کاهش محبوبیت حزب مرکل بعد از شکست ائتلاف جامائیکا

  • سیاسی
  • جمعه ۳ آذر ۱۳۹۶ ۱۱:۴۴
    کد خبر :155927

نتایج جدیدترین نظر سنجی در آلمان از کاهش محبوبیت حزب مرکل در بین شهروندان آلمانی بعد از شکست مذاکرات جهت تشکیل ائتلاف جامائیکا در این کشور خبر می‌دهد.

به گزارش بازتاب به نقل از روزنامه سوئیسی “نویه زوریخه سایتونگ”، بعد از شکست مذاکرات جهت تشکیل ائتلاف موسوم به جامائیکا در آلمان ( ائتلاف احزاب متحد مسیحی، لیبرال دموکرات و سبزها) نتیجه یک نظر سنجی از کاهش محبوبیت حزب مرکل خبر می دهد.

نتایج این نظر سنجی که به سفارش نشریه فوکوس و از طرف موسسه اینسا انجام شده است نشان می دهد که اگر در یکشنبه آینده انتخابات پارلمانی در آلمان برگزار شود حزب لیبرال دموکرات 12 درصد آراء و حدود 1.3 درصد نسبت به نوزدهمین انتخابات پارلمانی صعود خواهد کرد. حزب سوسیال دموکرات نیز با نیم درصد صعود 21 درصد آراء شهروندان و سبزها و چپ ها هم هر کدام 10 درصد آراء شهروندان را بدست می آورند.

نتایج این نظر سنجی نشان می دهد که احزاب متحد مسیحی با 1 درصد کاهش محبوبیت در بین شهروندان 32 درصد آراء شهروندان را کسب کرده و حزب افراطی جایگزینی برای آلمان هم 12 درصد آراء شهروندان را به دست می آورد.

این نظر سنجی در مجموع از بین 1069 آلمانی واجد شرایط رای دادن و در فاصله زمانی بین 21 و 22 نوامبر انجام شده است.

نتایج این نظر سنجی همچنین نشان می دهد که 54.9 درصد شهروندان آلمانی بعد از شکست ائتلاف جامائیکا خواستار برگزاری انتخابات مجدد هستند، یک دولت اقلیت به رهبری اتحادیه احزاب متحد مسیحی از طرف 44.2 درصد شهروندان آلمانی رد می شود.

همچنین در صورت برگزاری انتخابات مجدد، حدود 48.4 درصد شهروندان آلمانی از نامزدی مجدد مرکل برای صدر اعظمی کشورشان حمایت می کنند . نامزدی مارتین شولتز، رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان از طرف اکثریت 55.2 درصد شهروندان آلمانی رد می شود.

یکشنبه شب گذشته مذاکرات احزاب آلمانی برای تشکیل دولت ائتلافی آینده آلمان موسوم به جامائیکا با کناره گیری حزب لیبرال دموکرات از این مذاکرات به شکست منجر شد و دولت آلمان وارد یک بحران سیاسی شد که به گفته برخی کارشناسان خروج از آن ماه ها به طول می انجام.

در حال حاضر رئیس جمهور آلمان تلاش می کند با در پیش گرفتن مذاکرات با احزاب مختلف، آلمان را از این بن بست سیاسی خارج کند و اگر این اتفاق نیفتاد انتخابات مجدد در انتظار آلمان خواهد بود.

در نوزدهمین انتخابات پارلمانی آلمان که در 24 سپتامبر برگزار شد، احزاب متحد مسیحی و سوسیال دموکرات شکست تلخی را تجربه کرده و البته حزب مرکل با ریزش آراء زیاد نسبت به دور قبل توانست به‌عنوان قدرتمندترین حزب وارد پارلمان شود.

حزب افراطی جایگزینی برای آلمان هم توانست با کسب بیش از 12 درصد آراء موفقیت چشمگیری را به دست آورده و برای اولین بار به پارلمان این کشور راه یابد.

حزب سوسیال دموکرات بعد از شکست تلخی که در این انتخابات خورد اعلام کرد که دیگر نمی‌خواهد در دولت ائتلافی آینده با احزاب متحد مسیحی مشارکت کند و می‌خواهد به اپوزیسیون بپیوندد.

البته شب گذشته بعد از گفت‌وگوی رئیس جمهور آلمان با رئیس حزب سوسیال دموکرات، این حزب که آمادگی خود برای مذاکرات را اعلام کرده و کمی از موضع سابق خود کوتاه آمده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید