رشد قیمت سکه طلا در حال حاضر غیر واقعی است

    کد خبر :155981

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه رشد قیمت سکه طلا در حال حاضر غیرواقعی است گفت: بازار آتی سکه برای کنترل هیجانات و نیز ایجاد شفافیت قیمتها بوجود آمده است.

رضا خانلو در خصوص افزایش قیمت سکه طلا در هفته‌های گذشته گفت: رشد قیمت طلا و سکه در داخل کشور متاثر از افزایش نرخ اونس جهانی طلا و فضای روانی حاکم بر بازارهای مختلف است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته نباید از افزایش نرخ ارزهای مختلف بویژه دلار و اثرپذیری بازار سکه و طلا از این موضوع غافل شد.

وی همچنین یکی دیگر از دلایل افزایش بهای سکه و طلا در بازار را پایان ماههای محرم و صفر عنوان کرد و اذعان داشت: با توجه به فرارسیدن ماه ربیع الاول، افزایش تقاضای طلا و سکه در بازار امری بدیهی است که در افزایش بهای طلا در بازار تاثیرگذار بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به این که البته در حال حاضر در بازارهای جهانی، قیمت طلا با تعادل همراه است گفت: مجموعه عوامل یاد شده نمی توانند موجب رشد این چنینی قیمت سکه و طلا در داخل کشور شوند. بنابراین بدون شک بخشی از افزایش قیمت طلا و سکه در این بازار حباب است و فعالان این بازار بویژه خریداران خرد باید مراقب رشد حبابی سکه و طلا در این روزها باشند.

وی همچنین با بیان این که شرایط کنونی سکه و طلا نیازمند مدیریت این بازار است تصریح کرد: کم توجهی به مدیریت و نظارت بر بازار طلا باعث رونق بازار سوداگری و افزایش حباب در این بازار شده است که بر این اساس نهادهای نظارتی و اتحادیه و طلا و جواهر باید با اطلاع رسانی و شفاف سازی مناسب از افزایش بی رویه سکه و طلا جلوگیری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص نقش بورس کالا در ایجاد شفافیت و متعادل کردن قیمت سکه گفت: بازار آتی سکه با هدف پوشش ریسک نوسانات قیمت سکه از سال 87 در بورس کالا راه اندازی شده است که بر اساس آن فروشنده متعهد می‌شود در سررسید معین، مقدار معینی از کالای مشخص را به قیمتی که الان تعیین می‌کنند بفروشد و در مقابل طرف دیگر قرارداد متعهد می شود آن کالا را با آن مشخصات خریداری کند.

در گفتگو با  تسنیم وی با بیان این که اولین معاملات قرارداد آتی سکه تمام بهار آزادی در شرکت بورس کالای ایران در روز 5 آذر 1387 آغاز شد، در خصوص مزایای دادوستد سکه در بورس کالا اذعان داشت: سرمایه‌گذاران با استفاده از معاملات قراردادآتی از قرار گرفتن دارایی‌هایشان در معرض نوسانات قیمت بازار جلوگیری می کنند، ضمن این که در قراردادهای آتی برای اینکه سرمایه‌گذار قادر به فروش قرارداد آتی باشد، نیاز به مالک بودن آن کالا یا دارایی معین ندارد بلکه با عمل پیش فروش می‌تواند یک قرارداد آتی را در بازار بفروشد و در صورت نیاز به تحویل، آن را از بازار فیزیکی تهیه کند.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین در خصوص نقش معاملات آتی سکه در بورس کالا بر افزایش کاذب قیمتها در بازار آزاد و رشد کاذب سکه و طلا اظهار داشت: در پاسخ به این پرسش چند موضوع باید مدنظر گرفته شود؛ نخست این که بازار آتی سکه برای کنترل هیجانات این بازار و نیز ایجاد شفافیت قیمت ها بوجود آمده است. بنابراین رشد یا کاهش قیمت سکه طلا در بورس کالا متاثر از دادوستدهای بازار آزاد است.

وی افزود: نکته دیگر این که حجم معاملات سکه در بورس کالا نسبت به بازار آزاد به مقداری نیست که قیمت سکه و طلا را در بازار آزاد تحت تاثیر قرار دهد؛ بنابراین به نوعی معاملات آتی سکه طلا در بورس تحت تاثیر بازار آزاد است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر اگر معاملات بورس کالا پتانسیل ایجاد قیمت کاذب و سوداگری و نیز تاثیرگذاری بر بازار آزاد دارد، چرا در این مدت این اتفاق رخ نداده است و در چند ماه گذشته شاهد رکود نسبی بر بازار سکه هستیم.

وی با اشاره به این که قیمت سکه طلا در حال حاضر حباب دارد و بر این اساس باید نظارت موثر در بازار طلا صورت گیرد ادامه داد: در همه جای دنیا سازوکار بورس به عنوان یکی از راههای افزایش شفافیت و واقعی شدن قیمتها مورد استفاده قرار می گیرد و به همین دلیل هم هست که برخی از افراد مانع گسترش معامله انواع کالاها در بورس می شوند.

این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: در بورس و بازار آتی سکه طرف تقاضا داریم و یک طرف فروش، که این طرف عرضه و طرف تقاضا در بازار آزاد نیز وجود دارد. بر این اساس بورس تنها یک سازوکار و بستر برای حضور خریداران و فروشندگان است که تحت قوانین خاص و نظارتهایی اقدام به دادوستد سکه می کنند. بنابراین انداختن گناه نوسانات و رفتارهای هیجانی بر گردن بورس تنها با هدف از بین بردن این شفافیت صورت می گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید