دلفی: دعوتنامه فرانسه برای حضور روحانی در اجلاس آب و هوایی را دریافت کرده‌ایم

    کد خبر :155946

سفیر ایران در پاسخ به سوالی درباره اجلاس ۱۲ دسامبر تغییرات آب و هوا در پاریس و دعوت ماکرون از دکتر روحانی گفت: در این باره هم دعوت نامه را دریافت کرده‌ایم که به توجه به ضرورت هماهنگی‌های ضروری و فراوان سفرهای رئیس جمهور در حال بررسی هستیم.

ابوالقاسم دلفی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس چهارشنبه اول آذر ماه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانس 24 به سوالات مجری این شبکه در مورد تحولات منطقه به ویژه لبنان و سوریه و روابط دوجانبه با فرانسه از جمله دعوت حسن روحانی از همتای فرانسوی برای سفر رسمی به ایران، آماده سازی مذکور و همچنین برخی دیگر از سفرهای سطح عالی از جمله دعوت از رئیس جمهور برای شرکت در اجلاس سران سیاره و سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران پاسخ داد.

سفیر کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد بازگشت حریری به کشورش و تحولات لبنان بر ضرورت بازگشت امنیت و صلح و ثبات به لبنان تاکید و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه آرامش و بازگشت لبنان به اوضاع عادی را مورد اشاره قرار داد.

دلفی گفت: معتقدم که حزب الله لبنان بخشی از جامعه لبنانی، پارلمان لبنان و بخشی از کل لبنان است که از لبنان و از آزادی آن دفاع می‌کند.

سفیر کشورمان در پاسخ به سوال مجری فرانس 24 در خصوص تاثیر بحران سعد حریری، بر روی روابط فرانسه و ایران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در همکاری با فرانسه براساس منافع دو طرف که از زمان امضای توافق هسته‌ای بیشتر شده‌اند و در نظر گرفتن نقش و جایگاه منطقه‌ای مهم دو کشور عمل می‌کند و دیدارها و تماس‌های تلفنی روسای جمهوری دو کشور نقش موثری در زمینه تقویت فضای روابط و کاهش تنش‌ها در خاورمیانه و خلیج فارس داشته است.

دلفی در پاسخ به سوالات متعدد مجری شبکه تلویزیونی فرانس 24 در مورد سفرهای مقامات عالی رتبه دو کشور از جمله سفرهای روسای جمهور و موضوع تعویق سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران و اینکه ماکرون در تاریخی که هنوز البته تاریخ آن مشخص نشده است به تهران سفر می‌کند و سفر احتمالی رئیس جمهور روحانی قبل از این سفر رسمی به پاریس به منظور شرکت در اجلاس مربوط به آب و هوا در تاریخ 12 دسامبر اظهار داشت: سفر آقای لودریان که برای تاریخ 20 نوامبر تعیین شده بود به دلیل درخواست طرف فرانسوی مبنی بر سفر پیش بینی نشده ایشان به میانمار باهدف بررسی وضعیت حقوق بشر در آن کشور تغییر کرد و از طریق کانالهای دیپلماتیک در حال گفت‌وگو هستیم که این سفر را هماهنگی کنیم. لذا سفر نه تعویق پیدا کرده است و نه لغو شده است.

دلفی در خصوص سفر رئیس جمهور فرانسه به تهران گفت: آقای روحانی از ایشان دعوت کرده و در این میان از مسیرهای مربوطه در انتظار فرصت مقتضی هستیم که این کار انجام شود و تاریخ رفتن رئیس جمهور فرانسه به تهران مشخص شود.

وی در پاسخ به سوال مجری درباره اجلاس 12 دسامبر تغییرات آب و هوا در پاریس و دعوت ماکرون از دکتر روحانی اظهار داشت: در این باره هم دعوت نامه را دریافت کرده‌ایم که به توجه به ضرورت هماهنگی‌های ضروری و فراوان سفرهای رئیس جمهور در حال بررسی هستیم.

خبرنگار سوال کرد اگر سفر رئیس جمهور ایران به فرانسه انجام شود، آیا ملاقات‌های دوجانبه نیز صورت خواهد گرفت که پاسخ داده شد، طبیعی است اگر انجام شود ملاقات‌های حاشیه‌ای از ضروریات این گونه اجلاس‌ها است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید