.

او که دیگر سخنران هشتمین جشنواره تجلیل و تکریم از کارآفرینان و مدیران اشتغالزای کشور بود، با بیان اینکه سیاست‌های افقی، برای ایجاد رشد اقتصادی و بهره‌وری ظرفیت ایجاد می‌کند، به لزوم توجه به ظرفیت رشته‌ها اشاره کرد و گفت: کارافرینی در کشور باید دررشته‌هایی باشد که بالاترین ظرفیت را دارند و این موضوع متاسفانه در کشور کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در واقع بهتر است بگویم هنوز وارد این فاز نشده‌ایم. منصوری با بیان اینکه بسیاری از کشورها همچون مالزی و کره جنوبی از این روش برای اشتغال‌زایی در ایران استفاده کردند، افزود: باید از کارآفرینی در کشور حمایت کنیم که برای این کار نیازمند نظام حکمرانی هستیم.

این مقام مسئول در وزارت کار با اشاره به اینکه برای اینکه وارد حمایت اختصاصی از کارآفرین شویم نیازمند اصلاح نظام حکمرانی در کسب و کار و اشتغال هستیم، گفت: همواره به‌دنبال اجرای پروژه‌های بزرگ، همچون ساخت سد یا فرودگاه بوده‌ایم و در این شرایط به بنگاه‌های کوچک و متوسط که بیش از 85 درصد از اشتغال کشور را تحت پوشش قرار می دهد، کمتر توجه کرده‌ایم که همین مساله باعث شده فرصت برای رشد کارآفرینان به‌وجود نیاید.

معاون وزیر کار درباره مصداق‌های حکمرانی غلط گفت: انعقاد قرارداد با پیمانکار و مشاور و ارائه مجوزهای بی‌رویه و تزریق پول از عوامل حکمرانی غلط است. نظام حکمرانی غلط یعنی بازیگری بازیگران دولتی و حکومتی، بنابراین چنین فضایی فرصت را می بندد، به همین خاطر برای رفع مشکلات فعلی نیازمند این هستیم که نقش دولت کمرنگ و در نهایت حذف شود. دولت باید در مواردی ورود پیدا کند که نقش تسیهل‌گری داشته باشد و در غیر این صورت حضور بی‌فایده و مخربی خواهد داشت. نقش دولت برای بهبود فضای کسب و کار در کشور این است که فرصت‌ها را بین بخش خصوصی و بین‌المل مهیا و شرایط را تسهیل کند.

البته در این شرایط باید به لزوم افزایش ظرفیت بخش خصوصی هم اشاره کرد. متاسفانه کم توجهی به استانداردها و ظرفیت کم و تعداد ناکافی بنگاه‌ها باعث شده تا بخش خصوصی نیز نتواند آن گونه که باید از شرایط استفاده کند (البته بخش بزرگی از آن به دلیل اتخاذ رویکرد غلط در گذشته بر می گردد) و حتی در صورت کاهش نقش دولت نیز بخش خصوصی ظرفیت چندانی ندارد که باید این مساله را مورد توجه قرار داد. به گفته این مقام مسوول در سال 2008 تعداد بنگاه متصل از 12 درصد به شبکه صنعتی به 96 درصد در سال 2011 رسیده است.

منصوری در پایان سخنان خود با اشاره به فراهم شدن زمینه حضور کارآفرینان ایرانی در بازارهای جهانی به تنگناهای اقتصادی در کشور اشاره کرد و افزود: در این فضای سخت، کارافرینانی بودند که خودشان را حفظ کردند و الگوی خوبی از بازارهای منطقه‌ای ارائه دادند.

در پایان این مراسم و بعد از ایراد سخن چند کارآفرین و فعال حوزه اقتصادی، با حضور دوباره سید عباس عراقچی و عیسی منصوری روی صحنه از کارآفرینان و مدیران اشتغالزای کشور تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید