راه‌اندازی ۱۰ آزمایشگاه ملی- منطقه‌ای در کشور

    کد خبر :15598

وزیر علوم از راه‌اندازی ۱۰ آزمایشگاه ملی- منطقه‌ای در کشور خبر داد.

محمد فرهادی در نشست با روسای دانشگاه‌های استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سرمایه‌های انسانی، اجتماعی و فرهنگی مهم‌ترین منابعی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند اظهار داشت: به طور کلی دانشگاه‌های کشور وضعیت علمی و تحقیقاتی خوبی داشته و دارند.

وی افزود: در ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته دانشگاه‌ها توسعه کمی بیش از حد انتظاری را داشتند به گونه‌ای که ما تا سال ۱۳۸۴ تنها ۶۴ مرکز غیرانتفاعی داشتیم اما از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ تعداد این مراکز به ۳۴۰ مرکز افزایش یافت که در حال حاضر در حال ساماندهی این مراکز هستیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: طرح “آمایش آموزش عالی” در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و بخش‌هایی از آن اجرا و بخش‌های دیگر نیز در حال اجراست. برای دو حوزه علمی‌کاربردی و فنی‌حرفه‌ای خیلی باید کار شود تا مهارت آموختگان این رشته‌ها وارد بازار کار شوند.

وی افزود: در حال حاضر ۷۰ درصد فارغ‌التحصیلان مراکز آموزش فنی‌حرفه‌ای و جامع علمی کاربردی وارد باز کار می‌شوند. تعریف رشته‌های کاربردی در این راستا بسیار نیاز است چرا که در دنیا ۱۴ الی ۱۵ هزار شغل وجود دارد اما ما تنها ۳ هزار شغل داریم.

وی همچنین بر ضرورت تقویت کیفی کردن دانشگاه‌ها و ارتباط دانشگاه با صنعت در کشورمان تاکید و خاطرنشان کرد: در این دولت بیش از دو و نیم میلیون مترمربع به فضای کالبدی دانشگاه‌های کشور اضافه شده است به گونه‌ای که ۲ میلیون مترمربع در حال ساخت بوده که دولت آن را تکمیل کرده و ۵۰۰ هزار مترمربع در دولت یازدهم شروع شده است.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید برنامه راهبردی داشته باشند، گفت: درصد تولیدات مقالات علمی دنیا و درصد مقالات برتر دنیا ۳ برابر شده است که ما ۸/۱ درصد (یک و هشت دهم) تولیدات علمی دنیا و ۲/۲ مقالات علمی را تولید می‌کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در سال ۲۰۰۳ ما رتبه ۲۵ را در تولیدات علمی داشتیم اما در حال حاضر رتبه نخست هستیم چرا که بیشترین تولید علم را داریم. دانشمندان ایرانی در سطح بین‌الملل رشد ۴۰ درصدی داشتند به گونه‌ای که اکنون تعدادشان ۲۰۰ نفر است و با ۴۲ هزار مقاله در ISIرشد ۳۶ درصدی را داریم.

وی با بیان اینکه ما در پایگاه اسکوپوس رتبه نخست منطقه و جهان اسلام را داریم، بیان کرد: در حال حاضر نیز ۱۷۱ مرکز رشد فعال در کشور داریم و بیش از ۳۰ هزار نفر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری اشتغال دارند که ۱۰ هزار نفر آن‌ها در طول ۳ سال گذشته بوده است.

وزیر علوم گفت: در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۶ بیش از ۹۴ مورد فناوری مهم توسط پارک‌های علم و فناوری صادر شده و نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌ها هستند.

وی ادامه داد: در طول ۳ سال گذشته ۳۴ مجوز صندوق پژوهش و فناوری گرفته شد که بیش از ۲۰ صندوق فعال است. بیش از ۵۰۰ هزار متر مربع فضای خوابگاهی توسط خیران ساخته شد و ۲۷ خوابگاه نیز بنیاد ۱۵ خرداد احداث می‌کند، ممنوعیت ساخت خوابگاه برداشته شد و امسال نیز برای نوسازی سلف‌سرویس‌ها و خوابگاه‌ها کمک می‌شود.

فرهادی با بیان اینکه صندوق رفاه دانشجویان به دانشجویان بی‌بضاعت کمک ۱۰۰ درصدی می‌کند، گفت: سال گذشته ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات به دانشجویان دکترا پرداخت شد در حال که امسال به ۱۱۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰۰ عضو هیئت علمی در استان وجود دارد، بیان کرد: دانشگاه‌ها باید به سمت مأموریت‌گرایی و آمایشی جهت‌دهی شوند.

فرهادی خاطرنشان کرد: همکاری میان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی روبه گسترش است و بیش از ۱۰ دوره مشترک با دیگر کشورها تا حد دکترا را حتی بعد از برجام دایر کردیم که دانشجویان دکترا می‌توانند در این مراکز حضور پیدا کنند و از خدمات آن بهره‌مند شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید