طرح عربستان در لبنان شکست خورد

    کد خبر :155952

یک کارشناس لبنانی تاکید کرد بازگشت سعد حریری به لبنان و عقب نشینی از درخواست استعفایش به معنی شکست طرح سعودی‌ها در اولین گام آن است و عربستان دیگر در شرایطی نیست که خواسته هایش را به لبنانی‌ها تحمیل کند.

“امین حطیط” کارشناس امور سیاسی و استراتژیک لبنانی به موضوع بازگشت سعد حریری به لبنان پرداخت و در این خصوص گفت: نقشه ای که عربستان برای لبنان طراحی کرده بود شکست خورده است. این نقشه چهار رکن اساسی داشت که عبارت بودند از: استعفای سعد حریری و به وجود تنش‌های سیاسی در لبنان، بروز تنش و جنگ داخلی در لبنان، حمله رژیم رژیم صهیونیستی به لبنان و حزب الله و در نهایت تاسیس دولتی وابسته به عربستان و حذف کامل حزب الله از معادلات سیاسی.

وی ادامه داد: همانطور که مشاهده کردیم این طرح سعودی در همان گام اول شکست خورد، زیرا در داخل لبنان به وحد ملی رسیده ایم و این مسئله می تواند از حاکمیت و استقلال کشور محافظت کند، در خصوص بازداشت سعد حریری لبنان تهدید کرد که به شورای امنیت سازمان ملل رجوع خواهد کرد و این مسئله نقشه سعودی ها را نقش بر آب کرد. با شکست خورد طرح سعودی ها برای لبنان، بازگشت سعد حریری به کشور اجتناب ناپذیر شد تا شاید به این وسیله بتوان آبروی باقی مانده برای شکست خوردگان حفظ شود.

حطیط در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: آنچه روی داد شکستی سنگین برای عربستان و پیروزی دیگری برای محور مقاومت بود. به نظر من پرونده استعفای سعد حریری بسته شده است و اقدامات بعدی تنها برای حفظ آبروی عاملان این اقدام خواهند بود و دولت سعد حریری تا انتخابات پیش رو که پنج ماه دیگر برگزار خواهد شد ادامه خواهد یافت.

این کارشناس لبنانی تحرکات سعودی‌ها را غیر قابل پیش بینی دانست و توضیح داد: مشکل ما این است که در عربستان فرماندهی و رهبری آگاهی وجود ندارد که منطقی و بر اساس قوانین و سیاست های تدوین شده و اصول استراتژیک عمل کند به همین دلیل نمی توانیم اقدامات بعدی سعودی ها را پیش‌بینی کنیم. شما می توانید تحرکات یک فرد عاقل و منطقی را پیشبینی کنید اما هیچکس نمی تواند اقدامات رهبری دیوانه و مجنون عربستان سعودی را پیش‌بینی کند و ممکن است آل سعودی به هر کاری دست بزند.

در گفت‌وگو با تسنیم امین حطیط همچنین گفت: اگر عربستان دید استراتژیک داشت ملت عربستان و ملت های منطقه دچار مصیبت هایی که گرفتار آن هستند نمی شدند، مردم از عراق و سوریه تا بحرین و یمن و لبنان با نتایج تصمیم گیری‌های دیوانه وارد آل سعود دست و پنجه نرم می کنند، هرکسی بگوید احتمال می دهم که سعودی ها فلان کار را بکنند تحلیل او بی اساس است.

وی در پایان علت بازگشت سعد حریری به لبنان را اینگونه تشریح کرد: گمان نمی کنم بازگشت سعد حریری با رضایت سعودی ها صورت گرفته باشد، این کشور با فشار های زیادی از سوی مصر و فرانسه روبرو شد و لبنان نیز سعودی ها را تهدید کرد که در صورت عدم بازگشت حریری به کشور به شورای امنیت سازمان ملل مراجعه خواهد کرد. بر اساس اطلاعات موجود فرانسه نیز سعودی ها را تهدید کرد که اگر دست از دخالت در لبنان برندارد مسئله یمن را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهد کرد. باید گفت عربستان از این به بعد در شرایطی نیست که خواسته های خود را به لبنان تحمیل کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید