اتحادیه عرب به زیاده­ خواهی­‌های عربستان تن نداد

    کد خبر :155937

به اعتقاد کارشناس مسائل غرب آسیا، عربستان طی سال­های اخیر در موضوعات مختلف نظامی، امنیتی و سیاسی با بن‌بست استراتژیک روبه‌رو شده است. اتحادیه عرب نیز نتوانست به زیاده­ خواهی­‌های عربستان تن دهد.

«سید رضا صدرالحسینی»، کارشناس و تحلیلگر مسائل غرب آسیا  در خصوص نشست ضد ایرانی اتحادیه عرب، با اشاره به اینکه اتحادیه عرب نتوانست به زیاده­ خواهی­‌های عربستان تن دهد، بیان داشت: نکته حائز اهمیت در رابطه با روند اقدامات ضد امنیتی عربستان در منطقه عبارت است از اینکه بسیاری از سیاست­‌های مخرب این کشور در منطقه با شکست جدی مواجه شده است.

وی با تأکید بر ناکامی سیاست­‌های ریاض گفت: جبهه مقاومت در مقابل سیاست­‌های مخرب ریاض قرار داشته است. ناکامی عربستان در سرنگونی نظام سیاسی سوریه مهم­ترین شکست­ ریاض از مقاومت محسوب می­‌شود.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا با توجه به بی‌نتیجه بودن اقدامات سعودی­‌ها اشاره داشت: آن‌ها پس از ایجاد اختلافات قومی و طایفه­‌ای در عراق و ایجاد داعش به عنوان نقطه ثقل جریان‌های تروریستی تکفیری نتوانستند نتیجه مطلوب را در سوریه دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه سیاست­‌های مخرب عربستان برای کشورهای منطقه و حتی کشورهای عربی فقط به مسئله تکثیر و تقویت تروریسم معطوف نبود، افزود: دخالت‌های این کشور در امور داخلی کشورهای منطقه از جمله لبنان نیز جزء موضوعاتی است که امروز به عنوان نقطه سیاهی در پرونده شکست‌ خورده عربستان به چشم می­‌خورد.

صدرالحسینی با تأکید بر اهدافی که ریاض از اقدامات ضد ایرانی در اتحادیه عرب داشت، گفت: ریاض مسئله مقاومت را برای جبران شکست­‌های خود در پرونده­‌های خودساخته در منطقه به صحن علنی اتحادیه عرب برد تا به این وسیله بتواند انتقام خود را از مردم مظلوم و انقلابی یمن بگیرد و شرایط را برای ایران و جبهه مقاومت سخت­تر کند؛ اما اگر از درون اتحادیه عرب به این اتحادیه نگریسته شود، مشخص می‌شود که اتحادیه عرب خاصیت اصلی وجودی خود را از دست داده است.

در گفت‌وگو با تسنیم،وی با توجه به وضعیت کنونی اتحادیه عرب تأکید کرد: تعدادی از کشورهای عربی به دلیل سلطه­ گری عربستان از این اتحادیه اخراج شده‌اند و تعدادی دیگر از این کشورها داوطلبانه از حضور در اجلاس این اتحادیه سر باز زده­ و مخالفت خود را با زیاده‌خواهی‌های عربستان اعلام کرده‌اند. این مسئله در نشست اخیر نیز مشاهده شد. علی­رغم اینکه عربستان به‌ شدت در مقابل موشک مردم مظلوم یمن مظلوم‌نمایی می­‌کرد؛ اما نتوانست فضایی را در کشورهای عربی ایجاد کند که به نفع ریاض تمام شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به شکست اقدامات ریاض در نشست اتحادیه عرب مطرح کرد: عربستان همچنان که طی سال­های اخیر در موضوعات مختلف نظامی، امنیتی و سیاسی با بن‌بست استراتژیک روبه‌رو شده است، در اقدام کور اخیر خود نیز مجدداً با یک شکست غیرقابل‌جبران مواجه شد. این شکست عبارت بود از اینکه اتحادیه عرب نیز نتوانست به زیاده‌خواهی‌های عربستان تن دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید